Det här med att dunsäckar ska implodera av kroppsfukten - är det någon här som upplevt det i verkligheten? Hur lång tid tog det och under vilka förhållanden?
(klipp).
Lär nog vara extremt blött innan det sker. Själv har jag använt dunsäck sedan 14-årsåldern, på 70-talet verkade ingen förstå faran eftersom de populäraste märkena alla saluförde olika typer av dunsäckar för fjällvandring ...
Sedan kom 80-talet och nya syntetmaterial utvecklades. Plötsligt stod det klart att dunsäckar var mycket olämpliga i de svenska fjällen...informationen kom naturligtvis från tillverkarna. Själv hade jag en period då jag bumpade omkring en 2 kg tung caravansäck i syntet. Väsentligt tyngre och större än min äldre dunsäck från samma märke. Och inte lika varm.
Gick tillbaka till dun i slutet av 90-talet och har nu ytterligare 15 år med dunsäckar att falla tillbaka på. Många blöta turer har det blivit, det värsta som hänt är att en sovsäck kändes lite fuktig i yttertyget och i fotänden efter en veckas hällregn på en hösttur. Dvs värsta möjliga förhållanden, temperaturer nära noll, hög luftfuktighet och noll torr luft att torka i. Men fyllningen stod pall och säcken blev snabbt snustorr när solen kikade fram några timmar i slutet på turen.
Så att dunsäckarna ska kollapsa i ett kackel av blöta fjädrar...njaaa, knappast, om man inte helt misshandlar säcken genom att låta den ligga i vattenpölar eller i regn.
Min 25-öring..
//J