På min Android-lur så visas en ikon till vänster i översta raden hela tiden. Den ikonen matchar en konstant notis där det står "GPS-positionering aktiv. För att ge dig relevant information och vid händelse av nöd". På vänster sida har jag andra ikoner för notiser, i mitt fall är Tasker, SMSLivräddare och nu SOS Alarm igång med notiser.
Till höger TÄNDS ikonen för PLATS när jag öppnar appen och SLÄCKS när jag stänger appen. Plats kan jag också slå av/på som vanligt via inställningarna. För mig pekar det på att appen definitivt slår på positionering när den öppnas, men inte annars förutom periodvis kontroller på samma sätt som andra appar.
I Batteriförbrukning hamnar appen långt ner på listan med en förbrukning på 2,3% under senaste veckan (har inte aktivt öppnat den många gånger). Samma härad som t.ex. SMSLivräddare (2,9%).
Finns med andra ord inget som tyder på någon konstant GPS-positionering med tillhörande batteriförbrukning, däremot har appen en konstant notis och är "duktig" på att informera användaren om att den använder positionering.