Starkaste mittstången?

Kolfiberrör

Skåne Hobby http://www.skanehobby.se har kolfiberrör i diverse diametrar och längder men jag skulle vilja prova styvheten innan köp. Dessutom blir fraktkostnaden oproportionerligt stor i fall man är tvungen att anlita posten
Ex:
Kolfiberrör 6x4mm 1.25m 66.00
Postpaket 3kg inkl. postförskott 165:-
Längdtillägg för paket mer än 1.2m 63:-

Per Brune

Re: Re: Torkställ/Spridare

tr; sa:
Idén med spridare verkar ju lysande. Finns ingen seglare i läsekretsen som kan berätta hur en lätt mast ska stagas på bästa sätt? Borde vara direkt applicerbart.
/L
Jo, jag seglar en hel del, men kan inte se att det finns någon stor hemlighet bakom hur man spänner fast masten (inte ur hållf-synpunkt i alla fall. Kruxet är att få rätt form för maximal fart, men det är ett annat problem)

En skillnad mellan mast och tälststång är att masten är fast inspännd i nederändan och utsätts för böjning, emedan er stång är ledat infäst i båda ändarna och utsätts för knäckning.

Skillnaden blir väl endast att mastens vant måste spridas hela vägen ner, medans denna stångens vant kan fästas i överändan och underändan av stången och "bara spridas över mitten.

När jag funderar på det blir det ett litet problem till... Mastenkonstruktionen utsätts ju framför allt för böjning, men med vant som tar dragkrafterna på ena sidan så omvandlar man krafterna i masten till rena tryckkrafter => knäckning. En mast tar mycket mer tryckkrafter än vad den skulle klara böjning => vanten gör konstruktionen stark!

Kåtan utsätter ju redan stången för knäckning, endast knäckning, inte böjning. Förspännda vant kommer öka knäckkrafterna => större problem... Hmmm. Jag byter nog ben här. Från att ha tyckt att vant var en bra idé, så tror jag nog att de förvärrar problemet. De stöder ju inte mittsektionen av stången i sidled (möjligtvis ytterst lite, men för att få det stödet måste man förspänna, vilket ger större knäckkrafter...)

Tänker jag rätt!! Hjälp!! Det var längesedan jag satt i tentasalen och skrev hållf...

/Daniel

Min variant

Min tanke är en kolfiberförstärkt alustång eftersom skarvar är inte enkelt att göra i kolfiber. Plasta fast ett tnt lager kolfiber på den stång du har så ökar vikten minimalt men du får en stor ökning i böjstyvhet.

Sedan fäster man en ring en bit upp där tre fyra linor går till tältduken för att förindra knäckning, dessa linor "fortsätter" sedan på utsidan till vanliga staglinor ner i backen.

Staglinorna mellan tältduk och mittstång behövs bara när det blåser eller att man vill torka kläder. Komposit är normalt ganska dåliga på att tåla värme då epoxi blir dåligt vid ett ca 200 grader, men du behöver ju inte göra kaminen i komposit;-)

Re: Re: Re: Torkställ/Spridare

daniol74; sa:
En skillnad mellan mast och tälststång är att masten är fast inspännd i nederändan och utsätts för böjning, emedan er stång är ledat infäst i båda ändarna och utsätts för knäckning.

De flesta mastfötter jag sett har masten bara stått "löst" på (den hindras bara från att halka i sidled). Tar man bort vanten fallet masten som en kägla.

(Undantaget jollar och mindre båtar då)

Re: Re: Re: Re: Torkställ/Spridare

nermander; sa:
De flesta mastfötter jag sett har masten bara stått "löst" på (den hindras bara från att halka i sidled). Tar man bort vanten fallet masten som en kägla.
(Undantaget jollar och mindre båtar då)
Det har du rätt i (även om det inte är helt ovanligt med genomgående mast även på större båtar). Men riggen kan i alla fall anses vara fast inspännd. (jusst jämkning va :) )

Kärnan i mitt resonemang var dock att riggen utsätts för böjning (sidkraft), som omvandlas till tryck i masten och drag i vanten.

Tältstången utsätts för tryck => knäckning. Vanten kommer inte ta någon kraft, utan endast förvärra lasten genom sin förspänning.

Eller...
/Daniel

Re: Re: Re: Torkställ/Spridare

daniol74; sa:

Skillnaden blir väl endast att mastens vant måste spridas hela vägen ner, medans denna stångens vant kan fästas i överändan och underändan av stången och "bara spridas över mitten.

När jag funderar på det blir det ett litet problem till... Mastenkonstruktionen utsätts ju framför allt för böjning, men med vant som tar dragkrafterna på ena sidan så omvandlar man krafterna i masten till rena tryckkrafter => knäckning. En mast tar mycket mer tryckkrafter än vad den skulle klara böjning => vanten gör konstruktionen stark!

Kåtan utsätter ju redan stången för knäckning, endast knäckning, inte böjning. Förspännda vant kommer öka knäckkrafterna => större problem... Hmmm. Jag byter nog ben här. Från att ha tyckt att vant var en bra idé, så tror jag nog att de förvärrar problemet. De stöder ju inte mittsektionen av stången i sidled (möjligtvis ytterst lite, men för att få det stödet måste man förspänna, vilket ger större knäckkrafter...)

Tänker jag rätt!! Hjälp!! Det var längesedan jag satt i tentasalen och skrev hållf...

/Daniel
Jag har aldrig tentat i hållfasthetslära,men nog blir röret fixerat i sidled alltid. Dom axiella krafterna är inte problemet,utan problemet är om röret böjs.

Om spridare är en praktisk lösning i en kåta är väl tveksamt :)

Ja, spridare bör funka i det här fallen. Det finns massor med marginal på tillåten trycklast (tror jag:)), men stången knäcker ju ut som ovan konstaterats enligt Euler 2 ungefär.

Genom att komplettera med (rätt futtiga antagligen) spridare så håller man utknäckningsbuken på plats. Spridarna ska alltså var spröt eller en skiva som troligen sitter på en rörstump utanpå det egenliga röret. Tyvärr inte högt upp där man gärna haft nåt i still med en torkställning, utan mitt på stången. Man kan tänka sig att det bildas en inflektionspunkt där, men då har man flyttat problemet och ökat styrkan mycket väsentligt. Nåt säger mig att det här (i förfinad form) blir den lättaste tänkbara lösningen, men inte den mest praktiska.
Ett starkare rör som tål den lite ogynnsamma belastningen är ju enklare att hantera... fast tyngre...

(Det går att hitta flera likheter med båtmaster, men där finns väl spridarna p g a allt stag som finns "från början" och omriktar böjlasterna till knäcklaster. Brukar inte master sitta både nere i an mastfot nära kölen, samt uppstyrda där det passerar rufftaket?)

Mezzner; sa:
...
Spridarna ska alltså var spröt eller en skiva som troligen sitter på en rörstump utanpå det egenliga röret. Tyvärr inte högt upp där man gärna haft nåt i still med en torkställning, utan mitt på stången.
...

Då kan alltså "spridarna" vara något lättviktigt man förstärker med i hårt väder och låter bli att montera i gott väder?

/Lasse

Bättre skarvar eller bättre stagning?

Problemet med sektionsmittstången från Moskoselskåtan i aluminium är den brottanvisning som finns i skarvarna har jag förstått av tidigare trådar även om vi inte haft det problemet själva på vår Topp 7 kåta.

Sannolikt kan man få mycket bättre hållbarhet med mittstång i glasfiber eller kolfiber där man kan dimensionera skarvarna så att dessa blir starkare än röret.

Ett annat alternativ är en omkonstruktion av aluhylsorna. Om man helt enkelt limmar dit rörbitar som man stoppar in i det yttre röret borde det bli mycket starkare än den nuvarande konstruktionen med stansade rörsektioner med avsmalning i varje skarv.

Se hur det brukar se ut på alubågarna till t ex Fjällrävens och Hillebergs tunnel och kupoltält.

Om det är yttre stabilisering som gäller skulle det inte räcka med att stabilisera stången genom att dra extra linor utmed tältduken från toppen av stången till backen t ex 4 stycken eller 8 stycken radiellt och lite längre ut från kåtan?

En vantspridare typ ett ekrat hjul med ett nav i rörform skulle kanske funka men spridaren blir skrymmande och det blir pyssligt att spänna vanten.

Thure

Mezzner; sa:
Genom att komplettera med (rätt futtiga antagligen) spridare så håller man utknäckningsbuken på plats.
Jo,inte skulle det krävas mycket till spridare(små krafter som gör att stången börjar att böja sig)..man skulle nog inte heller behöva använda hela stångens längd för att fästa in wajerstagen.

Ursäkta min begreppsförvirring...knäck/böjlaster..jag vet skillnaden..hoppas jag :)

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg