[/QUOTE]Aha, kavalleriet har kallats in. Välkommen!
Om du läser Roberts inlägg som jag svarade på så framgår det att han tyckte att en mer avancerad ETE-funktion var exempel på bristande ingenjörskonst och att då funktionens utformning inte passar hans specifika behov så blev domen "
...fungerar inte alls i praktiken".
Tack för ditt välkomnande!
”Fungerar inte alls i praktiken” trodde jag att han syftade enbart på ETE-funktionen, och inte på GPS:en i övrigt, men det får han väl svara för själv.
Visst vi skulle kunna sitta här och kasta sarkasmer på varandra här i all evighet,
Men det är vi inte mycket mycket hjälpta av om vi ska få någon vettig diskussion, eller hur? Nog om detta.
Ska åxå meddela att jag har varit i kontakt med garmin ett flertal gånger både per mail och per telefon, men dom verkar inte alls speciellt intresserade av mina frågor och åsikter.
Att den ”nya ETE:n fungerar bättre på en bilnavigator har jag full förståelse för.
Den gammla sulle ju bara visa en massa ”fladdrande” siffror som i och för sig är rätt för tillfället men totalt ointressanta i det stora hela, eftersom det är den totala restiden som är intressant.
Måste åxå påpeka att ”nya” & ”gamla” ETE:n används på två helt olika sätt.
Den ”nya” används för att uppskatta den ungefärliga tiden för resan,
Medan den ”gamla” används till att ”förkorta” restiden.
Både i flyg och seglinssamanhang (kanske inte så mycket för motorbåt) finns det faktorer son inte går att påverka,
Nämligen vindriktning och vindstyrka och för vattenfarkoster även vattenströmmar.
För att ta flygning som ett exempel:
Låt säga att vi flyger på 1000m höjd och har bränsle för 1.5 tim
ETE:n (den gamla) visar att det tar 2tim att komma till målet,
Och eftersom vindstyrkor och vindriktningar kan vara väldigt olika på olika höjd,
Kanske jag kan sjunka till 500m, där jag kanske kan få mycket gynsammare vindförhållanden, och då kan man få en direkt indikering på om det går att klara sträckan på den tiden eller inte.
Och ungefär samma sak gäller för segling, fast där handlar det mera om vägval, vindstyrkor och för att snabbt kunna avgöra vilken bog som går fortast.
Visst man kan använda ”fart mot mål”men det är ganska besvärligt att räkna ut den aktuella restiden varje gång man vill veta den aktuella restiden.
Tyvärr känner jag än så länge bara till ett tiotal som häpnas över den ”nya” beräkningen av ETE och dess oanvändbarhet till flyg och båt navigering,
Kanske beror det på att inte så många har kommit på att använda ETE på detta sättet(för det förutsätter ju att man har en äldre gps eller en Garmin 12:a)
Vad vet jag?
[Ändrat av Magnus.s 2005-04-18 kl 22:54]