Jo, jag har läst och noterat vad STF skriver i sin policy och även att protokollet från senaste Riksstämman och stadgarna innehåller både skrivningar om hållbarhet och inkludering. Noterade även att det fanns motioner (ex motion 1) om att begränsa motortrafiken i fjällen men som STF duckade på lite väl mycket. STF fokuserade snabbt om frågan till att fokusera på nöjesåkning med skoter i fjällen och undantog sin egen helikoptertrafik som de ansåg var försvarbar för att "upprätthålla fjällvärdens infrastruktur". Om nu man kan försvara transporter av ex färskvaror med helikopter för att kunna bedriva avancerad restaurangverksamhet till att ”upprätthålla fjällvärdens infrastruktur”, då tycker jag i varje fall att man duckar för frågan och går mot sin egen policy.
Jag tror att mycket av det vi vill adressera i detta brev ligger inom ramen för Styrelsens förslag på verksamhetsinriktning 2019-2020 (citat från §12 i protokollet från Riksstämman 2018):
” För att möta urbaniseringen ska STF dels guida till tätortsnära natur- och kulturupplevelser dels erbjuda övernattningsmöjligheter i hela Sverige som tillfredsställer den moderna människans behov av upplevelser. Våra boenden är därför en viktig förutsättning för föreningens verksamhet och en central del i vårt arbete med att tillgängliggöra Sverige. Digitaliseringens möjligheter ska tillvaratas, dels för att möjliggöra en effektivare och hållbarare drift, dels som ett verktyg för att få fler att upptäcka Sverige”
Jag är dessutom lite orolig för STF’s skrivning att ”digitalisering ska tillvaratas”, hoppas inte detta innebär att föreningen stödjer utbyggnad av mobilnäten i fjällvärden.
Jag tycker det är få saker som stör så mycket som helikoptrar i vildmarken. Då hade jag hellre sett tysta luftskepp, som dessutom ger bättre upplevelse och komfort för resande som vill besöka.
Vad skulle de annars ha för tysta och lågpåverkande transporter? Linbana?