sovsäck och sensommarfjäll 1-3S?

Av egen erfarenhet:
har en sambo som fryser i tält. Särskilt illa var det sommaren 2010 i keb då hon knappt fick någon sömn alls. Hon hade en säck för +/-0 men det funkade inte. Hon fick även min isoleringssäck av silke (rekommenderas) men hon fortsatte att frysa.
Sedan dess höll vi på att exprimentera med en massa olika lösningar och kom slutligen fram till att om man lindar in liggunderlaget med en filt (vi kör med fleece) och sen har en sovsäck öppnad som täcke så blir det bäst. Är man dessutom två eller fler så har man bättre chanser att hålla sig varm på det viset (man får inte vara blyg).
Mössa och raggsockor är ju bra också men man ska ju inte vara påklädd för mycket om kroppen (som du säkert redan vet).

Lycka till!

det låter illa.. tack för tipset. jag gick runt sylarna förrförra augusti med min gamla barndomssovsäck (extrem -10) och kan faktiskt inte minnas att jag frös i den. (det var kallt, mycket blåsigt), men jag hade nog lite kläder på mig kanske. själva utgångspunkten i mitt sovsäcksköp var från början att jag skulle ha en lite lättare i kompressionsfordral så att jag skulle få ner den på tvären i botten på ryggsäcken och bära lite mindre. den vägde ca 1900 g.. men en frostnatt i småland minns jag att jag tokfrös.

. själva utgångspunkten i mitt sovsäcksköp var från början att jag skulle ha en lite lättare i kompressionsfordral så att jag skulle få ner den på tvären i botten på ryggsäcken och bära lite mindre. .
Antar att du vet att ex Haglöfs säljer kompressionsfodral som tillbehör om du vill packa ihop även din gamla säck bättre? För en gammal fibersäck på 1900g borde denna passa:
http://www.xxl.se/Root/Vildmark/Täl...ör-sovsäck/COMPRESSIONBAG-L/p/1064566_1_Style

Antar att du vet att ex Haglöfs säljer kompressionsfodral som tillbehör om du vill packa ihop även din gamla säck bättre? För en gammal fibersäck på 1900g borde denna passa:
http://www.xxl.se/Root/Vildmark/Täl...ör-sovsäck/COMPRESSIONBAG-L/p/1064566_1_Style

tack! kunde misstänka att det fanns, men när jag drog fram min gamla sovsäck igårkväll insåg jag att det fanns fler anledningar till en ny.. synteten har säckat ihop sig och jag misstänker att komf-temp är typ 9-10 grader, minst. och jag har budgeterat för ny ryggsäck och sovsäck i år, så blir det lyx-liggunderlag till nästa.

har marmots syntetsäckar överlag bra kvalitet förresten? ser mest folk som har deras dunvarianter.

tack! kunde misstänka att det fanns, men när jag drog fram min gamla sovsäck igårkväll insåg jag att det fanns fler anledningar till en ny.. synteten har säckat ihop sig och jag misstänker att komf-temp är typ 9-10 grader, minst. och jag har budgeterat för ny ryggsäck och sovsäck i år, så blir det lyx-liggunderlag till nästa.

har marmots syntetsäckar överlag bra kvalitet förresten? ser mest folk som har deras dunvarianter.

Alla syntetsäckar tappar tyvärr loft redan efter några år då syntetfibern inte har samma förmåga att tåla komprimering som dun, du bör alltså vid köp räkna med att en syntetsäck tappar några grader i isolering. För ett antal år sedan kunde man jämföra fibersäckars isoleringsförmåga genom att titta på primärt fyllnadsvikt för lika långa säckar, då flertalet hade samma fibrer från DuPont. Idag har de olika tillverkarna valt att ta fram egna fiberfyllningar under eget varumärke för att sänka tillverkningskostnaden (jmfr ICA, Coop egna varumärken på mat etc) inte otroligt från samma OEM tillverkare i Kina. I grunden är det trots allt polyesterfibrer så räkna inte med någon revolutionerande skillnad mellan de olika tillverkarna i detta hänseende. Mitt nyckeltal för en säck som klarar någon frostnatt på fjället brukar vara kring 1600g fiberfyllnad för min ligglängd (drygt 190cm), vilket indikerar på en total sovsäcksvikt kring 2kg (beakta att fodralet oftast inte ingår i vikten). Idag har jag övergått till dun som vandringssäck för att spara vikt och volym, min sovsäck för fjällen har Tcomfort -5 och Tlimit -12.
Marmot syr bra säckar, och som jag nämnt tidigare gillar jag deras huva som är mycket komfortabel. Haglöfs är ett annat mycket bra märke, men det finns även andra bra tillverkare.
Att Marmot, Western Mountaineering mfl är populära för sina dunsäckar är att dessa håller riktigt hög kvalitet, medan de skandinaviska tillverkarna oftast har en lite sämre dunblandning eller inte ens deklarerar dunkvaliteten i sina säckar.
Vi har flera Haglöfs fibersäckar i familjen vilka har fungerat bra (bäst är en -10 säck (ej EN testad) från mitten av 90-talet med fyllning i DuPont Quallofil som är riktigt bra komprimerbart för att vara fiber). Min sons flickvän köpte nyss en Marmot Wave IV Wm Regular (hon är 169cm lång) när de var på rea för knappt 700kr. Den säcken passar perfekt till hennes längd, och jag kan inte på något sätt se att den skulle vara sämre i utförande eller material än motsvarande från Haglöfs.

Det finns ett antal företag som inte använder sig av dun från levande djur utan från de som gått till livsmedelsindustrin.

http://www.utemagasinet.se/artiklar/nyheter/20090209/uppdaterad-14-marken-om-dun

-J

tack så mycket! det var faktiskt mer än jag visste, men jag antar att det blir samma grej som för gelatin, löpe och många läderprodukter - det är fortfarande animaliska produkter, men tas som biprodukt när djuret slaktas, såklart miljoner gånger bättre, men allt som allt vill jag inte ha med industrin att göra.. tror jag.. jag skulle inte äta tuppkam med förklaringen att tuppen ändå skulle slaktas för köttets skull.

äsch, det är värt att tänkas över i alla fall. jag har köpt merinoullpridukter, som tur är inte de där de skär sönder rumpan på djuren, eller vad det nu är de gör.

Jag sitter i samma situation. Måste ha en varmare sovsäck! Efter att ha frusit häcken av mig i Jotunheimen nu för ett par veckor sedan (det var jättefint väder dessutom och jag är inte speciellt frusen av mig heller) så har jag insett att jag måste ha en varmare sovsäck också. Ska till Abisko i slutet av augusti...

Stirrar mig blind på det stora sortimentet... Vad är egentligen bäst?
En säljare på XXL skrattade åt mig när jag frågade om dunsäck var bra, var tydligen inte hållbart i svenska fjällen... Bluff och båg eller ligger det något i det han sa?

Har också funderat på Marmotsäckar... Och även en del Haglöfs. Kan inte riktigt bestämma mig!
Är ca 167 lång...

Snubblade in på Sportamores rea, hittade denna:
http://www.sportamore.se/produkt/42450-the-north-face-ws-aleutian-3s-bla
Ska ha en komforttemperatur på -1 Kan det vara något att ha?

Dunsovsäck passar i fjällen så länge man låter den torka om morgonen.
Problemet med dunsovsäckar är att de under långvarigt användande långsamt ackumulerar kroppsfukt och tappar isoleringsförmågan allt eftersom dunet blir fuktigare.
Men är det inte fråga om extrema förhållanden så innebär detta inte några problem under 2-3 veckors konstant användande om man låter sovsäcken torka lite varje morgon.

Dunsovsäckar
Är lätta och isolerar mycket i förhållande till sin vikt.
Fuktkänsliga, när dunet blir för fuktigt kollapsar isoleringsförmågan helt
Typiska märken: Roberts, Cumulus, Marmot, Western Mountaineering, (Inte Haglöfs)

Syntetsovsäckar
Tyngre än dunsovsäckar, ett helt annat isoleringsförmåga/vikt förhållande.
Tål mycket mer fukt än dunsovsäckar innan de förlorar sin isoleringsförmågan
Typiska märken: Haglöfs, Ajungilak, Marmot

Storlek på sovsäck
Skaffa en sovsäck som är anpassad för din längd och vikt!
Ju större sovsäck ju mer dödvolym som du måste värma upp med din egen kroppsvärme.

Pris
Lättare är alltid dyrare!
Dun är dyrare än syntet
Ju bättre dun ju dyrare sovsäck.

Sovsäcken på Sportamore var slutsåld nu
Haglöfs Q 2s Slumber har samma temperaturgränser för 850kr.
Haglöfs Q 2S Fibre är lättare men dyrare med samma temperaturgräns.
Vill du ha lite varmare är Haglöfs 3S Fibre ett tips.

Ah! Det var ju svar på tal! Tack så mycket, tror jag hänger med nu.
Undrar ändå lite... Om man tältar ute i vildmarken någonstans vid halvkasst väder och dessutom är det ju alltid lite halvfuktigt i tält, oavsett väder, som någon slags kondens. Hur bra torkar en dunsäck då, och hur länge behöver den torka?

Finns det några rekommendationer för vilken komforttemp som lämpar sig i svenska fjällen?
Speciellt framåt höstkanten lär det ju kunna bli rätt kallt? Ska till Abisko i början på september.

Det här med att dunsäckar ska implodera av kroppsfukten - är det någon här som upplevt det i verkligheten? Hur lång tid tog det och under vilka förhållanden?

Jag klarar mig fö bra med en säck med t comf på +4 och t limit på -1 under tre säsonger i fjällen.. (Marmot Hydrogen, 680 g) Ett bra liggunderlag med högt R-värde kan göra en hel del för frusna personer, ofta blir värmeförlusterna störst mot marken, ett sovsäckslakan i fleece kan också höja värmen i en befintlig sovsäck utan att man behöver hosta upp pengar på en helt ny tung och dyr sovsäck. Kolla alltså inte bara på sovsäcken utan tänk på sovsäck plus liggunderlag som ett system.

Undrar ändå lite... Om man tältar ute i vildmarken någonstans vid halvkasst väder och dessutom är det ju alltid lite halvfuktigt i tält, oavsett väder, som någon slags kondens. Hur bra torkar en dunsäck då, och hur länge behöver den torka?

Är det sol så räcker det med att lägga upp sovsäcken ovanpå tältet och låta den torka medan du äter frukost. Regnar det vid frukost kan du alltid låta sovsäcken torka vid lunch osv. Problem uppstår om det är fuktigt och regn i luften många dagar i sträck så att du helt enkelt inte kan torka.

Personligen har jag märkt av nedsatt funktion efter 8-9 dagar under sådana förhållanden.
Totalkollaps har jag bara sett under extrema förhållanden.

Om du är frusen av dig tycker jag du ska satsa på en sovsäck med komforttemperatur runt minus 5 och som redan påpekats så vinner du en hel del på att ha ett bra liggunderlag.

Det finns två huvudfilosofier för att välja temperaturgräns som beror på om du prioriterar värme eller vikt:

• Välja sovsäckens temperaturgräns så den är i nivå med eller till och med strax över den förväntade normaltemperaturen på turen och sedan ta på dig alla kläder du har med dig i sovsäcken om det blir lite kallare. Blir det mycket kallare så fryser du.
  • Välja temperaturgräns för lägre temperatur än den förväntade normaltemperaturen, blir det lite kallare så sover du gott utan att behöva göra något, blir det mycket kallare så tar du på dig alla kläder och sover sedan skönt. Blir det varmare än den förväntade normaltemperaturen så öppnar du upp sovsäcken och vädrar ut överskottsvärme.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mikael.johansson Materialval till sovsäck? Bo och sova 3
takinuknik Sovsäck Dolomiterna (Alta via 1, ~2000 möh) Bo och sova 0
Preskinn Defekt marmot hydrogen? Bo och sova 3
agrippa Caravan Super Down 700 Sovsäck info? Bo och sova 6
Maxplosive Reinventing the sovsäck... Bo och sova 1
Vandringsstav Järnnätter och sovsäck Bo och sova 46
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
Tomppen Ny sovsäck, svårt att bestämma temperatur Bo och sova 6
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
chala Sovsäck för -30ºC och lägre! Bo och sova 14
hsp Tvätta sovsäck runt huvudet Bo och sova 16
petersundqvist Sovsäck Denver Redstar Bo och sova 3
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
WilliamGurebo Tlimit för sovsäck i fjällen? Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
Bearik Sovsäck i bomull? Bo och sova 8
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
k.a.ll.e Möjligt att rengöra ytmögel sovsäck? Bo och sova 8
simonh Mammut Nordic Down Bo och sova 24
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Sannapaulinus fukt i sovsäck vinterturer Bo och sova 77
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7
tango Sovsäck tresäsongers tips? Bo och sova 10
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
Moga Myggnätslösning till sovsäck(-söverdrag)? Bo och sova 19
Villmarking Syntetisk 3 säsongs sovsäck (max 1500kr) Bo och sova 12
Alternativ till sovsäck? Bo och sova 8

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg