Starkaste mittstången?

Tack för all info och alla synpunkter hittills. Den svagaste delen på mittstången, som är uppdelad i fem sektioner, är i andra skarven nerifrån när det gäller vind. Med en enkel klyka mot den skarven böjs inte stången speciellt. Men jag vill gärna slippa klykor och andra stabliserande historier, därav min forskning om mittstänger.

Kåtor med mittstänger har ju funnits rätt länge nu och jag trodde väl att någon sorts optimal höjd relativt bottenarean, godstjocklek, yttre diameter, form borde vara klarlagd vid det här laget. Men när jag börjat undersöka olika leverantörers mittstänger skiljer det på allt.

Håller på att tillverka en egen variant som jag tror på. Tog en befintlig mittstång, sågade av smala änden med koningen och skaffar 25 cm långa stålrör, 26 cm i diameter och 1 mm tjockt gods. Dessa fästs 12,5 cm in i ena stångänden, så är den svaga punkten borta. Men jag vill också se vad som fins på marknaden, och få klart för mig vilka olika egenskaper, styrka som de olika varianterna är förknippade med.

Raskesven

Andra skarven nedifrån... Hur många sektioner är stången? 5 eller 6?

Ett alternativ skulle väl vara att förstärka de (två?)mittersta sektionerna och samtidigt tunna ur de yttre så att man får bibehållen totalvikt?

Problemet är väl att göra det på ett kostnadsaffektivt sätt. Att svarva ner grejerna blir ju dyrt. Det man skulle behöver är ju rör med olika godstjocklek men med samma innerdiameter.

Och sen ska man då få folk att sätta ihop stången på rätt sätt också (men med gummicord i den som med tältbågar borde det väl funka?).

Utan att begripa hur stången ser ut tycker jag det låter högst troligt att just den skarven går av.

Största spänningen uppstår mitt mellan infästningspunkterna. Dessutom är skarvarna svagare än resten av stången. Alltså "vill" den skarv som är närmast mitten gå av mest. Eftersom övre änden är instucken genom nåt (gissar jag) ligger andra skarven nerifrån närmast mitten varför denna alltid går av. Beroende på brottet ser ut kan man tänka sig olika förstärkningar.

De andra lösningarna, ovan, funkar ju också men är säkert onödigt pyssliga i skogen...

Raskesven; sa:
Tack för all info och alla synpunkter hittills. Den svagaste delen på mittstången, som är uppdelad i fem sektioner, är i andra skarven nerifrån när det gäller vind. Med en enkel klyka mot den skarven böjs inte stången speciellt. Men jag vill gärna slippa klykor och andra stabliserande historier, därav min forskning om mittstänger.

Kåtor med mittstänger har ju funnits rätt länge nu och jag trodde väl att någon sorts optimal höjd relativt bottenarean, godstjocklek, yttre diameter, form borde vara klarlagd vid det här laget. Men när jag börjat undersöka olika leverantörers mittstänger skiljer det på allt.

Håller på att tillverka en egen variant som jag tror på. Tog en befintlig mittstång, sågade av smala änden med koningen och skaffar 25 cm långa stålrör, 26 cm i diameter och 1 mm tjockt gods. Dessa fästs 12,5 cm in i ena stångänden, så är den svaga punkten borta. Men jag vill också se vad som fins på marknaden, och få klart för mig vilka olika egenskaper, styrka som de olika varianterna är förknippade med.

Raskesven

Jag tycker nog att stången 28*1 verkar ha liten bottenarea i förhållande till sin längd.
Förmodligen är det så att det inte tillverkas något material med lämligare dimensiner..acceptabel vikt

Annars blir ju ett rör snabbt märkbart styvare om man går upp i diameter. 32*1 skulle förmodligen hålla betydligt mycket bättre, men väger ca. 14% mer.

Annars är väl idén att förstärka utsatta punkter,egentligen rätt väg att gå.

5 bågar?

Vad väger det där mittstången då? Om den väger mer än ca 1,2 kilo kanske man istället skulle kunna bunta ihop 5 stycken Easton-bågar, såna som används i tunnel & kupoltält. De kan svikta mycket utan att skadas. Om de sätts samman på rätt sätt (buntband eller slangklämmor?) kanske de blir rätt styva tillsammans också. Jag vet inte mycket om hållfasthet men jag gissar att det skulle bli väldigt starkt.

Nej, det skulle det inte.

Ursäkta klarspråket, men materialet måste ut från centrum. Svikt är f ö det sista vi vill ha; om vi inte hittar en oerhört mjuk lösning som så att säga reparerar sig själv när det blir lä så småningom.

Re: Torkställ/Spridare

gwaihir; sa:
Kanske fyra inspända "spridare" på mitten av stången. Tunna wires spända över och mellan "spridarna" skulle även fungera som torkställ/lykthållare.

Kanske inte så praktisk lösning,men det skulle säkert fungera.
[Ändrat av gwaihir 2004-09-16 kl 09:17]

Har funderat på kåta, men har ännu ingen egen erfarenhet.

Idén med spridare verkar ju lysande. Finns ingen seglare i läsekretsen som kan berätta hur en lätt mast ska stagas på bästa sätt? Borde vara direkt applicerbart.

/L

Re: 5 bågar?

jamo; sa:
Vad väger det där mittstången då? Om den väger mer än ca 1,2 kilo kanske man istället skulle kunna bunta ihop 5 stycken Easton-bågar, såna som används i tunnel & kupoltält. De kan svikta mycket utan att skadas. Om de sätts samman på rätt sätt (buntband eller slangklämmor?) kanske de blir rätt styva tillsammans också. Jag vet inte mycket om hållfasthet men jag gissar att det skulle bli väldigt starkt.
Vikten är ett eget kapitel. Moskoselkåtan anger vikten för Tåpp Varrie 5 i bomull/poly (en utvecklad variant av min Tåpp Jakt 5 som var föregångaren) komplett till 6,9 kg och "slimmad" till 5,6 kg. ( http://www.moskoselkatan.se/standard.asp?TextNummer=125 ). (Min kåta vägde komplett cirkus 6,5 kg ny. Katalogvikten var då 6,2 kg och det angavs samma skillnad mellan komplett och "slimmad" då.).

Med "slimmad" avses utan alu-mittstång. Det tolkar jag som att mittstången skall väga 1,3 kg. Ingen av de mittstänger som jag har haft har dock vägt mer än kilot. Den senaste, i härdad alu, vägde 712 gram i originalutförande, För en gångs skull skiljer det åt det lättare hållet. Väl mycket dock.

Raskesven

Komposit?

Jag har funderat på hur det skulle fungera med kompositmaterial till tältkåtans mittstång, eller i mitt fall till en tarp. Eastonstänger och andra "vanliga" tältstänger är ju avsedda att vara lite böjliga, men för en tarp så är väl det en stor nackdel. Stången skall vara lätt och styv, tänker jag rätt eller vad säger ni? Och med den inputen så borde man kunna landa i nån form av kompositmaterial. Eftersom jag har viss tillgång till en båtbyggarverkstad är jag riktigt sugen att prova, är det någon som har någon erfarenhet av ett sådant bygge?

Mvh Håkan borg

Re: Komposit?

hakan_l_borg; sa:
Jag har funderat på hur det skulle fungera med kompositmaterial till tältkåtans mittstång, eller i mitt fall till en tarp. Eastonstänger och andra "vanliga" tältstänger är ju avsedda att vara lite böjliga, men för en tarp så är väl det en stor nackdel. Stången skall vara lätt och styv, tänker jag rätt eller vad säger ni? Och med den inputen så borde man kunna landa i nån form av kompositmaterial. Eftersom jag har viss tillgång till en båtbyggarverkstad är jag riktigt sugen att prova, är det någon som har någon erfarenhet av ett sådant bygge?

Mvh Håkan borg
Jag var själv inne på den tanken tidigare och tog upp frågan med Moskoselkåtan. De hade redan experimenterat med en mittstång i komposit, men de släppte tanken. Anledningen var att om stången, som nästan inte skulle kunna gå av ändå gick av, så skulle dels splitter kunna fara omkring, dels skulle det bli svårt att reparera mittstången ute i busken eftersom materialet kan splittras.

Alustången går ju att reparera om den nu knäcks. Jag har själv sågat till den med filen på Leathermantången, sågat och täljt till en grov videbit och använt som plugg när vinden tog mittstången mitt i vandringen för ett par år sedan. Och det fungerade bra.

Jag har ännu inte själv helt släppt tanken om komposit. Nackdelen för mig blir dock också att stången blir mer känslig, t.ex mot att skruva fast den "kaffeknekt" som sitter sitter på min mittstång. Och mer känslig när kåtan fälls. Komposit är ju starkt mot böj, men känsligt mot stötar och slag mot t.ex en sten.

Hur tål komposit eld? Hoppas du drar igång ett experiment med en kompositstång till tarpen. Vore bra att veta hur den gestaltar sig.

Raskesven

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg