Språkfel i Garmin Quest

Rapportera till Sportmanship Service

Jag har rapporterat språkfel till Sportmanship Service och får trevliga svar som:
"Hej!

Vi tackar för dina iakttagelser! Vi kommer att meddela Garmin dessa översättnings missar så att de förhoppningsvis blir ändrade till nästa mjukvara uppdatering"

Det skulle doch vara fint att kunna hacka texterna i mjukvaruversionerna. Har försökt att dekoda en mjukvarufil, men hittar inga svenska texter där.

Hacka mjukvaran...

Jo, nu tittade jag i senaste mjukvaruversionen till Garmin 276C (028501000320.rgn) och hittar en svensk odlista. Här bör det finnas möjlighet till egna korrektioner - om man vågar ladda upp en modifierad fil i sin GPS

Re: Rapportera till Sportmanship Service

sådärja; sa:
Jag har rapporterat språkfel till Sportmanship Service och får trevliga svar som:
"Hej!

Vi tackar för dina iakttagelser! Vi kommer att meddela Garmin dessa översättnings missar så att de förhoppningsvis blir ändrade till nästa mjukvara uppdatering"

Det skulle doch vara fint att kunna hacka texterna i mjukvaruversionerna. Har försökt att dekoda en mjukvarufil, men hittar inga svenska texter där.
"...översättnings missar..." --- Tja, om det är Sportmanship som står för språkgranskningen så lär vi inte bli av med särskrivningarna i alla fall ;-)

PR; sa:
Nordesjö; sa:
Om de inte ens kan rekrytera översättare som är bättre än en genomsnittlig prao-elev så kan man ju misstänka att deras ingenjörer inte heller är duktiga.
Jag har inte upplevt problem som tyder på bristande ingenjörskonst. Det är nog snarare just för att det är ett extremt ingenjörsdrivet och utvecklingsfokuserat företag som marknadsanpassningar och kosmetiska buggar får lite för dålig prioritet.
Om man vill hitta något som tyder på att deras ingenjörer inte är så duktiga, så är det bara att titta på hur dom löst ETE.....fungerar inte alls i praktiken.

gwaihir; sa:
Om man vill hitta något som tyder på att deras ingenjörer inte är så duktiga, så är det bara att titta på hur dom löst ETE.....fungerar inte alls i praktiken.
Ja nu inser jag äntligen hur misslyckade de är. Följ rådet som din själsfrände Martin gav och gör dig av med enheten som bara orsakar dig stort besvär.

Re: Re: Rapportera till Sportmanship Service

Haddock; sa:
"...översättnings missar..." --- Tja, om det är Sportmanship som står för språkgranskningen så lär vi inte bli av med särskrivningarna i alla fall ;-)

Hihi...

Problemet som jag ser det är att vissa tror att det är billigare att göra en dålig översättning än en bra.
Det kostar naturligtvis lika mycket. Jobbet måste göras, och då kan man lika gärna göra det bra.
Det kostar mer för Garmin att rätta till en sån här grej via firmware-patchar än att göra det rätt från början (det står på sidan ett i "Produktutveckling för dummies").

Sen vill jag ju inflika att jag faktiskt inte är helt rabiat och tycker att man ska skicka Spanska Inkvisitionen för att kasta Garmins personal i vattnet för att se om de flyter.
Men det är vettigare att säga till än att bara punga ut sina slantar för saker som har sämre kvalitet än man faktiskt kan förvänta sig.

Jag är själv produktutvecklare och ställer inte högre krav på andra produktutvecklare än på mig själv.

Alla utvecklare VILL veta vad användarna tycker, och lägger ner många sköna slantar på marknadsundersökningar. Därför är reklamationer och gnäll från användarna en guldgruva.

PR; sa:
gwaihir; sa:
Ja nu inser jag äntligen hur misslyckade de är. Följ rådet som din själsfrände Martin gav och gör dig av med enheten som bara orsakar dig stort besvär.

Garmin skulle skulle säkert bli jätteglada om jag kastade min gamla och köpte en ny.. :) ..men jag tror inte att jag skulle vara hjälpt av det.
En kompis tog upp problematiken http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=28290

Hej på Er!

Det har varit synnerligen intressant att följa diskussionen. KUL.
Nu har jag fått svar från Garmin sverige. Saxat från mailet:

"Hej

Tack för informationen. Vi kommer att vidare befordra den till Garmin i USA för att få en förbättrad version av texten.

Om vi har tur kommer detta med i nästa mjukvara uppdatering.

Med vänliga hälsningar

Sportmanship service avd."

Jag tycker Quest är en så pass bra produkt så jag behåller den i vilket fall som helst. Skärmen är verkligen knivskarp och den hittar satteliterna snabbt som attan. Jag har kört med en handdator lösning innan, men Quest passar mig bättre eftersom jag kör en hel del motorcykel. Jag har precis skaffat mig ett fäste till hojen från Ram Mounting System.

/Nils

gwaihir; sa:
Garmin skulle skulle säkert bli jätteglada om jag kastade min gamla och köpte en ny.. :) ..men jag tror inte att jag skulle vara hjälpt av det.
Nej men jag nämnde inget alls om att köpa en ny. Den lär med stor sannolikhet ha samma ETE-algoritm så det vore ogenomtänkt.

Trevligt förresten att Martin efter ett drygt dygns eftertanke valde att betydligt nyansera gårdagens vilda överord som du senare hakade på.
En kompis tog upp problematiken...
Eftersom du och din polare upplever en förändrad ETE som ett problem hävdar du att funktionen "fungerar inte alls i praktiken" och anser att det är ett exempel på misslyckad ingenjörskonst. Frågan är vem det säger mest om, dig eller Garmins ingenjörer?

En ETE direkt kopplad till VMG som ni vill ha kanske är bra vid flygning och segling men vid användning på land blir det mest ett nervöst fladdrande och en dämpning är önskvärd. Där är det bättre med en hyggligt stabil uppskattning än en momentant exakt uppgift som ständigt förändras.

Nu gissar jag bara men kanske är den förändrade ETE-funktionen ett resultat av att man säljer betydligt många fler enheter för vägnavigation? Kanske är det t.o.m. så att Garmin lagt ner resurserna på att göra en dämpad och därmed egentligen mer avancerad ETE därför att det är så många som klagat på att den fladdrade och därmed upplevdes som opålitlig?

Att få tillbaka den gamla ETE-funktion är nog optimistiskt i överkant eftersom det nog fanns ganska goda skäl till att man förändrade den men ni kunde väl föreslå Garmin att det fanns ett val? Ute i stora världen kanske det finns fler än er två som känner så starkt för detta och föreslår samma sak...

PR; sa:
En kompis tog upp problematiken...
Eftersom du och din polare upplever en förändrad ETE som ett problem hävdar du att funktionen "fungerar inte alls i praktiken" och anser att det är ett exempel på misslyckad ingenjörskonst. Frågan är vem det säger mest om, dig eller Garmins ingenjörer?

---------------------------------------------
Gwaihir

Hur man löst ETE-funktionen på en etrex eller på min 76:a är definitivt prov på dålig/misslyckad ingenjörskonst. Om man använder ETE med dessa enheter på land,vatten eller i luften kan man bara konstatera..det fungerar inte. Och egentligen är det inget konstigt med det,för det går nämligen inte att göra en dämpning på det sätt dom har gjort.
---------------------------------------------------

En ETE direkt kopplad till VMG som ni vill ha kanske är bra vid flygning och segling men vid användning på land blir det mest ett nervöst fladdrande och en dämpning är önskvärd. Där är det bättre med en hyggligt stabil uppskattning än en momentant exakt uppgift som ständigt förändras.

Nu gissar jag bara men kanske är den förändrade ETE-funktionen ett resultat av att man säljer betydligt många fler enheter för vägnavigation? Kanske är det t.o.m. så att Garmin lagt ner resurserna på att göra en dämpad och därmed egentligen mer avancerad ETE därför att det är så många som klagat på att den fladdrade och därmed upplevdes som opålitlig?

Att få tillbaka den gamla ETE-funktion är nog optimistiskt i överkant eftersom det nog fanns ganska goda skäl till att man förändrade den men ni kunde väl föreslå Garmin att det fanns ett val? Ute i stora världen kanske det finns fler än er två som känner så starkt för detta och föreslår samma sak...

Du använder många kanske,gissar,nog och antar saker..ut och testa själv istället så får du se.

En av/på möjlighet hade inte skadat...eller en ställbar dämpning liknande fartfiltret.
[Ändrat av gwaihir 2005-04-15 kl 20:01]

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
zebulah Garmin GPSMAP® 67i - batteritid Navigering 2
Miss Yster Garmin InReach Mini eller Messenger? Navigering 3
niking Garmin Topo Sweden 7 PRO Navigering 4
Elvah Garmin Inreach Mini 2 - batteri, spårning, abonnemang Navigering 16
thureb Skillnader på känslighet i spårregistrering mellan olika aktiviteter på GPS-klocka Garmin Fenix 3? Navigering 8
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
Welena Garmin 67i Navigering 11
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
niking Garmin GPSMAP 67 och 67i Navigering 0
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 3
Elvah Väderinformationen i Garmin Inreach Explorer+ Navigering 11
omni96 Garmin inReach mini 2 i Stockholm Navigering 2
e_palm Garmin inReach - smart, men se upp för snärjigt abonnemang Navigering 18
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
rikard500 Garmin inReach utan abonnemang = ”tegelsten”? Navigering 6
tango Kanpplås Garmin 6-serien/Tactix delta? Navigering 4
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
rofri Garmin etrex 20 - ofrivilliga tryck! Navigering 7
errbe "Gömda" minnet i tex Garmin Nuvi Navigering 2
Malx Garmin Fēnix 5 Plus Sapphire Titanium Navigering 7
Gpsmap Kartproblem Garmin Navigering 1
DDeninger Problem med pulsmätning Garmin Fenix 5S Plus Navigering 6
stefanus Garmin Montana 700 Navigering 0
Ttebag Hej, har en Garmin Navigering 4
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
graylingman Den rosa linjen Garmin 64st? Navigering 4
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
tholedo Garmin GPSMAP 66i - Frågor - Köpa? Navigering 10
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
SEHLBERG Garmin Basecamp uppdatering 4.7.1.0 Navigering 0
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
Johan123 Erfarenheter av Garmin Inreach Explorer+ Navigering 10
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
PONutti Garmin Monterra Navigering 4
alien Garmin Inreach Explorer+ Navigering 12
Nordiska Motorcyklister Garmin Fenix 5 Plus - Köp eller titta åt ett annat håll..? Navigering 8
Sanie Garmin Alpha 100 + Basecamp Navigering 1
thureb Går det att sända spår med Blue Tooth från Garmin Oregon 700 Navigering 0
errbe Garmin DEZL 770 gillar inte topo-karta Navigering 7
SBergman Garmin etrex 35 max avstånd att logga? Navigering 21
123nils Screenshot av Garmin kart Navigering 18
Uffevbg Terrängkartan till Garmin nuvi 500 Navigering 5
salvion Tillbehör till Garmin eTrex Touch 25/35? Navigering 6
Joakim.e Garmin Basecamp kraschar Navigering 2
simonrudberg Synpunkter Garmin eTrex 35 Navigering 4

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg