STF är väl en ideell förening. I en ideell förening styrs verksamheten av dess stadgar. Strider åtgärderna på fjällstationen i Sylarna mot vad som anges i dem eller är de på något sätt inte förenliga med dem?
Det skulle det förvåna mig om det gör. Men stadgar är oftast luddiga,. Men STF:s stadgar hittar vi här:
https://www.svenskaturistforeningen.se/om-stf/stadgar/
Tar man då en titt på ändamålsparagrafen, som brukar vara den mest styrande:
Paragraf 1 – Ändamål och uppgifter
Svenska Turistföreningen (STF) har till ändamål att främja medlemmarnas intresse av och möjligheter till natur- och kulturturism i Sverige.
Så visst, om medlemmarna är med på det kan man ordna vattenskoterkörning på Tarfalajaure.
;Men paragraf 1 innehåller mer
STF gör detta genom att:
främja och utveckla friluftsliv och turism som utgår från upplevelsen av natur och kultur;
värna och informera om natur, kultur och miljö i Sverige utifrån ett turistiskt perspektiv;
verka för och sprida kunskap om hållbar turism;
erbjuda medlemmarna prisvärda övernattningsmöjligheter och berikande aktiviteter;
i övrigt företräda medlemmarnas intressen inom våra verksamhetsområden.
Svenska Turistföreningen är religiöst och partipolitiskt obunden.
Jag har där fetstilsmarkerat två delar som jag tycker är lite viktiga. Den hållbara turismen, som i detta fall bygger på transporter av en massa mat per motorfordon kan man ifrågasätta. Man kan också ifrågasätta om det nya erbjudandet är prisvärt.
Detta kan göras på flera sätt
- Motion till årsmöte
- Debattartikel i Turist
- Arbete i en krets
- Debatt på utsidan
- mm mm
Men nu har STF valt väg för Sylarna iallafall för i sommar, jag tycker det är fel väg och är övertygad om att det kommer inverka menligt på självhushållsturisten, Men allt vi kan göra kortsiktigt är att vänta och se, för ingen förändring lär ske denna sommar. Men kanske då de utvärderar sommaren 2018 så sker det inför 2019 kan man hoppas
Christian