Starkaste mittstången?

Vilken mittstång är egentligen starkast, en som har diametern 28 mm längs hela mittstången, eller en som är grövre än 28 mm nertill, avsmalnande och med mindre diameter än 28 mm längst upp? Godsets tjocklek och stängernas vikt är identisk. Med starkast menar jag tål mest vind. En jämntjock böjer sig något men står i princip där den står tills den knäcks. En avsmalnande borde väl ge efter mer vid mindre vind, och allt mer ju hårdare det blåser, tills den knäcks. Men vilken tål mest?

Raskesven

Bör väl vara nära ett Euler 2 fall, momentfri inspänning i båda ändar som grundförutsättning.
Nån som sporras att utveckla resonemanget?
Hållf ligger lite latent hos mig nu för tiden, men jag är intresserad av lösningen.

/Mattias

Raskesven; sa:
Vilken mittstång är egentligen starkast, en som har diametern 28 mm längs hela mittstången, eller en som är grövre än 28 mm nertill, avsmalnande och med mindre diameter än 28 mm längst upp? Godsets tjocklek och stängernas vikt är identisk. Med starkast menar jag tål mest vind. En jämntjock böjer sig något men står i princip där den står tills den knäcks. En avsmalnande borde väl ge efter mer vid mindre vind, och allt mer ju hårdare det blåser, tills den knäcks. Men vilken tål mest?

Raskesven

Jag har ingen kåta,men jag antar att mittstången knäcks i någon skarv nära mitten.
Även en stång utan skarvar torde knäckas nära mitten.
Det bästa vore väl att ha största diametern nära mitten(samma vikt som dina två andra stänger),för att förhindra att den börjar att böja sig.
En mittstång som inte kunde böja sig,skulle ju hålla i princip hur hur mycket som helst.

Styrbygeln(dragbelastas) på min hängglidare har en diameter på 28mm och 2mm gods,medans vingbommarna(böjbelastas) är 50mm*0,9mm Viktskillnaden per meter mellan dessa två torde inte vara så stor,men vingbommen uppställd i en kåta torde klara mycket mera vind.

mattiasj; sa:
Bör väl vara nära ett Euler 2 fall, momentfri inspänning i båda ändar som grundförutsättning.
Jag håller med dig.
Tjockast i mitten borde väl vara den bästa lösningen. (ur hållfasthetssynpunkt...)

Men man borde kunna öka motståndskraften mot knäckning en del om man kunde spänna fast den i marken. Kanske en liten platta i botten på pinnen som den står på? Då får man ett litet mothållande moment där...
Då borde pinnen vara tjockast nertill.

Tänker jag rätt?

/Daniel

Ja, mer eller mindre. Om man kan betrakta inspänningen som momentfri idag så är spänningen störst i mitten. Med momentupptagande inspänningar så ökas erforderlig knäckkraft. Sedan är det högst tveksamt om man kan göra en infästning som verkligen bör betraktas som fast inspänning.
En hyfsat praktisk lösning är kanske att om möjligt skaffa ett rör med lite större diameter, och tunnare gods (bibehållen vikt, mer eller mindre). Antagligen blir röret ganska skrymmandei packningen rätt snart så nån större ökning funkar väl inte. Dessutom blir godset så tunt om man ökar diametern för mycket (med bibehållen vikt) att buckling blir ett praktiskt problem.
Dessutom kan man ju då försöka tillverka en bottenplatt med lite radie, kanske 100 mm? Denna måste då ha en bra förbindelse med röret så att moment överföres. Vidare måste plattan var lite styv och alltså inte för tunn.

Man kan nog tänka sig att ett rör med konstant diameter duger bra i detta fall, man har ju viss momentupptagning i nedre änden så mitten och nedre änden ska kanske vara ungefär lika tjocka, övre änden kunde i det fallet få vara smalare, men det lär ju var svårt att hitta såna rör. Om man ökar diametern på röret så att detta inte passar i en eventuell tälttallrik så kan de ju vara bra att veta att övre änden är ett ganska OK ställe för en skarv eller övergång till en mindre diameter.

Det här var ju inte ett svar på frågan, men ett svar på "nästa" fråga möjligen...

Det är säkert opraktiskt och dessutom tveksamt om man sparar vikt i praktiken, men ett alternativ till ett rör i mitten kunde vara tre rör som sammankopplas i toppen och står på en tunn bottenplatta med lite avstånd mellan sig nedtill.

En annan lösning kan vara vajrar från ändarna med spridarspröt eller spridartallrik på mitten. Antagligen kan detta bli den lättast varianten samt också en smidig lösning när den är ihoppackad. Dock är den ju lite pysslig...

Diskuterade det här med en kille på firman som räknar på hållfasthet och sånt, han sa att:
Stången ska vara jämntjock, gör man den tjockare på mitten knäcks den ovanför eller under.
Det ska vara ett rör, mycket hållbarare än en massiv stång m.a.p. vikten.
Man ska hellre gå upp i diameter än i godstjocklek.

/Ulf

Torkställ/Spridare

Kanske fyra inspända "spridare" på mitten av stången. Tunna wires spända över och mellan "spridarna" skulle även fungera som torkställ/lykthållare.

Kanske inte så praktisk lösning,men det skulle säkert fungera.
[Ändrat av gwaihir 2004-09-16 kl 09:17]

Wolf25; sa:
Diskuterade det här med en kille på firman som räknar på hållfasthet och sånt, han sa att:
Stången ska vara jämntjock, gör man den tjockare på mitten knäcks den ovanför eller under.
Det ska vara ett rör, mycket hållbarare än en massiv stång m.a.p. vikten.
Man ska hellre gå upp i diameter än i godstjocklek.
/Ulf
Då tycker jag i skall byta hållfräknare på företaget :)
Vid ledad infästning finns INGA moment i ändarna och maximalt moment i mitten av stången.
Är infästningen fast i ena ändan, men ledad i andra så är momentet störst vid den fasta infästningen.

För övrigt har han rätt om diameter och godstjocklek (till den gräns där buckling på stången blir ett problem...)

Fast sen är det klart att man måste ta hänsyn till tillverkningsaspekten också.

Iden med spridare tycker jag var bra och nytänkande! Good thinking Anders!

(sorry för mitt påhopp. Han är nog duktig på att räkna men har missförstått problemet. Eller så har jag missförstått något... :)

/Daniel - Besserwisser...

Mezzner; sa:
En annan lösning kan vara vajrar från ändarna med spridarspröt eller spridartallrik på mitten. Antagligen kan detta bli den lättast varianten samt också en smidig lösning när den är ihoppackad. Dock är den ju lite pysslig...

Sorry,lyckades missa Anders inlägg om spridare..förmodligen en lätt,stark och praktisk lösning på plats..men dyrare och mera pyssel

Ny idé..enkel lösning

En annan lösning vore kanske möjligheten att staga mittsången inne i kåtan.

tex. tre fästen för staglinor mitt på stången..linorna skulle visseligen bli ivägen när man rör sig i kåtan..men nog skulle man väl sova lite lungnare en blåsig natt?

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg