Låter som om det fanns en del obekanta apropå det där blocket, och jag vet inte hur man kom fram till 10,6 kN (som såg ut att bli 1,6 kN i just den ekvationen som visades).
Nåja, det är nog bra att fundera lite hemma över krafter och relationer, men att under klättring göra den typen av beräkningar eller direkt kvalificerade jämförelser är nog sällan aktuellt.
På bilden nedan är jag och en kamrat
på väg till ett insteg. Det vi ägnade oss åt var enligt föraren scrambling. Vi var nog alltså lite offroute redan på anmarschen... Nåja, det var inte så stor risk för spräckta flakkanter, utan mer att det stenröse som väggen bestod av skulle falla ihop.
Jag klev på några block i början som försvann i ett moln, utför "slänten" vi gått uppför. Jag ville ogärna lägga säkringar i det som till största delen verkade LÖST. Det var vertikalt, men mycket lätt klättring, enda anledningen att falla var ju att det man stod på kunde rasa... vilket inte direkt inbjöd till att lägga säkringar. Samtidigt kunde vi konstatera att säkringsmannen inte satt fast, så föll jag så föll vi nog båda. Med många stenar - eller färre stenar.
Jag klättrade alltså en bra bit innan jag tyckte att det nog ändå var så mycket sten travat, och tillräckligt tätt för att det skulle vara nån vits med en säkring. Den syns på bilden.
Allt gick bra, men även om jag funderade fram och tillbaka var det nog mest i termer om vad som var bättre eller sämre. Newton var liksom inte en enhet som var med i resonemanget.
I ett mer utsatt läge, med svårare och tyngre klättring är förstås den rent analytiska förmågan troligen ännu mer satt på undantag.... Det mesta blir liksom lite mer binärt.