Språkfel i Garmin Quest

Hej!
Jag är ny här, så detta är mitt första inlägg.
Jag har precis fått hem min beställda Garmin Quest från sportextreme.com, det tog två dagar så jag är nöjd.
Nu min fråga till Er som äger Quest eller andra som vet.
Jag har upptäck ett språkfel som iförsig inte påverkar funktionen men som är något irriterande. Det verkar som de har blandat ihop orden "till och på" när de översatte till svenska. På engelska betyder det samma sak egentligen med ordet "on". Exempel på displayen: Kör nord till Trelleborgsvägen. När det borde ha stått: Kör nord på Trelleborgsvägen. Saken är den att jag kör på Trelleborgvägen i detta exempel. Samma sak när man ska svänga: Sväng vänster på storgatan. Borde ha stått: Sväng vänster till Storgatan. Det har alltså blivit en förväxling på dessa ord. Väljer man tex danska som språk står det rätt. Finns det någon här som har synpunkter eller varit i kontakt med Garmin, språkfix fil eller dyligt. Eller är jag bara överkänslig?
 
Hej,

Jag har också reagerat på detta, men jag har inte varit i kontakt med Garmin.
Det finns även någon irriterande särskrivning, t.ex "Ruttberäknings fel".

Tyvärr ger dessa fel ett lite taffligt intryck på översättningen.

Självklart ska vi kontakta Garmin i denna fråga, men gör det Du också. Ju fler desto bättre.

Jag ska försöka göra detta i helgen.

Edit: Det lär gå att editera firmware-filen (senaste version 3.30), men jag har inte testat det på Quest, jag har gjort det på GPS V. I filen finns nämligen alla språken i klartext mer eller mindre.

/Leif
[Ändrat av svlcm 2005-04-14 kl 07:24]
 
Ollie61; sa:
Finns det någon här som har synpunkter eller varit i kontakt med Garmin, språkfix fil eller dyligt. Eller är jag bara överkänslig?
I 276C har man översatt "exit" med "stäng".
"Tag andra stäng till höger" kan det stå när man kör i en rondell??!

För mig är det fullkomligt obegripligt hur man lyckas med något sådant och självklart har jag påpekat det men det rättades åtminstone inte i den senaste uppdateringen. Jag gissar att de helt enkelt skiter i saker som inte många klagar på och så länge majoriteten av oss sitter tysta kommer det aldrig att förbättras.

Så se till att vi blir det det där lilla tjatiga landet i norr som påpekar alla fel så kommer produkterna att bli bättre - http://www.garmin.com/contactUs/techSupport.jsp
 
värsta språket

Ofta kör tillverkarna med automatiserad översättning av manualer och menyer (läs: programvara för översättning). Fördelen är givetvis att det är billigt, nackdelen är att språket visserligen blir "funktionsdugligt", men inte särskilt vackert.
 
Ett seriöst företag satsar på kvalitet i HELA produkten.
Om de inte ens kan rekrytera översättare som är bättre än en genomsnittlig prao-elev så kan man ju misstänka att deras ingenjörer inte heller är duktiga.
En GPS ska man kunna lita helt på.

Det handlar ju dessutom inte om vilka ord som helst, utan ord som anger riktiningar och ger kartanvisningar. Ord som ett GPS-producent ska vara proffs på. Då är det tjänstefel med felöversättningar.
En GPS som säger att man ska köra till en väg som man redan är på faller ju solklart under konsumentköplagen.

Lämna tillbaka skiten.
[Ändrat av Nordesjö 2005-04-14 kl 11:03]
 
Nordesjö; sa:
Om de inte ens kan rekrytera översättare som är bättre än en genomsnittlig prao-elev så kan man ju misstänka att deras ingenjörer inte heller är duktiga.
Jag har inte upplevt problem som tyder på bristande ingenjörskonst. Det är nog snarare just för att det är ett extremt ingenjörsdrivet och utvecklingsfokuserat företag som marknadsanpassningar och kosmetiska buggar får lite för dålig prioritet.
Lämna tillbaka skiten.
Visserligen är det tråkigt med skitfel men om någon litar så blint på enskilda ord på skärmen att man inte kan klura ut vad som menas finns nog inte det största problemet i burken.

En GPS med dålig översättning ger mig ändå så otroligt mycket mer än ingen GPS alls så att lämna tillbaka en i övrigt bra enhet på grund av några språkliga fel vore en korkad överreaktion.
 
Språkfel i Quest

Hej!

Vad kul att så många svarat redan...Det visar att detta forum verkligen lever, det bådar gott framöver.

Jag har kontaktat Garmin i sverige. Jag klistrar in svaret här när det kommer.
 
PR; sa:
Det är nog snarare just för att det är ett extremt ingenjörsdrivet och utvecklingsfokuserat företag som marknadsanpassningar och kosmetiska buggar får lite för dålig prioritet.

Problemet är snarare att det finns både tillverkare och användare som ser språkmissar som "kosmetiska buggar". Om GPS:en hade visat hundra meters förskjutning åt samma håll hela tiden, hade det i så fall inte också varit en "kosmetisk" bugg? Om man hade vetat om det? Bara att kompensera när man kollar på angivelsen, ju.

"Vafan, min 6000-kronors Arcteryx-jacka har en ficka på ryggens insida, men det är bara en 'kosmetisk miss', jag betalar såklart fullpris ändå!"

För mig handlar det om kvalitet och inställning till sina användare. Men det är klart att man inte behöver reklamera om man tycker att det är helt ok med en dyr GPS vars användargränssnitt verkar vara författat av klass 5 A på Himmelstalundsskolan. En smaksak :)
För mig är det helt enkelt för jävla arrogant att släppa ut sånt på marknaden. Hellre gränssnitt på engelska än sån skit.
 
Det gar ju faktiskt att valja engelskt gränssnitt i dessa modellerna.
Jag hade faktiskt inte ens noterat problemet men kollade nu pa lunchen.
Det känns som jag kan leva med detta tills ev uppdatering kommer.
Men visst önskar man perfektion, om möjligt.


(sorry, inget a med ring över pa tyskt tangentbord.)
 
Nordesjö; sa:
Problemet är snarare att det finns både tillverkare och användare som ser språkmissar som "kosmetiska buggar".
Läs igen men läs rätt. Marknadsanpassning (översättning) och kosmetiska buggar var två olika saker i mitt inlägg. Däremot anser jag inte något av dem vara skäl att lämna tillbaka en i huvudsak väl fungerande produkt.
Om GPS:en hade visat hundra meters förskjutning åt samma håll hela tiden, hade det i så fall inte också varit en "kosmetisk" bugg?
Nej, det är betydligt mycket krångligare att både upptäcka och kompensera för ett sådant fel än när en text innehåller enastaka felaktiga ord samtidigt som både GPS:ens karta och vägskyltar visar rätt.

För mig finns det gradskillnader på problem och vissa av dem kan jag leva med så länge produkten totalt sett lever upp till mina krav och konkurrenterna inte har ett bättre alternativ. Jag kommer dock att påpeka både felöversättningar, allvarliga och kosmetiska buggar för leverantören i förhoppningen att de skall fixas och vissa fel har mycket riktigt också blivit åtgärdade. Att bedriva korståg över minsta småsak är däremot inte min grej men alla är vi ju olika.
Hellre gränssnitt på engelska än sån skit.
Det alternativet finns alltid tillgängligt bara några knapptryckningar bort och för den som saknar sinne för proportioner och drar på sig hjärtinfarkt över ett översättningsfel är det ett utmärkt alternativ.
[Ändrat av PR 2005-04-14 kl 13:13]
 
Jag tycker också att de borde skriva de olika språken rätt. Inte så att jag skaffar mig hjärtinfarkt för felens skull, men nog påpekar jag dem allt.

Dock har jag inte testat någon Quest, så den har jag inte varit inblandad i. Men en del översättningsfel i andra modeller har jag rapporterat, och fått fixade dessutom.

Jag tror dock (det verkar så, på andras kommentarer) att det är lite trögare att få igenom detta via Garmins vanliga kanaler för kundkontakter. Från Garmin har jag fått höra att de i regel använder sina agenter i olika länder för att få översättningarna gjorda. Problemet är att orden ofta är ryckta ur sitt sammanhang, vilket kan göra det svårt även för en inföding att veta vad som avses.
Ett typiskt exempel är den uppmaning att hålla mottagaren vågrätt, som man kan få i en Vista, när man använder den magnetiska kompassen. På engelska blir det "Hold level". Detta översattes till svenska som "Håll nivå". Jag sa till dem att det heter "Håll plant", "Håll i våg" eller "Håll vågrätt" på svenska. De ändrade till "Håll i våg", fast de glömde att texten finns på två ställen, så de ändrade bara den ena...
Suck. Nu har de i stort sett slutat uppdatera den modellen. Den är för gammal.

Annars tycker jag nog att exempelvis det fel som finns på visningen av höjdprofilen i en eTrex Vista är mer besvärande, än att den skriver "Håll nivå", när den menar "Håll plant".

Anders
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
zebulah Garmin GPSMAP® 67i - batteritid Navigering 1
Miss Yster Garmin InReach Mini eller Messenger? Navigering 3
niking Garmin Topo Sweden 7 PRO Navigering 4
Elvah Garmin Inreach Mini 2 - batteri, spårning, abonnemang Navigering 16
thureb Skillnader på känslighet i spårregistrering mellan olika aktiviteter på GPS-klocka Garmin Fenix 3? Navigering 8
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
Welena Garmin 67i Navigering 11
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
niking Garmin GPSMAP 67 och 67i Navigering 0
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 1
Elvah Väderinformationen i Garmin Inreach Explorer+ Navigering 11
omni96 Garmin inReach mini 2 i Stockholm Navigering 2
e_palm Garmin inReach - smart, men se upp för snärjigt abonnemang Navigering 18
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
rikard500 Garmin inReach utan abonnemang = ”tegelsten”? Navigering 6
tango Kanpplås Garmin 6-serien/Tactix delta? Navigering 4
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
rofri Garmin etrex 20 - ofrivilliga tryck! Navigering 7
errbe "Gömda" minnet i tex Garmin Nuvi Navigering 2
Malx Garmin Fēnix 5 Plus Sapphire Titanium Navigering 7
Gpsmap Kartproblem Garmin Navigering 1
DDeninger Problem med pulsmätning Garmin Fenix 5S Plus Navigering 6
stefanus Garmin Montana 700 Navigering 0
Ttebag Hej, har en Garmin Navigering 4
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
graylingman Den rosa linjen Garmin 64st? Navigering 4
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
tholedo Garmin GPSMAP 66i - Frågor - Köpa? Navigering 10
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
SEHLBERG Garmin Basecamp uppdatering 4.7.1.0 Navigering 0
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
Johan123 Erfarenheter av Garmin Inreach Explorer+ Navigering 10
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
PONutti Garmin Monterra Navigering 4
alien Garmin Inreach Explorer+ Navigering 12
Nordiska Motorcyklister Garmin Fenix 5 Plus - Köp eller titta åt ett annat håll..? Navigering 8
Sanie Garmin Alpha 100 + Basecamp Navigering 1
thureb Går det att sända spår med Blue Tooth från Garmin Oregon 700 Navigering 0
errbe Garmin DEZL 770 gillar inte topo-karta Navigering 7
SBergman Garmin etrex 35 max avstånd att logga? Navigering 21
123nils Screenshot av Garmin kart Navigering 18
Uffevbg Terrängkartan till Garmin nuvi 500 Navigering 5
salvion Tillbehör till Garmin eTrex Touch 25/35? Navigering 6
Joakim.e Garmin Basecamp kraschar Navigering 2
simonrudberg Synpunkter Garmin eTrex 35 Navigering 4

Liknande trådar