...det är synd och ett rent krasst ekonomiskt resonemang
Självfallet finns det ett ekonomsikt incitament i detta. Det kostar att driva fjällstationerna, och STF vill dels täcka kostnader men även göra vinst för att kunna fortsätta investera och utveckla. Det är verkligheten. Genererar inte verksamheten vinst så kommer föreningen att försvinna på sikt.
Samtidigt så ligger det i linje med den verksamhetsinriktning STF har beslutat via de årsmöten som hållits att utveckla mot att även kunna erbjuda mer lyxig vistelse.
Men det är verkligen klumpigt av dem att ordna en fin och troligen uppskattad restaurang och inte samtidigt hållit kvar möjligheten att laga mat i självhushållsköken, det tror jag vi alla är överens om. Någon har missat att göra en konsekvensanalys här tror jag.
Och det enkla organiserade friluftslivet kommer inte att försvinna så länge som det täcker sina egna kostnader. Ja, här kommer ekonomin in igen. För även den enklaste stuga behöver underhåll, borttransport av sopor osv. Om trenden är att fler är villiga att betala lite extra för bekvämlighet så kommer det enkla att nedprioriteras, tyvärr.
Men vi är alla (väl?) medlemmar i STF och kan därigenom påverka vad föreningen ska satsa på framöver. Upplever man att detta är en viktig fråga så är det endast genom att väcka opinion inom STF som inriktningen kan förändras.
Och jag kanske är naiv, men jag tror inte att det kommer att asfalteras genom Sarek eller att det smälls upp en tre-stjärnig restaurang i Staloluokta under min livstid.