Det tycks inte ske av en slump. Traditionella fjällstugor i Sverige kämpar med dålig ekonomi. Att ha fjällstationer där folk är beredda att betala höga avgifter och lyxig restaurangmat är ett sätt att försöka kompensera. Man vänder sig då till delvis nya kategorier människor. Allt detta kan jag förstå. Vad som bekymrar mig är att man ensidigt göder nya typer av "friluftskulturer" som då tränger undan de fina friluftstraditioner som vi haft sedan länge. Man borde kunna vara öppen för det ena utan att göra sig av med andra.
/Hans
Jo det är ju just det. I och med att man i princip tar bort självhushållet så antar jag man skapar en större efterfrågan till sin restaurang. "Tvingar" folk dit helt enkelt. Jag tycker det är synd, och jag ska nästa år introducera min nye livskamrat till fjällen, men det blir inte Jämtlandstriangeln, som hade varit ett alternativ, nu lutar det åt Abiskoområdet (med mesta boendet i annan regi än STF).
Som flera skrivit. I och med att STF har en särställning och får bygga i väglöst land, så har de ett ansvar kan man tycka. Jag får ju knappast bygga en konkurrerande station i Sylarna om jag vill.
.
Christian