Språkfel i Garmin Quest

Nordesjö; sa:
Om du med nyansera menar att säga "reklamera produkten" istället för "lämna tillbaka skiten" så, visst. Samma sak, olika ord. Men jag menar fortfarande båda.
Nej jag tänkte på annat men om du vidhåller att reklamation är den lämpligaste åtgärden för ett översättningsfel så tar jag tillbaka det och du saknar fortfarande sinne för proportioner.
 
Ollie61; sa:
Jag tycker Quest är en så pass bra produkt så jag behåller den i vilket fall som helst. Skärmen är verkligen knivskarp och den hittar satteliterna snabbt som attan.
Kul att det kommer in nytt folk med lite positva vibbar, det behövs bland alla surkartar. Lycka till och kör försiktigt på SV:n!
 
Antagande?

[/QUOTE]Ja nu inser jag äntligen hur misslyckade de är. Följ rådet som din själsfrände Martin gav och gör dig av med enheten som bara orsakar dig stort besvär. [/QUOTE]

För att lägga mig i den här utomordentligt korkade diskussionen, så tycker jag mig inte kunna utläsa att Robert är missnöjd med hela gps:n, utan bara ETE:n,
Och att den bara vållat honom stort besvär kan ju bara vara ännu ett antagande från din sida.
 
Kritik?

PR; sa:
Eftersom du och din polare upplever en förändrad ETE som ett problem hävdar du att funktionen "fungerar inte alls i praktiken" och anser att det är ett exempel på misslyckad ingenjörskonst. Frågan är vem det säger mest om, dig eller Garmins ingenjörer?



Jag förstår inte varför du tar kritik riktad mot Garmin, som personlig det kan man bara spekulera i.
Garmin är ju inte på något sätt en helig produkt, eller hur?
Om alla skulle tiga när buggar,”tankevurpor” och grova stavfel uppdagades, skulle vi tillslut få en alldeles fantastisk produkt som inte gick att använda,
Användarvänligheten håller redan på att glömmas bort, och ersätts med spel och div andra avancerade funktioner, till stor glädje för den största massan (”INOMHUSANVÄNDARNA”)
 
PR; sa:
En ETE direkt kopplad till VMG som ni vill ha kanske är bra vid flygning och segling men vid användning på land blir det mest ett nervöst fladdrande och en dämpning är önskvärd. Där är det bättre med en hyggligt stabil uppskattning än en momentant exakt uppgift som ständigt förändras.

Den ”nya” beräkningen av ETE kanske fungerar bättre på en bilnavigator, det kan jag inte uttala mig om, men jag köpte faktiskt min 76:a med tanke att använda den just på vatten eller i luften, och med tanke att den marknadsförs just till dessa ändamål, så borde den ju vara avsedd till det?
76:an har ju förövrigt en marin databas inlagd, och det är väl knappast så användbart vid landbaserad navigering, eller?
Förövrigt så tycker jag att det faktiskt är bättre med ett värde som faktiskt stämmer momentant, än ett värde som faktiskt är en ren gissning (läs beräkning),
Dock måste jag hålla med om att en ställbar dämpning skulle kunna vara bra ibland.
Problemet är att det tas i beräkning saker(läs tex pauser, låg eller hög fart) som gjordes för länge sedan.Tex:
Jag går en sträcka på 3 mil, och efter 2 mil tar jag en fikapaus på en timme sedan springer jag sista biten rakt mot målet, då kommer inte GPS:en att visa rätt förrän jag är i mål, utan den kommer sakta sakta att räkna ner tiden för att sedan riktigt i slutet få väldigt brottom,och när kan man ha nytta av en sådan funktion?
 
Magnus.s; sa:
För att lägga mig i den här utomordentligt korkade diskussionen, så tycker jag mig inte kunna utläsa att Robert är missnöjd med hela gps:n, utan bara ETE:n...
Aha, kavalleriet har kallats in. Välkommen! ;)

Om du läser Roberts inlägg som jag svarade på så framgår det att han tyckte att en mer avancerad ETE-funktion var exempel på bristande ingenjörskonst och att då funktionens utformning inte passar hans specifika behov så blev domen "...fungerar inte alls i praktiken".

Jag ansåg hans första koppling vara gravt motsägelsefull och att slutsatsen som avslutade var så inskränkt att det bara förtjänade att bemötas med överdriven ironi. När han gick i svaromål försökte jag faktiskt bli mer konstruktiv men då han inte kunde eller ville försöka förstå inlägg som består av fler meningar än en blev det svårt att bedriva diskussion.
Jag förstår inte varför du tar kritik riktad mot Garmin, som personlig det kan man bara spekulera i.
Och det gör du tydligen gärna. Huvudpunkten som orsakat motsättningar i denna tråd är att en deltagare anser att den lämpligaste åtgärden när man hittar ett stavfel är att omedelbart "Lämna tillbaka skiten". Jag tyckte det var en orimlig överreaktion som inte står i proportion till felets betydelse. Om det i dina ögon samtidigt innebär att jag tar kritik riktad mot Garmin som personlig så kan jag inte göra mycket åt det men jag tycker samtidigt att det är så osakligt att jag inte bryr mig.
Om alla skulle tiga när buggar,”tankevurpor” och grova stavfel uppdagades, skulle vi tillslut få en alldeles fantastisk produkt som inte gick att använda...
Läs tråden från början. I inlägg tre berättar jag själv om ett översättningsfel och rekommenderar trådstartaren och alla andra att uppmärksamma leverantören på de fel man hittar.

Om du nu sett det, håller du då inte själv med om att det blir ganska fånigt att försöka tillskriva mig åsikten att alla skall tiga om fel de upptäcker?
Användarvänligheten håller redan på att glömmas bort, och ersätts med spel och div andra avancerade funktioner, till stor glädje för den största massan (”INOMHUSANVÄNDARNA”)
Jag är enig om att det införts en hel del "onödiga" funktioner. Men jag kan samtidigt lyfta blicken från mitt eget behov och konstatera att funktionerna sannolikt finns där för att göra produkterna attraktivare också för användare som kanske inte är lika fixerade vid praktisk användning som detta forums medlemmar. Spelen skulle t.ex. kunna vara en sak som ger barn en inblick i vad navigation och positionering innebär. För mig är inte det en enbart negativ utveckling även om jag själv råkar vara totalt ointresserad av funktionen.

Jag tycker heller inte att jag är en "finare" eller viktigare användare än någon som råkar uppskatta en annan funktion än jag.
Den ”nya” beräkningen av ETE kanske fungerar bättre på en bilnavigator...
Jo det var just det som var min poäng och eftersom den marknaden sannolikt är betydligt större än marinmarknaden så kan det vara anledningen till att förändringen infördes. För att hålla kostnaderna nere inför man funktionen i samtliga enheter.

Jag har aldrig försvarat Garmins beslut att ta bort den gamla ETE-funktionen men jag gav en möjlig förklaring till varför man gjort det. Det kan finnas andra förklaringar också som inte jag begripit och jag kan diskutera det också i en sansad ton om någon har andra teorier.

Men när det nu är så att för din och Roberts användning en direktkoppling ETE-VMG är bättre så måste väl det vettigaste vara att ni påtalar önskemålet för Garmin så att de blir uppmärksamma på att de kanske borde återinföra den gamla algoritmen i marinenheter. Fast då det blir svårare och svårare att göra en definitiv uppdelning i användningsområden (marinserien 76 har t.ex. fått autorutt) vore nog en valbar dämpning istället önskvärd.

Utöver det så förstår jag mycket väl och tycker det är smart att ni också tar upp problemet i forum som detta för att på så sätt uppmärksamma andra som möjligen har samma behov på problemet. Men om man istället bara onyanserat gnäller om att funktionen "...fungerar inte alls i praktiken" så får man nog räkna med mothugg av andra som faktiskt har nytta av den.
Du säger att ETE fungerar bra,
Utan att vara spydig, skulle gärna vilja veta hur, och gärna ett konkret exempel,
Och vad du har för gps och vad du använder den till?
276C, huvudsakligen för vägnavigation och jag använder funktionen i början av turen när en ungefärlig färdtid är intressant för planeringen. Om det däremot tar 23 eller 47 sekunder när jag nästan är framme är helt oviktigt för mig. Det är ingen superviktig funktion men jag använder den vid nästan varje tur. Då man i trafiken ändå blir utsatt för okända förseningar är inte behovet av absolut precision stort men de fladdrande värden som utan en dämpning skulle bli resultatet av de ständiga kursförändringarna skulle utgöra störningsmoment. Jag gissar att jag därmed är ganska representativ för vägnavigatörer (möjligen också fotvandrare?) men jag har ändå förståelse för att andra kan ha andra behov.

Jag avser framöver också att använda GPS:en mer på sjön men då jag bara haft båten i sjön en dryg vecka och det fortfarande är ganska kallt har jag ännu inte använt den på allvar där. Det är mycket möjligt att jag då också kommer att se behovet av den "gamla" ETE-funktionen och själv kommer att skicka in önskemål om en ställbar dämpning till Garmin men det får vi se då.
 
PR; sa:
Jag ansåg hans första koppling vara gravt motsägelsefull och att slutsatsen som avslutade var så inskränkt att det bara förtjänade att bemötas med överdriven ironi. När han gick i svaromål försökte jag faktiskt bli mer konstruktiv men då han inte kunde eller ville försöka förstå inlägg som består av fler meningar än en blev det svårt att bedriva diskussion.
Du tycks inte heller själv vara så duktig på att förstå ironi och tillspetsade påståenden(kan ibland vara bra för att få upp ögonen på folk) ,utan svarar med att gå till personangrepp. Jag länkade ju till en annan tråd för att komplettera mina korta inlägg.

Kan också tillägga att vi har varit i kontakt med garmin(sverige) både per mail och telefon via en återförsäljare.

Vi knyter alltså inte bara näven i fickan..utan har faktiskt försökt påverka det här.

Och som du skriver..detta forum är ju ett sätt
 
Vad är bra kvalité?

Nordesjö; sa:
Ett seriöst företag satsar på kvalitet i HELA produkten.
Om de inte ens kan rekrytera översättare som är bättre än en genomsnittlig prao-elev så kan man ju misstänka att deras ingenjörer inte heller är duktiga.
..........

Jag har skummat igenom tråden och kan till att börja med säga att jag inte har någon GPS än. Den står på inköpslistan, men nytt tält, ny kajak mm står över.

Men två kommentarer om Martinsinlägg ovan. (Och några andra som varit i närheten)

1) Jag har ingen förstahandsinformation och vet inte om det är sant.
SKF i Göteborg ska enligt sägnen för många år sedan tagit hem en stor order till en ny kund i Japan och skulle skicka en provsändning på en pall. Kunden returnerade pallen utan att ens ha öppnat den, de bara bytte adresslappar.
Kundens motivering: En kartong stod snett. Om de inte klarar av att packa godset korrekt, hur är då kvalitén i den övriga produktionen? Kunden tyckte inte att det var värt att lägga ner mer arbete på att ta reda på det.

2) På ett av mina tidigare arbeten. En arbetsplats där lagerpersonalen fick vara med på en del av säljarnas kurser, hörde jag en kille från reklambyrån tala om kvalité.
Han sade att kvalité är att "tillgodose kundens uttalade, outtalade och omedvetna krav, behov och förväntningar".

Exempel 1:
Ska du köpa en bil och ber om en röd kombi och får en grön sedan har säljaren brutit mot dina uttalade krav. Om bilen saknar bromsar kan inte säljaren säga ett du inte sade något om bromsar. Det är självklart att en bil har bromsar och ses som ett outtalat krav.

Exempel 2:
Du sitter på en restaurang och känner att något är fel, men kan inte komma på vad. I det här läget håller de flesta tyst, vad skulle du säga till personalen? Men du kommer inte tillbaka, i varje fall inte ofta eller med viktiga gäster. Men restaurangen har redan här misslyckats med sitt kvalitetsarbete.
Nästa steg är att du ser det vissna blombladet, såsfläcken på duken, att maten ligger lite slafsigt upplagd mm. Småsaker som tillsammans ger ett dåligt intryck. Du kanske diskuterar det med ditt sällskap, men de flesta säger fortfarande inget till personalen.
Det finns kunder som gapar och skriker för minsta lilla, men de flesta tiger för mindre brister, men väljer i gengäld en konkurrent som huvudleverantör av tjänsten och har den där halvbra som reserv. Därför måste den som levererar tjänsten/produkten vara mycket lyhörd och uppmärksam på kundernas reaktioner. Kommer de flesta gästerna tillbaka regelbundet? Äter de rent på tallriken? Om man lämnar restaurangen och går till tex förbrukningsartiklar får man fråga sig om kunden köper allt från mig, eller handlar de även från konkurrenten? Varför handlar de i så fall därifrån? Vem handlar de mest av? Varför?

Jag har arbetet på en bilverkstad och ett antal lager, utan att nämna namn kan jag säga att en del av dem har följt upp returer bra. Andra har ansett att "så länge bara ett fåtal kunder klagar vid ett fåtal tillfällen är alla kunder mycket nöjda".

En privatperson köper vanligtvis inte 10st GPSer i veckan, så där är det extra viktigt för tillverkaren att vara lyhörd eftersom negativ kritik ofta sprider sig snabbt genom djungeltelegrafen.

Hoppas att ni inte somnade av mitt långa inlägg.
 
[/QUOTE]Aha, kavalleriet har kallats in. Välkommen! ;)

Om du läser Roberts inlägg som jag svarade på så framgår det att han tyckte att en mer avancerad ETE-funktion var exempel på bristande ingenjörskonst och att då funktionens utformning inte passar hans specifika behov så blev domen "...fungerar inte alls i praktiken".




Tack för ditt välkomnande!
”Fungerar inte alls i praktiken” trodde jag att han syftade enbart på ETE-funktionen, och inte på GPS:en i övrigt, men det får han väl svara för själv.

Visst vi skulle kunna sitta här och kasta sarkasmer på varandra här i all evighet,
Men det är vi inte mycket mycket hjälpta av om vi ska få någon vettig diskussion, eller hur? Nog om detta.

Ska åxå meddela att jag har varit i kontakt med garmin ett flertal gånger både per mail och per telefon, men dom verkar inte alls speciellt intresserade av mina frågor och åsikter.

Att den ”nya ETE:n fungerar bättre på en bilnavigator har jag full förståelse för.
Den gammla sulle ju bara visa en massa ”fladdrande” siffror som i och för sig är rätt för tillfället men totalt ointressanta i det stora hela, eftersom det är den totala restiden som är intressant.

Måste åxå påpeka att ”nya” & ”gamla” ETE:n används på två helt olika sätt.
Den ”nya” används för att uppskatta den ungefärliga tiden för resan,
Medan den ”gamla” används till att ”förkorta” restiden.
Både i flyg och seglinssamanhang (kanske inte så mycket för motorbåt) finns det faktorer son inte går att påverka,
Nämligen vindriktning och vindstyrka och för vattenfarkoster även vattenströmmar.
För att ta flygning som ett exempel:
Låt säga att vi flyger på 1000m höjd och har bränsle för 1.5 tim
ETE:n (den gamla) visar att det tar 2tim att komma till målet,
Och eftersom vindstyrkor och vindriktningar kan vara väldigt olika på olika höjd,
Kanske jag kan sjunka till 500m, där jag kanske kan få mycket gynsammare vindförhållanden, och då kan man få en direkt indikering på om det går att klara sträckan på den tiden eller inte.
Och ungefär samma sak gäller för segling, fast där handlar det mera om vägval, vindstyrkor och för att snabbt kunna avgöra vilken bog som går fortast.
Visst man kan använda ”fart mot mål”men det är ganska besvärligt att räkna ut den aktuella restiden varje gång man vill veta den aktuella restiden.

Tyvärr känner jag än så länge bara till ett tiotal som häpnas över den ”nya” beräkningen av ETE och dess oanvändbarhet till flyg och båt navigering,
Kanske beror det på att inte så många har kommit på att använda ETE på detta sättet(för det förutsätter ju att man har en äldre gps eller en Garmin 12:a)
Vad vet jag?


[Ändrat av Magnus.s 2005-04-18 kl 22:54]
 
Magnus.s; sa:
Ska åxå meddela att jag har varit i kontakt med garmin ett flertal gånger både per mail och per telefon...
Ja nu vet jag det men om det framgått redan tidigare så hade jag missat det.
...men dom verkar inte alls speciellt intresserade av mina frågor och åsikter.
Ja, jag har upplevt både ointresse och bra respons på mina klagomål. Tjatmetoden brukar förbättra oddsen att hitta en intresserad medarbetare. Det är naturligtvis något som man väger in på minussidan när man skall handla och på lång sikt blir sådana företag omsprungna om de inte får tillbaka kundfokus.
Måste åxå påpeka att ”nya” & ”gamla” ETE:n används på två helt olika sätt.
Misstänkte att det var något sådant men jag upprepar att jag aldrig har ifrågasatt ert behov, bara uttalanden om att den nya funktionen inte alls fungerar och att det är inkompetens hos den som utformat dämpningen som är orsaken.

Vid närmare eftertanke så borde det enklaste sättet att lösa det nu vara att ha funktionerna parallellt men under olika namn. Enklare och snabbare än att göra en variabel dämpning.

Om det är som jag tror att man vid vandring också har mest nytta av en dämpad ETE kanske ni skulle ha bättre lycka i lobbandet för den gamla ETE:n på marin- och flygforum? Lycka till!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
zebulah Garmin GPSMAP® 67i - batteritid Navigering 1
Miss Yster Garmin InReach Mini eller Messenger? Navigering 3
niking Garmin Topo Sweden 7 PRO Navigering 4
Elvah Garmin Inreach Mini 2 - batteri, spårning, abonnemang Navigering 16
thureb Skillnader på känslighet i spårregistrering mellan olika aktiviteter på GPS-klocka Garmin Fenix 3? Navigering 8
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
Welena Garmin 67i Navigering 11
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
niking Garmin GPSMAP 67 och 67i Navigering 0
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 1
Elvah Väderinformationen i Garmin Inreach Explorer+ Navigering 11
omni96 Garmin inReach mini 2 i Stockholm Navigering 2
e_palm Garmin inReach - smart, men se upp för snärjigt abonnemang Navigering 18
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
rikard500 Garmin inReach utan abonnemang = ”tegelsten”? Navigering 6
tango Kanpplås Garmin 6-serien/Tactix delta? Navigering 4
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
rofri Garmin etrex 20 - ofrivilliga tryck! Navigering 7
errbe "Gömda" minnet i tex Garmin Nuvi Navigering 2
Malx Garmin Fēnix 5 Plus Sapphire Titanium Navigering 7
Gpsmap Kartproblem Garmin Navigering 1
DDeninger Problem med pulsmätning Garmin Fenix 5S Plus Navigering 6
stefanus Garmin Montana 700 Navigering 0
Ttebag Hej, har en Garmin Navigering 4
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
graylingman Den rosa linjen Garmin 64st? Navigering 4
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
tholedo Garmin GPSMAP 66i - Frågor - Köpa? Navigering 10
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
SEHLBERG Garmin Basecamp uppdatering 4.7.1.0 Navigering 0
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
Johan123 Erfarenheter av Garmin Inreach Explorer+ Navigering 10
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
PONutti Garmin Monterra Navigering 4
alien Garmin Inreach Explorer+ Navigering 12
Nordiska Motorcyklister Garmin Fenix 5 Plus - Köp eller titta åt ett annat håll..? Navigering 8
Sanie Garmin Alpha 100 + Basecamp Navigering 1
thureb Går det att sända spår med Blue Tooth från Garmin Oregon 700 Navigering 0
errbe Garmin DEZL 770 gillar inte topo-karta Navigering 7
SBergman Garmin etrex 35 max avstånd att logga? Navigering 21
123nils Screenshot av Garmin kart Navigering 18
Uffevbg Terrängkartan till Garmin nuvi 500 Navigering 5
salvion Tillbehör till Garmin eTrex Touch 25/35? Navigering 6
Joakim.e Garmin Basecamp kraschar Navigering 2
simonrudberg Synpunkter Garmin eTrex 35 Navigering 4

Liknande trådar