Tvärtom, upplever jag - kurvig sidosovare. Det största felet jag gjort länge, var att blåsa i för mycket luft. Det ska vara mindre än man tror. Precis så höften hamnar en mm från marken, (och jag använder då ett sådant här med bortklippta kanter som isolerande golvduk för värmens skull). Krävs lite tjockare liggunderlag. Jag har inte sovit bra i tält förrän jag skaffade mitt 10 cm tjocka och isolerade Sea to Summit. Och ändå händer det att det gör vansinnesont i höften, helst om man legat stilla i samma position en stor del av natten.Ja, ligger du på sidan på ett liggunderlag behövs ofta mer luft i, för att inte höftbenet ska "gå igenom" och få markkontakt.
För något år sedan bestämde jag mig för att lära mig sova på rygg. En skillnad mot sidosovande tycker jag är att man är mindre stabil på rygg än sida på luftmadrass. Jag har svårt att slappna av. På sidan / framstupa sidoställning "låser" jag mig med böjda benet mot marken och kan inte vingla av luftmadrassen. Det är känslan. Rygg är vingligt däremot. Känns som man ligger uppepå och inte i.
Det som funkat för mig på rygg, har varit att bulla upp något på sidorna så man känner att man fångas upp och ligger still, och att överarmarna har tryggt stöd. Jag har också gärna något under knäna. Bullar också gärna upp något under fötterna särskilt om det är lite sluttande, så jag känner att jag ligger still. Och dunjackan under huvudet. Och det tjocka liggunderlaget med inte för mycket luft i, så man sjunker ner gott.
Det har funkat svinbra. Efter många år har jag lyckats sova i princip hela nätter så.
Senast ändrad: