(Skäms lite just nu för att jag inte kan vara lite mer tvärsäker i det som framstår som elementa...)
Bii bopbopbop! Det är ICKE, och ska inte behöva vara elementära kunskaper för en klättrare, att förstå och kunna återberätta hela energiomvandlingskalkylen vid ett fall på diverse säkringar i diverse densitet för diverse bergart påverkad av siåsåmycketkorrosion gånger tiden/sträckan *mv^2blabla. De här grejerna ska förbanne mig vara utredda. Och den universella sanningen, som jag fått höra hela tiden (aldrig läst något som det Achtminus påstår) är att en Kam utverkar större sprängverkan än en kil, varpå kammar icke rekommenderas bakom för tunna flak.
@Achtminus: Du nämner ytliga placeringar i din förklaring, och det allmänna knowhowet (och det sunda förnuftet) säger ju att ytliga placeringar rippar lättare.
En ytlig kil ligger ju mot yttersta kanten (i regel den tunnaste) av ett flak, klart som tusan att benägenheten att rippa är större än en välplacerad kil djupt in?
Dessutom: Placerar du ofta Kammar i kilformade sprickor? D förstår jag om de rippar.
En optimal Kamplacering är i en parallell spricka, med anläggning på alla lober.
Överallt där dessa saker nämns och diskuteras utgår man från en optimal placering av diverse säkringstyg, varför inte här? En icke-optimal placering betraktas väl bäst som marginell hursomhaver.
Blir oehört bestört av detta, som tydligen bara nämns lite i förbigående i en annan tråd..
Och så det här med tvärställda kilar, det är ju också välgrundad knowhow, nu är det fel med då då eller?
Nu kan man fan lägga av med klättringen eller börja sola istället.
Eftersom du säger emot 30 år av vetenskap kring kamsäkringar, får jag nog dessutom be om inte en, utan minst tre tunga namn inom fysiken som backar upp dina fina handteckningar, när du behagar skrämma upp halva klättersverige med att deras kilplaceringar i själva verket varit kassa i alla år.