Sprängkraft för kil vs friend

Nej, friktion uppkommer mycket riktigt inte om något inte rör på sig.
Men jag förutsätter att vi talar om ifall säkringen håller vid ett fall? Alltså om den utsätts för kraft av något slag?
Om säkringen ramlar ur utan bli utsatt för en kraft, skulle åtminstone jag klassa den placeringen som lite halvskum. :D

Om nu inte friktionskraften blir större med större anläggningsyta (vilket jag inte riktigt köper än, får läsa på mer), så har en stor anläggningsyta hursomhelst den fördelen att en bra mycket större bit berg måste sprängas loss för att säkringen ska rippa. Oavsett sprängkraft.
 
Var det ett menat avslut på diskussionen, som egentligen gjorde allt värre? :) hexor kan ju placeras så att de får kamfunktion, såväl som en vanlig kil. Är de dessutom dyneemaförsedda går de ju att slinga av diverse block och träd med. Så kom igen å ta fram ritblocket, för här har vi nåt att bita i!
 
Mina kunskaper i mekanik är mycket ringa. Jag gick teknisk på gymnasiet och har läst [fysik] drygt ett och ett halvt år på universitet varav enbart tre kvarts termin mekanik. Tyvärr inga speciella kunskaper i elasticitets-lära (annat än det där som alla kan) men har dock svårt att tro att ytdeformation på säkringar är en faktor man måste ta hänsyn till vid uppskattning av storlektsordning av krafter på ett normalt förste-fall.

En kil och en friend är tillverkad av samma material: de har samma statiska liksom dynamiska friktionskoefficient. Naturligtvis har jag tagit hänsyn till den. Den kallas µ i mina räkningar.

Den bästa placeringen för ett friend är i en pod där frienden inte kan röra sig varken uppåt eller neråt. Helst bör poden vara formad som en logaritmisk spiral och ligga djupt in i en hård bergart...

Bakom lösa flak har kilar den fina fördelen att de bara rippar ut ur placeringen, medan en stor kamkil har längre slaglängd och fortsätter expansionsrörelsen och löper därför större risk att bända loss hela flaket om det så skulle vara. Ibland så är det bra att kamkilen följer med i expansionsrörelsen och ibland dåligt.

Jag har i mitt liv enbart rippat tre friends under friklättring. Alla tre i rad på samma led tyvärr. Jag hade någon slags föreställning om att en av dem skulle tåla ett kortare fall, men ack vad jag bedrog mig.
 
ja, hur gick det? tre i rad är också ett sätt att fylla kvoten..


faktum är att jag i helgen satte en hexa istället för en kam bakom ett hyfsat stort block, just pga den här tråden.

tror inte att det spelade så himla stor roll i just det fallet, och det var egentligen kontraintuitivt med tanke på vad som hade sagts i den här tråden fram tills dess, men det visar att det är lättare att tänka aktivt ju mer man har grottat i olika frågeställningar - även om diskussionerna kan bli rätt obskyra ibland.

läser man bara en bok, eller blir korvstoppad av en instruktör, så är risken att man bär på en massa dogmer som man inte ens är medveten om att man borde ifrågasätta, om inte annat för att förstå varför de förtjänar att vara dogmer.

har varit en väldigt stimulerande tråd detta, tycker jag!
 
Säger inte dogmen att "three pieces is an anchor"? :)

För vissa kan säkert såna här trådar vara jättenyttiga, för mig tenderar de bara att ställa till det i huvet och göra mig osäker på om grejorna håller. Och de sortens osäkerhet brottas jag tillräckligt med ändå, har inte tagit så många fall på egna säkringar ännu, och undviker det helst, p.g.a ovan nämnda osäkerhet. Något jag jobbar med, men man blir bestört när man trodde nåt som sen inte visar sig vara sant.
Det är lite som att nån kommer å säger en vacker dag: "Har du inte hört? Klätterrep har ju bevisats värdelösa på att hålla fall." "-jaha, när då?" "-För 10 år sen. Nu klättrar man bara frisolo, eftersom man ändå dör om man ramlar."

@Lobo2Me: Det där med hexan var ju lite på skoj, men samtidigt allvar: Placerar du den så att den kammar ut vid ett fall eller så att den kilar? I vilket fall så har vi väl samma problem med den?

Är bekant med en herre som ledde en överhängande 6 offwidth här på hemmaklippan med ett par slingade bitar 2tum4. Det kanske är modellen. Sprängkraft nada.
Eller de där tokiga tjeckiska knutarna.

I min värld finns det inget som är så demoraliserande som att börja fundera på säkringens kvalite på ett tungt crux när det gäller att lita på den och trampa på, eller att pumpa ur å falla.

En god vän sa: "Tänk mindre å klättra mer". Tror åtminstone jag ska leva efter den devisen.

EDIT: Ny frågeställning:

En perfekt placerad kam i en parallel spricka bakom ett stort block, och vid ett fall på en sekund, borde på blocket utverka kraften (avrundade siffror):

80kg x 9,82 x 2 = c:a 10,6 kN (1600 kilo).

Dessa siffror förutsätter att:
1. Repet är statiskt (varvid aktuelle klättrare har brutit pelvis förlängesen)
2. Att repet är förankrat i något annat än en människa som belayar. En bult t.ex.
3. Att man har fallit ganska långt, c:a 10 meter. Det brukar nog refereras till som en "monstersusare"

Genom att ha detta med systemets elasticitet i åtanke, samt vetskapen om att man, så långt ens vetskap sträcker sig, alltsomoftast ligger långt inom mariginalerna för vad säkringarna klarar, borde vi kunna klättra med frid i sinnet. Ser blocket ut att väga mer än 1600 kilo, go ahead.
Är det ett tunt flak, så övergår klättringen till nåt mer än bara klättring. Det är då det brukar kallas "livet".
 
Senast ändrad:
@Lobo2Me: Det där med hexan var ju lite på skoj, men samtidigt allvar: Placerar du den så att den kammar ut vid ett fall eller så att den kilar? I vilket fall så har vi väl samma problem med den?

[...]

En god vän sa: "Tänk mindre å klättra mer". Tror åtminstone jag ska leva efter den devisen.

som jag sa så var det inte nån klockren tillämpning av innehållet i den här tråden i sig, utan mer att jag tänkte i litet vidare banor än jag - tror att jag - skulle ha gjort om vi inte hade haft den här diskussionen.

jag var på väg att sätta hexan, eftersom "kammar har sprängkraft", sen tänkte jag sätta kammen, men sen drog jag slutsatsen att OM bägge hade kraft nog att flytta blocket så var det bättre att hexan gjorde det, som hade mindre räckvidd.

så jag åtminstone inte skulle sända ner en bautasten på dom nedanför.

hexan satt i kamläge, så ur den här diskussionens synvinkel så var det väl en hybrid.
tror inte att blocket skulle ha lyft ett ögonbryn om jag hade fallit, men vad vet jag - hur mycket väger sten?


vad gäller att tänka mindre och klättra mer så är det ofta så att jag klättrar bättre när jag använder känslan istället för intellektet, men jag vill bestämt hävda att när det gäller säkringsläggning så finns det inga genvägar: tänk mer OCH säkra mer, alltså.

det är ju mer sällan man får en så direkt återkoppling på en dåligt lagd säkring som man får på ett dåligt move - och för att lära sig måste det ju finnas möjlighet till efteranalys, dessutom.

man måste ju öva upp sitt omdöme, och det får man bara av erfarenhet (som man i sin tur får av dåligt omdöme, ha ha)
 
jag var på väg att sätta hexan, eftersom "kammar har sprängkraft", sen tänkte jag sätta kammen, men sen drog jag slutsatsen att OM bägge hade kraft nog att flytta blocket så var det bättre att hexan gjorde det, som hade mindre räckvidd.

Av din berättelse drar jag slutsatsen att du stod riktigt riktigt bra när du hade den här dialogen med dig själv.

men vad vet jag - hur mycket väger sten?
Skitmycket. :)


man måste ju öva upp sitt omdöme, och det får man bara av erfarenhet (som man i sin tur får av dåligt omdöme, ha ha)

That's right. Komplext, it is.
 
Av din berättelse drar jag slutsatsen att du stod riktigt riktigt bra när du hade den här dialogen med dig själv.

[och berg väger..]

Skitmycket. :)

jovars, jag stod bra, men eftersom min hjärna hade varit sysselsatt med frågeställningarna i den här tråden, behövde jag inte börja från scratch, så det gick rätt fort att tänka färdigt.

granit verkar väga ca 2,5 ton/kubikmeter, lågt räknat, och sandsten ca 2 ton/kubik.
har inte hittat friktionskoefficienten för granit/granit, men den finns säkert nånstans där ute..

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_largest_monoliths_in_the_world
 
Finns nog ingen sådan, eller rättare sagt, det finns en friktionskoefficient i kombination med varje upptänkligt material som är i kontakt med graniten, och även en för varje upptänklig temperatur som detta friktionsdrama utspelar sig i. Säger som 15åringarna: Orka!
Men 2,5 ton är hevvy djuty, (det var 1,6 ton vid ett 10metersfall, och hur ofta tar man såna).
Som den andra offspringtråden pekar på: Psyket bryter ändå ihop före berget gör det! :)
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg