Säger inte dogmen att "three pieces is an anchor"?
För vissa kan säkert såna här trådar vara jättenyttiga, för mig tenderar de bara att ställa till det i huvet och göra mig osäker på om grejorna håller. Och de sortens osäkerhet brottas jag tillräckligt med ändå, har inte tagit så många fall på egna säkringar ännu, och undviker det helst, p.g.a ovan nämnda osäkerhet. Något jag jobbar med, men man blir bestört när man trodde nåt som sen inte visar sig vara sant.
Det är lite som att nån kommer å säger en vacker dag: "Har du inte hört? Klätterrep har ju bevisats värdelösa på att hålla fall." "-jaha, när då?" "-För 10 år sen. Nu klättrar man bara frisolo, eftersom man ändå dör om man ramlar."
@Lobo2Me: Det där med hexan var ju lite på skoj, men samtidigt allvar: Placerar du den så att den kammar ut vid ett fall eller så att den kilar? I vilket fall så har vi väl samma problem med den?
Är bekant med en herre som ledde en överhängande 6 offwidth här på hemmaklippan med ett par slingade bitar 2tum4. Det kanske är modellen. Sprängkraft nada.
Eller de där tokiga tjeckiska knutarna.
I min värld finns det inget som är så demoraliserande som att börja fundera på säkringens kvalite på ett tungt crux när det gäller att lita på den och trampa på, eller att pumpa ur å falla.
En god vän sa: "Tänk mindre å klättra mer". Tror åtminstone jag ska leva efter den devisen.
EDIT: Ny frågeställning:
En perfekt placerad kam i en parallel spricka bakom ett stort block, och vid ett fall på en sekund, borde på blocket utverka kraften (avrundade siffror):
80kg x 9,82 x 2 = c:a 10,6 kN (1600 kilo).
Dessa siffror förutsätter att:
1. Repet är statiskt (varvid aktuelle klättrare har brutit pelvis förlängesen)
2. Att repet är förankrat i något annat än en människa som belayar. En bult t.ex.
3. Att man har fallit ganska långt, c:a 10 meter. Det brukar nog refereras till som en "monstersusare"
Genom att ha detta med systemets elasticitet i åtanke, samt vetskapen om att man, så långt ens vetskap sträcker sig, alltsomoftast ligger långt inom mariginalerna för vad säkringarna klarar, borde vi kunna klättra med frid i sinnet. Ser blocket ut att väga mer än 1600 kilo, go ahead.
Är det ett tunt flak, så övergår klättringen till nåt mer än bara klättring. Det är då det brukar kallas "livet".