Sportdryck en bluff!?

Re: Re: Re: Gör din egen sportdryck.

bananmannen; sa:
Det finns ingen kemisk skilnad mellan frukt- och druvsocker. Men det finns kanske olika termer i handeln. Glukos var vad jag menade.
Öhhhh! Vad menar du egentligen?
Det finns massvis (>200) med enkla sockerarter (monosackarider). De två mest kända är glukos, (egentligen D-(+)-glukos) och (D-)fruktos. D-Glukos är även känt som dextros (kommer av att D-glukosmolekylen är högerroterad) och druvsocker.
(Det finns även t.ex. L-(-)-glukos men det hoppar vi över här.)
Glukos innehåller en aldehydgrupp och är sålunda en s.k. aldos och det faktum att den har sex kolatomer gör den till en s.k. aldohexos.

Fruktos, i dagligt tal känt som fruktsocker är något annat. Till att börja med så har den ingen aldehydgrupp utan är en polyhydroxyketon eller ketos istället. Dess sex kolatomer gör att den klassas som en ketohexos.

Den icke helt obetydliga skillnaden i molekylernas uppbyggnad gör att glukos och fruktos är väldigt olika som energikälla. Medan glukos enkelt kan omvandlas till glykogen så är det betydligt omständligare att omvandla fruktos till glykogen.
Glukos ger snabbt energi som musklerna kan använda medan det tar betydligt längre tid innan kroppen kan få användbar energi från fruktos.
 
Re: Risk för hyponatremi

thureb; sa:
Aftonbladet är Sveriges största tidning och jag tycker att den förtjänar viss respekt. Men naturligtvis så finns det en del felaktigheter liksom i alla medier.
Huvudproblemet med Aftonbladet och liknande tidningar är att de ofta bara tar upp de aspekter som kan sälja extra lösnummer. Om det finns 358 vetenskapliga rapporter motsäger det häftiga "resultatet" som går att kränga tidningar på så väljer de otäckt ofta att bortse ifrån detta. Det skulle mycket väl kunna vara så även i detta fall.
Senaste veckan har det uppmärksammats att det finns en risk för utspädning av blodet och hyponatremi dvs för låg halt av natriumsalt bland maratonlöpare som dricker för mycket vätska. Detta har rapporterats i New England Journal och Medicine som är en mycket ansedd vetenskaplig tidskift. Se abstract nedan.
I Aftonbladets artikel verkar hyponatremi vara en bisak. Det stora problemet/felet med artikeln i AB är att de drar alla "motionärer" över en kam. Jag ser mig som motionär men om jag är ute och cyklar eller springer 3 timmar eller mer under träning eller tävling så vore det direkt dumt att bara dricka vatten eftersom jag då behöver både energin och salterna som t.ex. finns i sportdrycker.
 
Re: Re: Risk för hyponatremi

haskell; sa:
Huvudproblemet med Aftonbladet och liknande tidningar är att de ofta bara tar upp de aspekter som kan sälja extra lösnummer. Om det finns 358 vetenskapliga rapporter motsäger det häftiga "resultatet" som går att kränga tidningar på så väljer de otäckt ofta att bortse ifrån detta. Det skulle mycket väl kunna vara så även i detta fall.

I Aftonbladets artikel verkar hyponatremi vara en bisak. Det stora problemet/felet med artikeln i AB är att de drar alla "motionärer" över en kam. Jag ser mig som motionär men om jag är ute och cyklar eller springer 3 timmar eller mer under träning eller tävling så vore det direkt dumt att bara dricka vatten eftersom jag då behöver både energin och salterna som t.ex. finns i sportdrycker.

Mja, sportdryckstillverkarna brukar också sälja många "lösnummer" av sina produkter på just vetenskapliga resultat som inte har någon förankring i målgruppen. T ex att elitlöpare/elitmotionärer har stor nytta av sportdryck vilket kan visas i mer eller mindre trovärdiga studier, medan dryckerna för de flesta vardagsmotionärer är närmast värdelösa.

Angående kamdragandet av "motionärer" så är det nog inte heller ett vidare allvarligt problem. De mer seriösa (elit-)motionärer som tränar/tävlar tretimmarspass som Fredrik G ovan brukar ha god kontroll på sitt vätske-, salt- och energiintag, och det är heller inte dessa som är sportdryckstillverkarnas stora målgrupp. Tricket är ju att få alla, dvs även den stora massa som inte behöver sportdryck, att köpa! Om aftonbladet för en gångs skull kan göra något vettigt så är det väl just att motverka detta oskick, även om det innebär att vissa seriösa (elit-)motionärer får samlas under samma paraplybegrepp som de många motionärerna med lägre ambitionsnivå. Risken att denna typ av artiklar ska bidra till fler fall av hyponatremi bland seriösa motionärer tror jag är försvinnande liten.
 
Re: Re: Re: Risk för hyponatremi

Strykarräven; sa:
Mja, sportdryckstillverkarna brukar också sälja många "lösnummer" av sina produkter på just vetenskapliga resultat som inte har någon förankring i målgruppen. T ex att elitlöpare/elitmotionärer har stor nytta av sportdryck vilket kan visas i mer eller mindre trovärdiga studier, medan dryckerna för de flesta vardagsmotionärer är närmast värdelösa.

Angående kamdragandet av "motionärer" så är det nog inte heller ett vidare allvarligt problem. De mer seriösa (elit-)motionärer som tränar/tävlar tretimmarspass som Fredrik G ovan brukar ha god kontroll på sitt vätske-, salt- och energiintag, och det är heller inte dessa som är sportdryckstillverkarnas stora målgrupp.

Var säljer de sina "lösnummer" till "fel" personer på ett sådant sätt?

I princip den enda märkbara marknadsföring av sportdryck som jag överhuvudtaget stött på har varit på följande ställen:

- annonser i tidningen Vasalöparen
- annonser i tidningen Cykla
- annonser i tidningen Runner's World
- på s.k. Vasaloppskvällar
- på Vätternrundandagar
- i Vasaloppstältet
- vid nummerlappsutdelning på Lidingöloppet, Engelbrektsloppet, Vätternrundan, Quebrantahuesos (cykellopp i Pyrenéerna), l'Ariégeoise (cykellopp i Pyrenéerna), Marcialonga (långlopp på skidor), König Ludwig Lauf (långlopp på skidor) och Finlandia-Hiihto (långlopp på skidor)
- föredrag för seriösa motionärer/elit i någon klubb

I samtliga dessa fall anser jag att de har vänt sig till sådana som faktiskt har nytta av det som en sportdryck innehåller.
Var förekommer den marknadsföring jag (uppenbarligen?) inte sett? På olika gym?
Jag tycker inte om att träna inomhus så det skulle möjligtvis kunna förklara den biten...
 
Re: Re: Re: Re: Risk för hyponatremi

haskell; sa:
Var säljer de sina "lösnummer" till "fel" personer på ett sådant sätt?

Hmm, jag är nu ingen expert på sportdryck. Det som jag närmast tänker på är ju Red Bull. Nu vet jag inte om det klassas som sportdryck. Sen har vi en annan som jag inte ens kommer ihåg märket. Men de har en slogan: "Get up, stand up" eller något sådant. Det finns säkert fler men jag brukar inte titta så noga på reklam. :)

Men typ Maxim och liknande riktar ju sin reklam till seriösa motionärer. Fast alldeles för dyrt för mig.

I övrigt så brukar jag köra med sportdryck (Pripps Energy) eller druvsocker vid pass som är längre än 1.5h. Tycker det nog är en ganska bra gräns. Druvsocker (Dextropur) är ju rätt billigt. Men man måste ju smaksätta det för annars är det rätt äckligt.

Fast blåbärssoppa måste man ju ha när man kör sina långpass på vintern. Kanske inte helt rätt, men det är godare än sportdryck.
 
Jag brukar bli jäkligt seg och få ont i huvudet dagen efter långa pass. Jag ser till att dricka riktigt mycket vatten, strax under en liter innan, en liter under och minst en liter efteråt. Jag svettas som en gris på spinningen ;) Jag har svårt att tänka mig att det beror på vätskebrist, då jag måste springa på dass förjämnan och färgen visar inga tecken på brist.
Jag äter också ordentligt efterpasset. Huvudvärken försvann efter jag började äta salta nötter efterträningen. Jag tror det är saltet som gör något. Binder mer vätska, återställer saltbalansen är det någon som vet. Är det kanske ide att jag börjar dricka sportdryck?
/nisse
 
Källkritik ska funka åt båda hållen

mad as ice; sa:
..och vem går och köper sportdryck om man ska träna i endast 30min? Vvvveeemmmmmmmmmmmmmmmmm...

Nej, för man har ju aldrig sett en enda ung människa dricka sportdryck som om det vore saft? Utan att "träna" ens en minut? Nääääääääää...

Fast att sportdryck är dyrt skräp har väl de flesta varit ganska överens om sedan Pripps Plus kom på åttiotalet.
Men träningsvärlden har ju som vana att bara ta till sig vetenskapliga bevis som säger att man ska köpa vissa saker. När samma vetenskapsmänniskor säger att man INTE ska köpa vissa saker så är man plötsligt betydligt mer källkritisk.
 
Visst gör sportdryck skillnad!

Vid "medellånga" långpass/tävlingar (marathon et c, inte ultramarathon, triatlon (full distans)) har sportdryck en positiv effekt. Viktigaste beståndsdelen är ju vattnet, de snabba kolhydraterna ger en kick och salterna skall ersätta de salter som svettats ut. Man skulle kunna tänka sig "effektiviteten" hos dricka under ett pass är lägst för vatten och högst för sportdryck (om man bortser från koffeinhaltiga drycker, som har/kan ha tråkiga bieffekter), vanlig saft hamnar nånstans mittemellan vatten och sportdryck.

Tidigare när jag sprang en hel del, hade jag normalt sett sportdryck med mig på pass längre än 1,5 tim. Kortare pass klarar man utan dricka, är min erfarenhet. Och hade jag känt att ett behov av att spara in på kostnaderna för min träning, så hade jag hellre skippat sportdrycken (till förmån för vatten), än ölen efteråt... :)

Ett smidigt sätt f ö att "ta med sig" dricka, är annars att dricka ordentligt <15 min innan man börjar träna.

/Håkan

PS. Om man nu nödvändigtvis ska hälla i sig Red Bull under ett pass, så bör den nog vara så pass avslagen att det inte finns nån kolsyra kvar i den.
 
Re: Ja, vem?

Strykarräven; sa:
...Min uppfattning är att alldeles för många gör just detta (som all annan lyxkonsumtion baserad på ett behov vi _tror_ vi har)...
Håller helt med dig! I takt med att "vanligt folk" rör sig mindre och mindre, pressas de till att ta till genvägar i form av diverse hokuspokus-prylar (både i form av mat/dryck och dyra gym-maskiner). Och inte blir vi mer tränade för det...För bara 50 år sen räckte det med enkelt skrot på gymmet för styrka och den rena naturen för konditionsträning.

Kolla bara på de stora motionsloppen (Vasaloppet, Lidingö m.fl.), hur många super-ultra-extreme-max-power mumbo-jumbo-preparat säljs det inte där? Suck, det är synd om motionärerna...

Och till de som klankade på Aftonbladet: Visst det är dasspapper, men studien man refererade till är verklig och publicerad i en respekterad tidskrift.
[Ändrat av alert 2005-04-21 kl 09:27]
 

avslutad210712

Gäst
Sportdryck är självklart ingen bluff och inte heller är priset en bluff utan det är den sk marknaden som styr vad man kan ta ut för den.

Att jag sen själv inte skulle betala den mängden pengar för en dryck som i huvudsak består av socker, salt och ibland koffein beror på att jag är för snål och hellre blandar ihop något som säkert inte är riktigt lika vetenskapligt bra men som garanterat duger för mina behov.

Med lite trådurspårning så kan man jämföra alla dessa Powerbars med Runekakan. Den ena är lite billigare - gissa vilken *L*.
 
schweingaard; sa:
Jag brukar bli jäkligt seg och få ont i huvudet dagen efter långa pass...
...Huvudvärken försvann efter jag började äta salta nötter efterträningen...
...Är det kanske ide att jag börjar dricka sportdryck?
/nisse

Tja, om du blandar din egen eller gärna vill göda företagen. Din egen sportdryck blir knappast sämre (du kan naturligtvis inte få till samma saltsammansättning som i köpta sportdrycker), men detta borde inte spela så stor roll. Testa! Gör din sportdryck enligt recept ovan i tråden och se om det är bättre än vatten. Det är dock svårt att få till samma fina färg som "Powerade"...
 
Liknande trådar

Liknande trådar