sovsäckstrassel?

• Trådstartare mikoman@beta.telenordia.se (Michael Olofsson)
  • Start datum

mikoman@beta.telenordia.se (Michael Olofsson)

Gäst
Planerar en resa till Kebenekaise i mitten av juni (min första) och äger en sovsäck som anger +5- +-0. Bör jag skaffa en ny? Det possitiva med säcken är att den inte väger nånting. Säcken heter förövrigt: Everest Technology. Nån som vet nåt? Tacksam för svar...

david.elmfeldt@connecta.se (david elmfeldt)

Gäst
Temperaturerna ofta missvisande

Ofta är det så att om det är så kallt i tältet som det står att sovsäcken skall klara av så sover man inte särskilt gott. Dessa temperaturer skall tas med en nypa salt. Förmodligen fungerar säcken bra vid +5, men vid nollstecket kommer du förmodligen att frysa framåt småtimmarna.

Sovsäcken är en klar sommarsäck så det borde fungera om värdet inte blir för kallt. För att komplettera säcken kan du köpa ett sovsäckskydd (tillverkas av haglöfs och ajungilak). Ta med dig en skön mössa att ha som komplement.

Ett annan viktig sak är liggunderlaget. Bäst är uppblåsbara (dyrare) liggunderlag från Thermarest. Annars finns det ett kalasliggunderlag som heter Ridgerest som både har bra isolering och väger lite.

Det kan snöa i Juni

När jag ryckte in i lumpen (i Kiruna) 9 juni för många år sedan så snöade det. Det låg snö i flera dagar och jag skulle inte vilja kalla det sommar.

Det beror väl iofs på hur frusen man är men din säck är helt klart en sommarsäck och jag skulle aldrig åka till keb i juni med en så "kall" säck. Jag har en liknande säck som går ner till 0 men den använder jag bara när jag VET att det är sommar. I kebområdet KAN det vara sommar i juni men man VET inte...

inte för att jag vet om nå´n blev klokare
/Henke

masfal98@student.umu.se (Mats Fagerkull)

Gäst
Frostvarning!

Jag skulle rekommendera att du har en
säck med en komforttemp. på ca -10.
Ifall du inte är lättfrusen av dig så kan det
räcka med -5, men det torde vara ett
minimikrav för att "garanterat" inte behöva
frysa.

/MatsF

Gäst
Staden med tre årstider!!!

Beroende på vilket år du var där så kan det ju ha varit det året då vi inte hade någon sommar! Åtminstone inte ur vetenskaplig synpunkt, det var nämligen inte nog hög medeltemperatur (+10C tror jag är gränsvärdet) under sommarperioden för att det skulle räknas. Dessutom regnade det, i mindre eller större omfattning, minst 27 av dagarna i Juli !

Gäst
Rättning...

Det kan ju faktiskt gå bra med den säck du har. Själv så tältade jag i Sarek i augusti med en Haglöf Travelite, vilken verkar vara jämförbar med din. Men det blev lite kallt en natt när det var frost, inte så att jag frös men jag sov lite dåligt. Ifall ni är tre eller fler, se till att få ligga i mitten :)

/MatsF

Sovsäck för minusgrader behövs.

Enligt min mening är det alltid klokt att hoppas på det bästa men utrusta sig för det värsta. Temperaturen kan rasa ner till -5-10 grader även sommartid (en kompis till mig råkade ut för ett julidygn med -15 grader för några år sedan i Sarek). Därför bör sovsäcken klara minusgrader om den skall användas för mer än enstaka övernattningar i fjällen.

När det gäller temperaturgränser är min åsikt att de bör anses som riktmärken och alltid tas med en eller flera nypor salt. Ju bättre och mer välrenommerat sovsäcksmärke desto mindre salt behövs dock i regel.

Man kan nog med någorlunda säkerhet säga att en sovsäck med syntetfyllning och värmekrage som väger ca 1300-1600 gr. kommer att fungera ned till -5 eller i värsta fall -10 förutsatt att den är av bra kvalitet (Ajungilak, Carinthia, NorthFace m. fl.) och välvårdad.

M v H,

Johan

Peter

Gäst
Snugpak

I sandviken finns ett företag som säljer snugpaks sovsäckar, dock endast i militärgrön färg. Dessa säckar används flitigt av armeförband världen över. Hög kvalitet till bra priser. Läser man vilket material som används och så vidare verkar de bättre en exempelvis Ajungilak. Adressen till företaget i sandviken är www.promoteq.se och snugpaks egen hemsida är www.snugpak.com

Peter

Gäst
Fel adress

Skrev fel adress. Det ska vara www.promoteq.com och inget annat. Tack för ordet!

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg