Språkfel i Garmin Quest

Intressant tråd, den här. Det är ju lätt att vaska ut irritationsmomenten, och läsa det som är teknisk intressant.

Ni ska ha klart för er att olika användares idéer om vad man kan ha en GPS till kan variera otroligt. En funktion som för en verkar fullständigt meningslös är för en annan det som gör, om inte livet värt att leva, så åtminstone motivation för att köpa just denna GPS.

Själv tycker jag att ETE är närmast kusligt exakt, när jag kör längs vägarna med min iQue.
Nu har jag varken båt eller flygplan, så på det sättet har jag inte provat. Men med iQue 3600a kan man även göra off-road rutter, med flera viapunkter, så jag skulle ju kunna prova hur ETE verkar fungera där.

Ett av barnen, med kompisar, tyckte att "Smack the Geko" (spel i vissa Garmin GPS) var "skitskoj", som de uttryckte det. Att få dem att motionera så mycket, och helt frivilligt, det är minsann inte lätt annars.

Själv ville jag ha en funktion för "omvänd" hastighet, alltså minuter per kilometer, i min Vista. Det finns nu i Forerunner, så visst lönar det sig att komma med synpunkter, även om det inte alltid kommer i den enhet man själv tänkt sig.

Problemet med alla vanliga kundsynpunkter är att det inte alltid är det mest intressanta för den återförsäljare eller representant, som tar emot synpunkten. Det fungerar naturligtvis mycket bättre direkt till någon av dem som programmerar, men de kan ju inte tala med alla kunder, självfallet.

Anders
 
apersson850; sa:
Problemet med alla vanliga kundsynpunkter är att det inte alltid är det mest intressanta för den återförsäljare eller representant, som tar emot synpunkten.
Det är därför jag i första hand rapporterar om fel via Garmins egen support (länk i trådens tredje inlägg) istället för till svenska generalagenten och definitivt aldrig till en återförsäljare. Jag inbillar mig att synpunkterna filtreras genom färre steg då och har bättre möjlighet att nå rätt person.

Översättningsfelen kan nog däremot vara bättre att anmäla till Sportmanship då de förhoppningsvis är mer engagerade i det och kan samordna det bättre än Garmin centralt så det skall jag också börja med.

Inget utesluter förstås att man rapporterar via flera kanaler samtidigt.
 
Ja, näst efter programskrivarens inbox, eller telefon, är det nog det bästa stället att gnälla på.

Översättningar till europeiska språk koordineras av Garmin i Romsey, England.

Anders
 
Det verkar som att Garmin konstruerat den här "nya" ETE-funktionen speciellt för vägnavigatorer och sedan lagt in den rakt av på alla enheter.

Dom tester vi gjort med 76:an när det gäller vandring har inte gett några bra resultat..eller rättare sagt vissa gånger har det stämt skapligt, medans det andra gånger inte stämmer alls.
Man vet alltså inte om det stämmer eller inte förrän man är framme.

Ett praktiskt exempel skulle kunna vara:

Om man går en mil så rakt som möjligt till en punkt. Första kilometern är brant uppför..säg att den tar en halvtimme. Då skulle alltså instrumentet indikera en sluttid på ungefär 5 timmar.
När jag kommer upp på kanten så har jag 9 km svag utförsterräng, slätt och fint underlag.
Efter att ha pustat ut och druckit lite vatten fortsätter jag vandringen..nu i betydligt raskare tempo, säg 7 km/t .
Intrumentet skulle nu sakta börja räkna ner ETE:n . Men den skulle fortfarande efter kilometer två inte visa någon vettig siffra, utan någon sorts medel på dom två första kilometrarna...osv.

En direktvisande ETE hade i det här fallet inte heller varit varit så enkel att använda. Förmodligen hade jag gått ganska slingrigt och med aningen ojämt tempo i uppförsbacken(siffrorna skulle bara ha fladdrat).Men det skulle ha fungerat bättre uppe på platån eftersom den direkt skulle ha visat en hyfsat korrekt siffra.

Eftersom man oftast har mest nytta av ETE:n i början av en stäcka, tycker jag att det är aningen olågiskt att den bygger på snitthastighet mot mål, som blir mer och mer rätt ju närmare målet man kommer.

Jag vet att det även är andra parametrar med i beräkningen, och på vägnavigatorer tycks man ju fått det att stämma mycket bra.(jag har själv aldrig använt en vägnavigator).






[Ändrat av gwaihir 2005-04-19 kl 22:48]
 
Quest Firmware 3.50!

Hej,

För att återgå till grundfrågan i denna tråd, så har nu Garmin släppt ver 3.50 med dessa ändringar:

Changes made from version 3.40 to 3.50:

Improvements to power management.
Improvements to tracklog to provide more representative tracks.
Updated various translations.

Dags att installera o testa alltså!

/Leffe
 
Före detta språkfel

Hej!

Nu när Firmaware 3,50 har kommit så har även de irriterande språkfelen åtgärdats. Där ser man att det är lönt att klaga. En bra produkt har blivit en toppenpryl.

Nils
 
Jag har i yngre dar haft uppdrag som översättare åt Exportföreningen till svenska från ryska, spanska, franska mm. Felet här har varit att man chansat och låtit översättaren jobba med utgångspunkt från lösryckta fraser utan att ha en aning om det tekniska sammanhanget. Jmf hur det var med bruksanvisningar till japanska videoapparater.

Översättaren borde för sin yrkesheders skull ha protesterat. Uppdragsgivaren, förmodligen den svenska agenten, har också brustit i professionalitet då man inte försett översättaren med nödvändiga kringdata och inte heller noterat orimliga översättningar.

Min misstanke är att det snarare rör sig om låg språklig kompetens inte minst i svenska hos de bland Sportmanships personal som haft att ombesörja att översättningen blev gjord. Garmin har inte haft en chans att hålla koll på översättningen. Det är knappast rimligt att begära att de ska låta utföra en oberoende granskning av översättningen.

Hopp om bättring finns sedan beslut fattats om att kunskap i språk ska värderas högre i den gymnasiala utbildningen.

För övrigt njuter jag av Pelle Rindars stringens även om jag själv får mig en känga ibland.
[Ändrat av jonasolof 2005-06-15 kl 20:54]
 
Re: Före detta språkfel

Ollie61; sa:
Nu när Firmaware 3,50 har kommit så har även de irriterande språkfelen åtgärdats. Där ser man att det är lönt att klaga. En bra produkt har blivit en toppenpryl.
Hej Nils,
Ikväll har jag gjort samma konstaterande som Dig, att de åtgärdat översättningensfelen.
Därmed ställer jag mig först i kön för de tackande, jag "orkade" inte felanmäla till Garmin.
Skönt att det finns andra, som gör jobbet åt mig.
Tack Nils!
/Leffe
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
zebulah Garmin GPSMAP® 67i - batteritid Navigering 1
Miss Yster Garmin InReach Mini eller Messenger? Navigering 3
niking Garmin Topo Sweden 7 PRO Navigering 4
Elvah Garmin Inreach Mini 2 - batteri, spårning, abonnemang Navigering 16
thureb Skillnader på känslighet i spårregistrering mellan olika aktiviteter på GPS-klocka Garmin Fenix 3? Navigering 8
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
Welena Garmin 67i Navigering 11
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
niking Garmin GPSMAP 67 och 67i Navigering 0
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 1
Elvah Väderinformationen i Garmin Inreach Explorer+ Navigering 11
omni96 Garmin inReach mini 2 i Stockholm Navigering 2
e_palm Garmin inReach - smart, men se upp för snärjigt abonnemang Navigering 18
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
rikard500 Garmin inReach utan abonnemang = ”tegelsten”? Navigering 6
tango Kanpplås Garmin 6-serien/Tactix delta? Navigering 4
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
rofri Garmin etrex 20 - ofrivilliga tryck! Navigering 7
errbe "Gömda" minnet i tex Garmin Nuvi Navigering 2
Malx Garmin Fēnix 5 Plus Sapphire Titanium Navigering 7
Gpsmap Kartproblem Garmin Navigering 1
DDeninger Problem med pulsmätning Garmin Fenix 5S Plus Navigering 6
stefanus Garmin Montana 700 Navigering 0
Ttebag Hej, har en Garmin Navigering 4
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
graylingman Den rosa linjen Garmin 64st? Navigering 4
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
tholedo Garmin GPSMAP 66i - Frågor - Köpa? Navigering 10
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
SEHLBERG Garmin Basecamp uppdatering 4.7.1.0 Navigering 0
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
Johan123 Erfarenheter av Garmin Inreach Explorer+ Navigering 10
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
PONutti Garmin Monterra Navigering 4
alien Garmin Inreach Explorer+ Navigering 12
Nordiska Motorcyklister Garmin Fenix 5 Plus - Köp eller titta åt ett annat håll..? Navigering 8
Sanie Garmin Alpha 100 + Basecamp Navigering 1
thureb Går det att sända spår med Blue Tooth från Garmin Oregon 700 Navigering 0
errbe Garmin DEZL 770 gillar inte topo-karta Navigering 7
SBergman Garmin etrex 35 max avstånd att logga? Navigering 21
123nils Screenshot av Garmin kart Navigering 18
Uffevbg Terrängkartan till Garmin nuvi 500 Navigering 5
salvion Tillbehör till Garmin eTrex Touch 25/35? Navigering 6
Joakim.e Garmin Basecamp kraschar Navigering 2
simonrudberg Synpunkter Garmin eTrex 35 Navigering 4

Liknande trådar