Soto Muka rengöring?

En kvalificerad gissning är att resultatet är det samma i andra ändan av spektret dvs Optimus Vega har bättre verkningsgrad (och defenitivt lägre vikt). Något du kan bekräfta eller dementera, eftersom du har båda?
Jag har inte mätt verkningsgrad/effektivitet mellan Polaris och Vega. Från mitt lekmannaperspektiv verkar de fungera ungefär lika bra. Jag märker däremot att Vega är lättare.

Jag skaffade Vega efter en sen ripjakt där jag hade med mig mitt toppmonterade kök. Det blev kallare än planerat, och det tog en hel evighet att koka upp en liter vatten till lunch. Vega är mindre och har tillräckligt mycket lägre vikt än Polaris för att få mig att komplettera med ännu ett kök.

Jag har inte mätt verkningsgrad/effektivitet mellan Polaris och Vega. Från mitt lekmannaperspektiv verkar de fungera ungefär lika bra. Jag märker däremot att Vega är lättare.

Jag skaffade Vega efter en sen ripjakt där jag hade med mig mitt toppmonterade kök. Det blev kallare än planerat, och det tog en hel evighet att koka upp en liter vatten till lunch. Vega är mindre och har tillräckligt mycket lägre vikt än Polaris för att få mig att komplettera med ännu ett kök.
Det hade varit intressant med ett gasol-test eftersom du har både Polaris och Vega. Väger man gasbehållaren både före och efter att man kokat tex 2 liter vatten får man en mycket god uppfattning om verkningsgraden.

När det gäller fotogen (kerosine) finns det ett antal youtube videos som visar att Nova är snabbare. Att Polaris drar mer bränsle framgår ju redan i Optimus specifikation.

Apropå kunskap...
Gasol är ett svenskt handelsnamn för ett gasformigt bränsle som består av lätta kolväten som propan och butan.
Till största delen propan och är inte det som vi använder i dessa sammanhang som nämns för det skulle inte fungera med våra tunna plåtburkar...
Att som Odd förklarade bränna inverterad (gasburken uppochned) möjliggör att använda vår friluftsgas även under kallare förhållanden. Något som inte alla känner till tydligen. Dessutom kan man trycka ut även sista slatten som beskrevs. Även andra flerbränslekök kan åstadkomma detta som Omnifuel men kanske inte lika bra. Jag kör det ibland och jag har även den inbyggd i Trangia 25 till och från. Utan härdsmälta. Men givetvis gäller det att se upp med vad slags konstruktion och gods man kombinerar.

Tror säkert Odd och speciellt ”Xxargas” som är forumets ”nördar” på temat kan ge de här frågorna bättre belysning.
För kunskapen har de utan tvivel. Risken är att om ens egen tro och sätt att hantera sånt här upphöjs till någon slags vetenskaplig norm och det inte alltid stämmer så förleds mindre insatta att tro det stämmer.

Apropå kunskap...
Gasol är ett svenskt handelsnamn för ett gasformigt bränsle som består av lätta kolväten som propan och butan.
Till största delen propan och är inte det som vi använder i dessa sammanhang som nämns för det skulle inte fungera med våra tunna plåtburkar...

Superintressant! Vad är det då för "friluftsgas" ni använder?

Att "Gasol" är ett handelsnamn är allmänt känt, men det är bra att du nämner det ifall någon inte känner till det. Samtidigt är det ett så vedertaget fel och under det namnet man hittar det i handeln (Biltema, Jula mfl) så känns nästan onödigt krångligt att kalla det något annat.

Att "Gasol" är ett handelsnamn är allmänt känt, men det är bra att du nämner det ifall någon inte känner till det. Samtidigt är det ett så vedertaget fel och under det namnet man hittar det i handeln (Biltema, Jula mfl) så känns nästan onödigt krångligt att kalla det något annat.

Se där, kul att även jag kunde bidra med något litet...😊

Gasol används som sagt lite allmänt slängigt för gas även med betydligt mindre innehåll med propan. Den som vi talar om här.
Den gas som heter gasol har till största delen propan. Den gas som vi pratar om här är tydligen inte döpt i dessa våra kretsar. Friluftsgas light kanske? Eller Biltemas typ Primusgas? 🤔👀

Nu är du fånigt ironisk.

Vad som är intressant när det gäller de allmänt förekommande 'lindal-gängade' resp 'clic'-låsande campinggasol-behållarna som uppfyller EN417-standarden (även envägs punkteringsbehållarna uppfyller EN417 - men ingen vettig människa använder väl dem längre?) samt de bajonettlåsande liggande CP250-behållarna - är vilken blandning av de olika kolvätena/gasolerna n-butan, isobutan resp. propan som använts. Bättre lågtemperaturtålighet ju högre propan resp. isobutan -halt som använts. Upp till den magiska gräns där högtemperaturegenskaperna gör att interntrycket blir för högt där istället... o_O FAE någon..?

Ända från de billiga CP250 som innehåller ren n-butan via de vanligast förekommande standardblandningarna med en begränsad mängd propan och varierande förhållande mellan n-butan och isobutan upp till de extremt kostsamma Lindalgängade små Sievert aluminiumflaskorna med ren propan (om man kan hitta en, de utgick ur sortimentet för ett antal år sedan). Allihop fungerar väl till brännarna i Polaris och Vega, men olika bra beroende på omgivningstemperaturen...

För att köra med de extremt kostnadseffektiva CP250-behållarna under sommaren behöver man en sån där trebent svart CP250→Lindal -adapter, men den betalar sig efter ett fåtal CP250, speciellt om man jämför med de grovt överprissatta Primus 'original'-behållarna!
/Odd

Se där, kul att även jag kunde bidra med något litet...😊

Gasol används som sagt lite allmänt slängigt för gas även med betydligt mindre innehåll med propan. Den som vi talar om här.
Den gas som heter gasol har till största delen propan. Den gas som vi pratar om här är tydligen inte döpt i dessa våra kretsar. Friluftsgas light kanske? Eller Biltemas typ Primusgas? 🤔👀

Stämmer det verkligen?

Var har du fått uppgiften om att gasol har till största delen propan?

Enligt mina uppgifter innehåller Gasol till största delen propan och butan. Dvs exakt det du återfinner i både Biltemas egen "friluftsgas"/"camping gas"/"gasol" och i Primus motsvarande. Vidare tror jag gissningsvis att det är exakt den typ av gas ni använder i Vega och Polaris.....dvs gasol...för att inte göra det mer komplicerat än vad det är.

Om ni däremot använder något annat än "gasol" är jag nyfiken att veta vad det är för någon gas.

Stämmer det verkligen? Var har du fått uppgiften om att gasol har till största delen propan?
I Norden gör det det det är standardiserat, fråga på vilken gasolfyllningsstation som helst. Men i sydeuropa fyller man i huvudsak n-butan i gasolbehållare för hemma och husvagnsbruk. Samma sak för LPG motorgasen: ren propan.

Campinggasolbehållarna är något helt annat, och deras recept på blandningsförhållanden finns det många trådar här på Utsidan som behandlat under uren...

campingasolflaskor tycker jag markerar ganska bra att det avser de tunna engångsflaskorna och inte de betydligt tyngre blåa P2000-seriens propanflaskor som skidvalla-flaskan eller P2012 'blå fotbollen' som man _inte_ vill sparka på)

handelsnamnen GASOL gäller också där man säljer husvagnsgasol i framförallt södra sverige med ungefär samma blandning som campinggasol i engångsflaskor (30P/70B) eller i 50/50% mellan propan och butan för dem som jagar lägsta pris och bara använder sommartid eller för man platsfyller tyska och europeiska husvagnar/husbilar där man inte vill prova med propan95-gasol och dess högre tryck på europeiska gasolflaskor..

inbytesflaskor är nog nästan alltid propan95

Senast ändrad:
Då tror jag att vi är överens om att kärt barn har många namn, men att vi alla pratar om de små behållarna som säljs i främst 230g och 450g utförande. Stämmer det?

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg