Av egen erfarenhet:
har en sambo som fryser i tält. Särskilt illa var det sommaren 2010 i keb då hon knappt fick någon sömn alls. Hon hade en säck för +/-0 men det funkade inte. Hon fick även min isoleringssäck av silke (rekommenderas) men hon fortsatte att frysa.
Sedan dess höll vi på att exprimentera med en massa olika lösningar och kom slutligen fram till att om man lindar in liggunderlaget med en filt (vi kör med fleece) och sen har en sovsäck öppnad som täcke så blir det bäst. Är man dessutom två eller fler så har man bättre chanser att hålla sig varm på det viset (man får inte vara blyg).
Mössa och raggsockor är ju bra också men man ska ju inte vara påklädd för mycket om kroppen (som du säkert redan vet).
Lycka till!
det låter illa.. tack för tipset. jag gick runt sylarna förrförra augusti med min gamla barndomssovsäck (extrem -10) och kan faktiskt inte minnas att jag frös i den. (det var kallt, mycket blåsigt), men jag hade nog lite kläder på mig kanske. själva utgångspunkten i mitt sovsäcksköp var från början att jag skulle ha en lite lättare i kompressionsfordral så att jag skulle få ner den på tvären i botten på ryggsäcken och bära lite mindre. den vägde ca 1900 g.. men en frostnatt i småland minns jag att jag tokfrös.