Springa i Hardangervidda

I år var jag uppe och sprang i en vecka i Padjelanta och nästa år tänkte jag sticka till Hardangervidda och göra om samma sak. Att springa i fjällen med en rygga på ett par kilo är underbart. Jag hoppas och tror att Hardangervidda är som Padjelantas nationalpark, mera flackt än alpint och lika underbart vackert. Det ser väldigt vackert ut när man tittar på bilderna därifrån. Men när jag går in på en karta över området så finns det en väldigt massa leder, så jag tänkte kasta ut frågan här till er vilka sträckor som ni vurmar mera för i detta område. Jag tänkte flyga till Bergen och ta tåget till Geilo. Okej? Jo, jag ska inte sticka dit förrän nästa höst men jag brukar vara ute i god tid. Jag vill ha koll på läget.
Så, var tycker ni att jag ska springa för att få se det vackraste i denna nationalpark? Det är cirka 5 dagar och 10-12 mil och att bo i stugor som gäller.

Här är en liten filmsnutt från min löpning nu i augusti då jag sprang i Padjelanta, om ni är intresserade.
https://vimeo.com/105167887

Tack för filmen, välgjord och precis lagom långa scener! Imponerande med alla kamerauppställningar (utgår från att du var ensam). Visst är Padjelanta fantastiskt...........

Hälsn Pelle

brutalt imponerande

hur klarar knäna den typen av löpning? såg att du sprang barfota vid ett tillfälle. är själv intresserad av längre trailrunning men lite fundersam över hur knäna skulle klara det.

brutalt imponerande

hur klarar knäna den typen av löpning? såg att du sprang barfota vid ett tillfälle. är själv intresserad av längre trailrunning men lite fundersam över hur knäna skulle klara det.

Tack båda. Jo jag var ensam då jag sprang i Padjelanta. Även det var första gången, helt ensam. Annars har jag vandrat många år i fjällen men då i sällskap så det var mycket nytt den här gången. Nu väntar en vecka på Mallorca med löpning längst deras bergskedja som är på 120 km. Den blir av i februari då det är mer lagom temperatur där än på sommaren. Då är vi två som ska springa men det är mellan byarna, så vi övernattar på hotell. Det blir inte lika primitivt som i fjällen.
Det var inga problem med knäna. Är man tränad och skadefri så är det inga problem. Sen hur långt man springer varje dag är så klart efter hur tränad man är. Jag sprang 110 km på fem dagar. Jag hade, som alltid då jag är uppe på fjället, lagt in en vilodag som jag tog näst sista dagen.
Att springa barfota eller i minimalistiska skor är lätt i fjällen. Det är oftast mjukt underlag och man kan välja att springa bredvid stigen, i riset, om det är stening. Sen när man springer så har man hela dagen på sig, mycket filmande och vila vid jokken, så man sliter inte ut sig på samma sätt som när man springer hemma.

Hei Silverfox !
Jeg kjenner Hardangervidda ganske godt. Jeg har vandret der flere ganger. Alle stier er godt merket med DNTs røde "T" Dersom du er i "normal form" og satser på godt sommervær og overnatting på DNT hytter, som det er flere av , så skulle det gå bra. Jeg har selv ikke møtt noen der som har løpt med lett sekk, men det har jeg møtt i Lappland på Padjelantaleden og forholdene der og på Hardangervidda kan sammenlignes med tanke på løping om sommeren. God tur !!
M.v.h.
Brage

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
daniel82 Springa en fjällvandring.... Fjällvandring 6
method Springa runt kring Sylarna Fjällvandring 1
BeatriceK Vilka skall gå/springa Fjällräven Classic 2008? Fjällvandring 7
BeatriceK Måste man springa Fjällvandring 10
Fibbla E-tuna Springa i fjällen Fjällvandring 7
ChalleB Cykla/springa till Keb Fjällvandring 4
Springa Abisko-Nikkaluokta ? Fjällvandring 9
Lunkan59 Hardangervidda taxitransport Fjällvandring 2
jonjoh 3-dagars tälttur Hardangervidda Fjällvandring 0
DJ Bila till Hardangervidda Fjällvandring 2
Snuggles88 Kort vandring in i Hardangervidda från Rjukan Fjällvandring 6
mxsr Tvådagars på Hardangervidda Fjällvandring 0
norge2018 Hardangervidda Fjällvandring 2
Askel Tips på start/slutpunkt för 1 vecka i Hardangervidda Fjällvandring 6
overb Förslag på vandringsled Hardangervidda Fjällvandring 1
KimmyA Hardangervidda / Finse i Juni? Fjällvandring 4
feyadin 2-3 dagar vandring hardangervidda? Fjällvandring 3
Hajsan Två veckor i Hardangervidda Fjällvandring 0
bakti Hur är Hardangervidda? Fjällvandring 9
81nahoj Parkering Hardangervidda Fjällvandring 0
michaelahogberg Hardangervidda ons-söndag tips? Fjällvandring 0
Vandraren72 Hardangervidda Fjällvandring 2
avslutad150115 Hardangervidda, dagsturer. Vart ska man bo? Fjällvandring 2
areez Hardangervidda i Juni Fjällvandring 22
iTrekk Hjälp, turer Eidfjord/Hardangervidda Fjällvandring 0
Gunnar81 Bilddokumentation från Hardangervidda 2008 (Kraekkja - Kinsarvik)) Fjällvandring 7
RikardA Hardangervidda 4 dagar Fjällvandring 0
82-barn 1-veckas turförslag Jotunheimen /Hardangervidda Fjällvandring 15
Moxer Väder på Hardangervidda Fjällvandring 3
thegedd Hardangervidda...... Fjällvandring 6
rand Möta hösten i Hardangervidda? Fjällvandring 5
0101 Vandring på Hardangervidda Fjällvandring 17
Tiveden Hardangervidda Fjällvandring 5

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg