Soto Muka rengöring?

Det är ett jättebra kök så det blir du säkert supernöjd med. Och vill de sedan uppgradera det i framtiden så är det bara att köpa ett Nova munstycke och börja köra tändvätska (och prima med T-sprit). 😁

Ett Polaris köper man väl för att kunna elda det som finns tillgängligt? Det gjorde i alla fall jag. Jag hade redan ett fotogenkök...

För att elda gasol på vintern så köper man ett Vega. Jag har ett sådant också. :)

Enkelheten och säkerheten med gas gör att det är vad jag numera föredrar. Det finns tillfällen när andra lösningar passar bättre. Det är ibland mer fördelaktigt med att kunna elda mer eller mindre vad som helst. Ett annat tillfälle ärr om du har ett stor värmebehov, det är ofta enklare att ta med sig ett par liter bränsle än en massa gasbehållare. Då är ett Polaris bra att ha.

... Ett Polaris köper man väl för att kunna elda det som finns tillgängligt?
Det gjorde i alla fall jag. Jag hade redan ett fotogenkök...
Så var det för mig också, jag har ett KAP Arctic som fick pension - till förmån ett Polaris med tystbrännarhatt och ett Trangia 25 HA med DuoSSAL-kärl. Och då var ändå mitt KAP kompletterat så att det kunde använda alla bränslen som Polaris kan PLUS alkohol. De som varit med här på Utsidan lääänge har säkert läst om det KAP-projektet. (y)

För att elda gasol på vintern så köper man ett Vega. Jag har ett sådant också. :)
Nja, bara om det är fristående spindelkök som önskas. Vill man, som jag och många andra, använda Trangia vindskydd - så går Vega bort. Det är alldeles för krångligt att anpassa till Trangias nederhalva. Jag har gjort det också, under mina empiriska forskningsövningar, och avråder starkt från att ens försöka. De som varit med här på Utsidan tillräckligt länge har säkert läst om det projektet. Hm, det vore nog bättre att försöka få fast Vegaslangen på en GB74-brännare...

Enkelheten och säkerheten med gas gör att det är vad jag numera föredrar.
Den åsikten är vi många fler som har. Och vill man sedan ha möjligheten att vid akutbehov elda det mesta som flyter (utom alkoholbränsle) med tillräckligt bra resultat - blir Polaris med automatik svaret. Speciellt som permanent Trangiakonverterat...
/Odd

Ja, om önskemålet är att få fast brännaren i ett Trangia-kök har du helt rätt. Jag har sedan närmare 30 år en KAP-brännare, som fortfarande fungerar. Så länge den inte behöver pensioneras vill jag inte sätta in Polaris-brännaren i Trangia-köket. T.ex. tändning är betydligt enklare i Gunnar Finns variant. När KAP-brännaren (troligen slangen/kopplingen som går först) ger upp så är planen att jag gör samma variant som dig.

Jag kompletterade för rätt länge sedan mitt Trangia med GB74-gasbrännare. Det har i stor utsträckning minskat användningen av KAP-brännaren. Redan innan dess hade jag skaffat en toppmonterad liten Primus-brännare med tillhörande lättviktskastrull avpassad för att just få in en gasbehållare.

Senaste inköpen har varit Optimus Polaris och Vega. Jag använder dem för närvarande som spindelkök. Polaris inköptes för att någon gång kunna ersätta KAP, samt att ha en flexibel värmekälla. Svårigheten med att hitta reservdelar till KAP gör att det torde bli nödvändigt att ersätta den. Största fördelen att installera Polaris i Trangia-köket är att jag då kan köra inverterad gas där, en möjlighet som jag i dagsläget saknar. Vega inköptes för att få en lättare lösning för att köra inverterad gasbehållare på.

Det händer numera rätt ofta att Trangia-köket får stanna hemma och jag bara har med något minimalistiskt för att värma vatten när jag är ute själv. Därav toppmonterad brännare och Vega-kök, för att få en lösning som fungerar större delen av året.

Det jag saknar med min nuvarande uppsättning är möjligheten att använda inverterad gas i Trangia-köket. Hittills har det inte varit ett stort problem, men jag kan se fördelarna.

Ett Polaris köper man väl för att kunna elda det som finns tillgängligt? Det gjorde i alla fall jag. Jag hade redan ett fotogenkök...

Enkelheten och säkerheten med gas gör att det är vad jag numera föredrar. Det finns tillfällen när andra lösningar passar bättre. Det är ibland mer fördelaktigt med att kunna elda mer eller mindre vad som helst. Ett annat tillfälle ärr om du har ett stor värmebehov, det är ofta enklare att ta med sig ett par liter bränsle än en massa gasbehållare. Då är ett Polaris bra att ha.

Exakt, men man betalar ett mycket högt pris för Polaris "flexibilitet" i dubbel bemärkelse.
Den har dokumenterat lägre verkningsgrad jämfört med Nova på fotogen och drar mer bränsle, det kan var och en kontrollera.

En kvalificerad gissning är att resultatet är det samma i andra ändan av spektret dvs Optimus Vega har bättre verkningsgrad (och defenitivt lägre vikt). Något du kan bekräfta eller dementera, eftersom du har båda?

Dvs för den lite mer hängivne vildmarksmänniskan ser jag väldigt få situationer när Polaris skulle vara förstahandsvalet.
För ungeför samma pengar får man en bättre lösning med dedikerad utrustning:
* Nova (eller Primus/MSR) med tändvätska/fotogen på vintern.
* Biltema Toppbrännare Artnr. 37-526 (Crux lite) för gasol på sommaren [mycket lägre vikt].
* (Vega för gas på vintern...om man nu vill hålla på med sådant)
* ....och bensin eldar ändå inte connoisseurer så där behöver jag inte ge några tips. ;-)

Nja, bara om det är fristående spindelkök som önskas. Vill man, som jag och många andra, använda Trangia vindskydd - så går Vega bort. Det är alldeles för krångligt att anpassa till Trangias nederhalva. Jag har gjort det också, under mina empiriska forskningsövningar, och avråder starkt från att ens försöka. De som varit med här på Utsidan tillräckligt länge har säkert läst om det projektet. Hm, det vore nog bättre att försöka få fast Vegaslangen på en GB74-brännare...

Det bör man vara synnerligen försiktig med. Både Nova och Polaris behöver mycket ventilation. Det är synnerligen svårt att få ut samma verkningsgrad som i ursprungsställningen och en betydande risk att man överhettar brännaren bortom räddning. Jag har provat och mätt...och slutligen återställt efter att ha insett att verkningsgraden blev sämre.

Känns som en slags predikan där de ofrälse ska frälsas från både det ena o andra köket och bränslet, speciellt bensinångorna...
🤒👀

Känns som en slags predikan där de ofrälse ska frälsas från både det ena o andra köket och bränslet, speciellt bensinångorna...
🤒👀
Absolut. 😁
Men det är fritt att ta till sig det man vill och skita i resten. De flesta kommer gå helt oskadade ur den här diskussionen och en och annan kommer faktiskt att lära sig något. Det finns väldigt många här som utan djupare reflektion väljer Polaris med ett generiskt munstycke för alla bränslen, samtidigt som de skulle reflektera betydligt mer över huruvida det var optimalt att välja en allväderssovsäck som påstod sig klara allt från +30 till -30. Flexibilitet har ett pris, och det bör man vara medveten om. Sedan ska man självklar i slutändan välja det som passar ens egna behov.

Anledningen till att jag mot gängse praxis inte rekommenderar bensin (tekniskt ren bensin/alkylatbensin) är att det bland annat är ett så skarpt lösningsmedel att det förstör (accelererar åldrandet på) o-ringar, pumpläder och plastpumpar. På ett sätt som inte gynnar någon annan än företagen som säljer reservdelar....

Absolut. 😁
Men det är fritt att ta till sig det man vill och skita i resten. De flesta kommer gå helt oskadade ur den här diskussionen och en och annan kommer faktiskt att lära sig något. Det finns väldigt många här som utan djupare reflektion väljer Polaris med ett generiskt munstycke för alla bränslen, samtidigt som de skulle reflektera betydligt mer över huruvida det var optimalt att välja en allväderssovsäck som påstod sig klara allt från +30 till -30. Flexibilitet har ett pris, och det bör man vara medveten om. Sedan ska man självklar i slutändan välja det som passar ens egna behov.

Anledningen till att jag mot gängse praxis inte rekommenderar bensin (tekniskt ren bensin/alkylatbensin) är att det bland annat är ett så skarpt lösningsmedel att det förstör (accelererar åldrandet på) o-ringar, pumpläder och plastpumpar. På ett sätt som inte gynnar någon annan än företagen som säljer reservdelar....

Tittar förundrat på mitt dryga tio år gamla PrimusOmnifuelkök och funderar när det stora haveriet ska ske.
Varken o-ringar, pumpläder eller plastpumpen med mestadels metall ser ut att uppfylla dina profetior.
🤓

Tittar förundrat på mitt dryga tio år gamla PrimusOmnifuelkök och funderar när det stora haveriet ska ske.
Varken o-ringar, pumpläder eller plastpumpen med mestadels metall ser ut att uppfylla dina profetior.
🤓
Tyvärr har det en förmåga att hända när man minst vill det. På MSR brukar plastpumpen ta mest stryk av bensin. Vad som är svagaste punkten i Primus vet jag inte, men graden av "blekning" på plasten i pumpens nedre ända kan ge en indikation. Är ändan på pumpen alltjämt mättad i både färg och finnish är det sannolikt inga bekymmer.

Har haft min SOTO Muka stove i några år nu efter att det första (som smälte ihop) ersattes med ett nytt. Har kört upp många liter blyfri 95 (enligt instruktion o-blyad bensin) och även provat Julas alkylatbensin som inte bara är dyrare utan fungerar sämre (innehåller 2% 2-taktsolja). Något munstycke har jag aldrig behövt rengöra (enligt instruktion).
Mitt första kök som smälte ner under en vandring på Nordkalottleden hade fungerat utan problem under flera dagar men en dag med hård vind och dåligt naturligt vindskydd rullade jag upp Muka´s originalskydd av aluminiumplåt (folie) och placerade i en cirkel runt köket. Typiskt nog missade jag att trycka ut de i plåten präglade ventillationsöppningarna och den effektiva brännaren överhettade efter ett par minuter och köket `smälte ihop´.
Mitt ersättningskök (rätt handhavet) har fungerat perfekt sedan 2012.

Bilagor

• NEX5 Perar 2011-08-03 kökhaveri Vaimokk.jpg
    NEX5 Perar 2011-08-03 kökhaveri Vaimokk.jpg
    832.5 KB · Visningar: 88
Har haft min SOTO Muka stove i några år nu efter att det första (som smälte ihop) ersattes med ett nytt. Har kört upp många liter blyfri 95 (enligt instruktion o-blyad bensin) och även provat Julas alkylatbensin som inte bara är dyrare utan fungerar sämre (innehåller 2% 2-taktsolja). Något munstycke har jag aldrig behövt rengöra (enligt instruktion).
Mitt första kök som smälte ner under en vandring på Nordkalottleden hade fungerat utan problem under flera dagar men en dag med hård vind och dåligt naturligt vindskydd rullade jag upp Muka´s originalskydd av aluminiumplåt (folie) och placerade i en cirkel runt köket. Typiskt nog missade jag att trycka ut de i plåten präglade ventillationsöppningarna och den effektiva brännaren överhettade efter ett par minuter och köket `smälte ihop´.
Mitt ersättningskök (rätt handhavet) har fungerat perfekt sedan 2012.

Huga!
Körde du oljeblandad alkylatbensin för exempelvis motorsågar?
Varför inte alkylat fyrtaktssoppa?

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg