Byta sovställning

Jag sover också oftast på mage även om jag kan sova på rygg kortare stunder. Ligger då med huvudet på armen som i sin tur ligger i krok upp i säckens huvudände.
Detta kräver större sovsäck. Jag är ca 185cm men väljer säckar anpassade för 200cm.
Det kan också ge kondensproblem att spm kag vara ivändare och ligga och andas inne i säcken, men om det är så kallt brukar jag kunna vara medvändare för stunden och ändå ligga i framstupa sidoläge.

En kanske underlig fråga. Men jag sover normalt på mage med armarna runt kudden. Detta funkar inte speciellt bra ute i skogen i sovsäck.
För att inte tala om i hängmattan. Så jag undrar om någon har några tips på hur jag vänjer mig vid att sova på rygg eller sidan.
För som det är nu sover jag knappt alls när jag är ute :(

Det finns sovsystem som har inbyggd "madrass" eller där madrassen säkras mot ryggsidan. Systemet blir mer sängliknande och huvorna är lite annorlunda mot mumiehuvorna. Med rätt kudde borde du kunna sova som du är van. Quilt med kudde borde också fungera.

Har själv en Warmlite (även om jag inte sover på mage) och tycker den är bättre än konventionella sovsäckar på nästan allt. Packvolymen är däremot sämre (tar plats att rulla allt som ett paket).

Har också kikat på en Sierra Designs Backcountry bed som möjligt sommaralternativ eftersom den är mindre i packvolym än Warmlite och ganska flexibel sovmässigt, kanske kan vara intressant (liggunderlaget säkras på ryggsidan).

www.warmlite.com

//J

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg