Starkaste mittstången?

Re: Bättre skarvar eller bättre stagning?

thureb; sa:
Ett annat alternativ är en omkonstruktion av aluhylsorna. Om man helt enkelt limmar dit rörbitar som man stoppar in i det yttre röret borde det bli mycket starkare än den nuvarande konstruktionen med stansade rörsektioner med avsmalning i varje skarv.

Thure
Helt klart,eller varför inte utvändiga hylsor..ännu starkare.

Re: Bättre skarvar eller bättre stagning?

thureb; sa:
.....
Ett annat alternativ är en omkonstruktion av aluhylsorna. Om man helt enkelt limmar dit rörbitar som man stoppar in i det yttre röret borde det bli mycket starkare än den nuvarande konstruktionen med stansade rörsektioner med avsmalning i varje skarv.
.....
Thure
Inför vandring i Arjeplogsfjällen under juli månad testade vi att såga av de avsmalnande ändarna en bit ovanför koningen. Tog sedan 20 cm långa rör i 3,5 mm tjockt alugods som vi stack in 10 cm i rören, borrade hål och fäste med bult och skruv. Fungerar bra och blev starkt. Hade 21 sekundmeter i byarna vid Ikesjaure, enligt Silvas vindmätare, och stången höll fint. Då har vi även kompletterat kåtan med extra stormslingor ungefär i nivå med andra skarven nerifrån.

Det var dock lite provisorium med bultar som stack ut och rören satt inte helt dikt. Nu tar vi istället stålrör i knappt 1 mm tjockt gods och fäster utan utstickande bultar. Tänkte först limma, sen ändrade vi till svetsa men nu har vi bestämt oss för att använda den typ av pasta som används vid ljuddämpare och avgasrör så sitter det dikt, samt popnita som gardering.

Raskesven

Re: Min variant

fafner; sa:
Min tanke är en kolfiberförstärkt alustång eftersom skarvar är inte enkelt att göra i kolfiber. Plasta fast ett tnt lager kolfiber på den stång du har så ökar vikten minimalt men du får en stor ökning i böjstyvhet.

Sedan fäster man en ring en bit upp där tre fyra linor går till tältduken för att förindra knäckning, dessa linor "fortsätter" sedan på utsidan till vanliga staglinor ner i backen.

Staglinorna mellan tältduk och mittstång behövs bara när det blåser eller att man vill torka kläder. Komposit är normalt ganska dåliga på att tåla värme då epoxi blir dåligt vid ett ca 200 grader, men du behöver ju inte göra kaminen i komposit;-)
Verkar svårt att plasta fast ett lager hur tunt det än är, eftersom passformen på de smala ändarna är exakt anpassad för de befintliga rören. De satt dock inte helt dikt överallt, så jag testade att linda de smala ändarna från andra skarven och uppåt med silvertejp, vilket var för tjockt på flera ställen så jag fick ta tunn folietejp. En förstärkning med tunn kolfiber vore kanske bra, men måste nog tas hänsyn till redan under tillverkningen.

Vad mittstången utsätts för i form av värme är dels eldslågor som är tillräckligt varma för att resårsnöret som löper mitt inne i stången ska smälta och gå av, dels strålningsvärme från en lättviktskamin i tunn plåt på några någon dm håll.

Raskesven

gwaihir; sa:
Jag tycker nog att stången 28*1 verkar ha liten bottenarea i förhållande till sin längd.
Förmodligen är det så att det inte tillverkas något material med lämligare dimensiner..acceptabel vikt

Annars blir ju ett rör snabbt märkbart styvare om man går upp i diameter. 32*1 skulle förmodligen hålla betydligt mycket bättre, men väger ca. 14% mer.

Annars är väl idén att förstärka utsatta punkter,egentligen rätt väg att gå.
Jag var tidigare inne på att skaffa en mittstång som är gjord för kåtor storleken större än min. De har större diameter. Min kåta är 230 cm hög medan storleken större är 270 cm, så jag skulle bara behöva kapa 8 cm på varje stångdel. Men jag undrar hur mycket starkare den blir, eftersom svaga punkten är koningen, avsmalningen, och den finns ju även på de grövre stängerna.

Allmänna meningen här verkar vara att man ska försöka förstärka stången så den aldrig börjar böja sig och/eller staga den på något sätt. Och det är det först nämnda jag valt. Det är ju ena varianten. Andra varianten borde väl vara att konstruera en mittstång som kan fjädra undan och fjädra tillbaks för vinden? Det var lite av tanken jag hade med den avsmalnande typen. Men det verkar alltså bäst med en variant liknande den jag håller på med.

Tack för synpunkterna och skriv gärna om någon får en genial idé. Det projekt jag pysslar med nu, dvs. förstärka utsatta delarna, blir nog bra, men är troligen inte den slutliga lösningen:)

Raskesven

Att bo i ett tält/kåta som fjädrar undan för vinden,skulle nog bli ganska outhärdligt. För egen del tycker jag att ett dåligt uppspänt tält är alldeles nog. Duken för ett jäkla liv.

Är ett rör det optimala för en tältstång?, det finns ju så många olika profiler, eller är det praktiskt?. Jag köper saker och hoppas att det håller, hållfastlära är som kinesiska för mig.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg