Sovsäck och liggunderlag för långa (202cm)

Hej!

Jag är på jakt efter sovsäck och liggunderlag och tänkte fråga er till råds dels gällande temperatur och material, dels gällande storlek. Jag är över två meter lång (202cm), vilket alltid tycks ställa till det vare sig det gäller att köpa sovsäck eller för den delen en vanlig säng, och jag har ingen tidigare erfarenhet av att tälta. Jag har dock försökt läsa på så gott jag kunnat och varit runt i lite butiker här omkring.

Vad det mumlas om i butik, även om ingen tycks ha det i lager, och utifrån vad jag själv lyckats bekräfta på internet, förefaller Haglöfs tillverka sovsäckar för upp till 205cm långa människor. Min fråga är om detta är något jag bör satsa på, eller om det finns andra alternativ som jag också borde kika på. Jag kan ha missat någon/några tillverkare eftersom jag blir lite förvirrande när vissa väljer att skriva ut de yttre måtten, medan andra föredrar att referera till den tilltänkta användarens längd eller helt enkelt tycker att det är onödigt att tala om huruvida måtten gäller sovsäckens yttre eller inre dimensioner...

Nästa fråga gäller temperatur. Eftersom jag är kall av mig och tänker använda sovsäcken när jag är ute och tältar med cykeln under svensk vår, sommar och höst, tänker jag mig att en sovsäck för cirka 0C borde fungera. Låter det rimligt?

Gällande material förstår jag det som att syntet tar större plats och väger mer än dun, men att sovsäckar av syntet samtidigt generellt är billigare och värmer bättre om säcken blivit fuktig. I så fall, eftersom jag cyklar och då inte har lika höga krav på vikt som när man vandrar, tänker jag att syntet borde fungera bra för mina ändamål. Några tankar på det?

Slutligen kommer vi in på liggunderlag. Sea-to-Summit är den enda tillverkare jag hittat som säger sig tillverka liggunderlag som är över två meter långa (201cm, i det här fallet). Är det någon som känner till någon annan tillverkare? Hur viktigt är det därtill att liggunderlaget är lika långt/längre än användaren?

Tack på förhand!

Glada hälsningar,
Nils

Mejla Roberts eller Culumnus och säg vilka mått du har de tar inte mycket för att specialanpassa en säck.
Om du skaffar ett cellplastunderlag för fotänden så blir det inte lika noga med längden på det tjocka underlaget.

Alternativt så bygger du upp med lite packning i huvudändan så att kudden och huvudet hamnar utanför. Då vinner du ett antal centimeter.

Roberts och Cumulus

Jag har en sådan här sovsäck som jag är mycket nöjd med

http://sleepingbags-cumulus.eu/uk/categories/sleeping-systems/comforter-l430?gid=54&vid=7

Det står att den är för upp till 195 cm långa. Jag är 190 cm men tycker att den är mycket längre än jag behöver. Så den kan kanske passa dig också.

Annars har ju Roberts i Polen som sagt måttbeställning på sina ordinarie säckar. T ex den här.

http://roberts.pl/index.php?l=en&p=_katalog&i=_ultralight#_spiwory

Ang temp så kan det nog vara läge att köra ner till -4 grader i komforttemp för killar om du är frusen av dig och ska vara ute vår och höst också. Jag tycker du ska köra på dun för det tar en jävla massa plats med syntet. Och du håller dunet torrt med lite disciplin.

När det gäller liggunderlag så är det som du säger Sea to Summit som nu kommit ut med långa underlag över 200 cm. Men du måste inte ha ett som är lika långt som dig. Många kör med "kudden" utanför vilket förlänger det hela med ca 20 cm. Kudden gör du ju av en packpåse med lite kläder i. Eller så lägger du bara lite kläder längst ner som du har fötterna på. Det gjorde jag när jag körde med för korta underlag.

Själv tycker jag det är viktigare med ett tillräckligt brett så jag slipper ligga utanför med armarna. Jag kör med Exped Large Wide. Då är det 197 cm och 65 cm brett. Men jag har funderat på ett Sea to Summit nu när jag ska skaffa nytt.

Lyckta till!

Jag sover rätt bra på ett Exped Synmat 9 LW och jag är 200 cm. Visst får man skarva i lite i fotändan, men vet inte om jag tycker det är ett jätteproblem. Sovsäckar har jag inte haft trubbel med heller. Tält har varit det stora problemet för mig.

Liggunderlag i storlek large från olika fabrikat brukar ha en längd mellan 195-200cm och borde fungera även för dig. Har du med dig ett sittunderlag i ex cellplast kan du lätt förlänga liggunderlaget med detta i ex fotändan för att undvika direkt kontakt med marken om det är kallt.

Sovsäcken är en annan sak, och där bör du inte chansa utan leta efter en sovsäck som passar dig kroppslängd + ytterligare några cm. Är sovsäcken för kort bir den obekväm och ger köldbryggor över fötter och axlar där loftet pressas samman. Western Moutaineering Badger MF är en sovsäck som jag vet finns i 215cm ligglängd, men den är dyr. Även Haglöfs har några modeller i 205cm ligglängd.

jag är själv 193cm och använder sovsäck med liglängd upp till 198cm och liggunderlag 196cm. Jag har dock valt ett liggunderlag som är tillräckligt bekvämt med inte för tjockt (Thermarest Prolite Plus), för att inte stjäla för mycket av tillgänglig sitthöljd och ligglängd (om sluttande fotgavel) i tältet.

Isbjørn i Norge syr fiberposer efter mål.

Citat
- Utenom serieproduksjonen kan vi skreddersy en sovepose etter mål. Vi legger vekt på at soveposene skal være rommelige. Den største vi har laget på bestilling var 1,30 meter bred i skulderhøyde. Vi prøvde den for moro skyld og fikk plass til tre personer. Denne store soveposen skulle riktignok stasjoneres i en gamme. Vi leverer ellers mange kraftige soveposer til hunde- og snøscooterfolk. De er jo ikke så avhengige av å bære ting på ryggen. Prøvene med forsøkspersoner i kuldekammeret var spennende. Det var jo faktisk en "eksamen" for resultatet av våre idéer og utviklingen av soveposene.
Citat slut.

Link: http://isbjorn.no/sinteftest.html

Underbart, tack så hemskt mycket! Här fick jag verkligen en massa goda tips och idéer.

Att förlänga liggunderlaget med kudde eller sittunderlag under fötterna hade jag inte alls tänkt på - en smidig lösning som snabbt avhjälper det problemet.

Jag hade förväntat mig att priset skulle springa iväg med ljusets hastighet så fort man började fundera på personanpassade sovsäckar, så det var mycket intressant att höra att så inte behöver vara fallet. Ska definitivt kika närmare på detta.

Jag ska nu följa upp alla era tips och rekommendationer, och så återkommer jag om det dyker upp nya frågor :)

Glada hälsningar,
Nils

Jag köpte en sovsäck "McKinley Dalton Trek" på Intersport förra året (2015). Den var 240 cm lång. Har använt den ner till 8 grader och den är hur varm och bra som helst. Mycket prisvärd, kostade kanske 500 kr max. Den är ofta på rea. Jag köpte en till min fru också, den kortare modellen som ändå är över 2 meter lång. Kolla efter den blå Dalton Trek sovsäcken, det är den långa. Jag är helnöjd och skulle lätt köpa den igen.

Jag köpte en sovsäck "McKinley Dalton Trek" på Intersport förra året (2015). Den var 240 cm lång. Har använt den ner till 8 grader och den är hur varm och bra som helst. Mycket prisvärd, kostade kanske 500 kr max. Den är ofta på rea. Jag köpte en till min fru också, den kortare modellen som ändå är över 2 meter lång. Kolla efter den blå Dalton Trek sovsäcken, det är den långa. Jag är helnöjd och skulle lätt köpa den igen.

240cm är nog totallängden på säcken utvikt dvs inte samma som ligglängd. När du formar huvan och räknar bort islolerande loft i fot- och huvudänden blir liggländen betydligt kortare. Sovsäckens form och placering av utrymme för axlarna kan även inverka på ligglängden.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
Vagabond78 Tips/Köpråd liggunderlag/sovsäck för flerårig 3-säsongs användning Bo och sova 2
Struensee Sökes liggunderlag och sovsäck för sarektur Bo och sova 3
Nordiska Motorcyklister Billigt & Varmt - Vintercampa // liggunderlag+sovsäck SMALL budget; förslag?! Bo och sova 10
Sigfridsson Råd om sovsäck/liggunderlag och annan utrustning - Kungsleden Bo och sova 11
Kogoyo kondensering neråt vintertältning Bo och sova 13
Valjeabris Sovsäck o liggunderlag på kilimanjaro Bo och sova 6
bico Liggunderlag, sovsäck och kudde Bo och sova 8
NaturBoel Hjälp att köpa rätt sovsäck och liggunderlag Bo och sova 12
alle.samuelsson_hotmail.com Student - Val av sovsäck & liggunderlag Bo och sova 10
Breton Syntet-Sovsäck// Exped liggunderlag Bo och sova 12
linus.holmqvist tips på tält, sovsäck & liggunderlag för helags 3dagars tur. Bo och sova 18
kvaark Köpa liggunderlag o sovsäck för sommaren Bo och sova 3
Jamte Val av sovsäck och liggunderlag Bo och sova 8
LinusSchonnings Sovsäck med liggunderlag Bo och sova 12
The Crow Kondens mellan liggunderlag och sovsäck? Bo och sova 4
Foehammer117 sovsäck och liggunderlag för en europa- mellanöstern- nord/syd Asien cykel resa Bo och sova 2
never sovsäck, liggunderlag till ca. 0C Bo och sova 2
mikael.johansson Materialval till sovsäck? Bo och sova 3
takinuknik Sovsäck Dolomiterna (Alta via 1, ~2000 möh) Bo och sova 0
Preskinn Defekt marmot hydrogen? Bo och sova 3
agrippa Caravan Super Down 700 Sovsäck info? Bo och sova 6
Maxplosive Reinventing the sovsäck... Bo och sova 1
Vandringsstav Järnnätter och sovsäck Bo och sova 46
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
Tomppen Ny sovsäck, svårt att bestämma temperatur Bo och sova 6
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
chala Sovsäck för -30ºC och lägre! Bo och sova 14
hsp Tvätta sovsäck runt huvudet Bo och sova 16
petersundqvist Sovsäck Denver Redstar Bo och sova 3
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
WilliamGurebo Tlimit för sovsäck i fjällen? Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
Bearik Sovsäck i bomull? Bo och sova 8

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg