Tack till alla som engagerade er och sammanfattade det som flera här gett utryck för.
Tack!
Och låt nu det här bli en tankeställare för allt som sover eller inte bryr sig. Innan det blir försent. Att påverka eller inte påverka. Det är frågan. Att bry sig eller inte, det är det som skiljer oss.
Lite av berget som födde en råtta, om det inte vore för sajtägarens umärkta initiativ att öppna ett speciellt STF-möte. "Innan det blir försent"? - mja aktionen verkar snarast i senaste laget, nu när skiftet redan är genomfört.
Som framgår av årsboken 2003 har diskussionen om återgången till matservering pågått ett bra tag (här passar jag på att rätta ett minnesfel i #303: frågan om självhushållet fanns med där även då). Man kunde ju också tänka att frågan åter skulle aktualiserats 2007 när Helags återfick fjällstationsstatus. Trots idogt googlande har jag inte hitta ett enda relevant Utsidan-inlägg, i den frågan, från det året. Kanske man löste självhushållsfrågan smidigare den gången?
Trots allt driver ju STF endast fem fjällstationer i väglöst land så erfarenheterna därifån borde vara lätta att överblicka och jämföra. Jag får intrycket att de som ivrigast ordat i frågan inte vet så mycket eller kanske inte ens är direkt berörda.
Ett lustigt sidospår gäller fjällstugorna. Dem måste ni ta upp meddelar någon, där råder nämligen
missförhållanden. Vilka dessa är får vi inte veta. Ett annat inlägg talar om
liknande tendenser, återigen osagt vilka. I skrivelsen talas om hur ökande priser
bland annat har en exkluderande verkan, men vad detta "andra" är får vi inte veta. Jag undrar om författarna vet det själva.
När nu övernattningarna blivit dyrare med åren kanske det vore på sin plats med förklaringar och konkreta förslag. Det är ju inte självklart att sänkta priser skulle höja intäkterna.
När det gäller att inkludera fjällovana grupper vore det kanske intressant med en analys av "fjälluffa", som vänder sig till ungdomar i åldern 18-25, tydligen utan all fjällvana, eftersom undervisning i karta och kompass ingår!