Soppmänniskorna

...Jag menar främst att jag tycker att viss mat kan ges till härbergen och så, ge till dom behövande eller vad som helst, ...

Men hur skulle det bli då? När en bytta köttgryta stått så länge på buffébordet att den inte längre får serveras(jag tror det är en timme), skulle man då bära över den till köksingången och fortsätta servera den till uteliggare därifrån? Ännu värre blir det om man tänker sig att maten skall hämtas upp och köras vidare till någon annan utskänkningsplats. Upphämtning-transport-framdukning-utskänkning, minst en timme till.

Reglerna är svartvita. Är maten bra så är den bra för alla människor, och då försöker nog verksamhetsidkaren sälja den för förtjänst. Är den inte bra så är den inte bra för någon, och den som då fortsätter servera den lär förlora sitt tillstånd illa kvickt.

Kasting av avfall(sopor)

Det med å kaste avfall er ganske interessant. Jeg har merket meg en forskjell i hvordan man håndterer det avhengig av alder! Det virker som det går en grense ved rundt 40 år. Er man eldre enn dette, så sjekker man maten for å se om den er brukbar før man kaster den. De fleste som er yngere enn 40 sjekker bare datoen "best før" og kaster uansett når datoen er overskredet. Jo yngere jo verre. Min sønn på 20 kan ikke tenke seg å spise spekepølse som har gått ut på dato, selv om den har ligget i kjøleskap hele tiden.

Mine foreldre og besteforeldre vokste opp i en tid da det var lite om alt, og de hadde opplevd rasjonering under krigen også. Jeg bor i et hus som en søster av min mor eide. Hun var lærer i husstell fra 1921 og til etter krigen. Her er fullt av kokebøker om hvordan man kan klare seg med lite, det kunne kanskje dagens unge lære noe av. Rent morsomt er det når man f.eks. sier i en bok "skrell (skala på svensk) en tønne poteter". En tønne er 200 liter! Det er en del av arbeidet for å lage potetmel.

Hjemme husker jeg at tørt brød ikke ble kastet, men brukt i andre retter. Tørket i terninger til suppekrutonger eller til bakt inn i puddinger. Godt var det også. Ren idioti er det jo også at f.eks egg bare har en måned fra høna legger det til det går ut på dato. Tidligere var regelen i Norge tre måneder, for 97 % av eggene vil være brukbare etter 6 måneder!!

Folk har jo sluttet å ha egen gris, men det fantes vel ikke en gris frem til ca 1960 som ikke fikk en stor del av kosten sin fra matavfall. I dag er det jo ikke lov, fordi man fant at storfe i England ikke tålte det. Kugalskap fikk de. At grisen har en helt annen mage og fordøyelse enn kua spiller visst ingen rolle.

Det burde ha blitt en del av klimadebatten synes jeg, det at vi kaster så mye mat som er fullt brukbar. Det kan da ikke være annet enn sløsing og gi masse ekstra CO2.

Det är ju också ofta så att det skulle bli dyrare för resturangen att försöka skänka bort maten än att kasta den.

Men jag vill minnas att jag läste nånstans att det faktiskt finns organisationer som har hämtavtal och åker runt och hämtar upp "överbliven" mat som annars skulle slängts. Men de får alltså inte mat som är "otjänlig" utan det handlar mer om "rester" som inte är sånt skick att de kan serveras.

Exempel bagerier som har missformade limpor och liknande grejer.

Visst är det så att ur kretsloppssynpunkt så borde man försöka återanvända mycket mer. Men det är ju samma problem med de som äter. Många tar en större portion än de får i sig så maten måste kastas.

måste hålla tråden vid liv :)

...som jag skrev i ett inlägg längre upp..en bekants bekant hittade massa bananer i soprummet...och bjöd in sina vänner på fest i tvättstugan...på dessa bananer...i afrika..hade han hittat en skatt...i sverige...är han helt klart en kuf...heder åt alla kufar :) fram för fler skummisar och återanvändning helt enkelt...men det är faktiskt så...att det varit många artiklar i tidningarna om de stackars hemlösa som fått ta över gammalt mögligt bröd...osv...men på plattan i stockholm...där står klara kyrka varje dag...med skänkta mackor...som är dugliga...och kön av hungriga är lång...och vi bara kastar och kastar...visst är det hemskt?! även i sverige finns en grym misär...i soprummen...finns det grymt massa skräp som många svenskar kan återanvända...istället för att kasta..kanske vi kan leta efter de som vill återanvända...så...låt oss hjälpas åt...att hitta nya sätt att återanvända...jag försöker minimera mina sopor...lämnar gärna tillbaka förpackningarna i affären...med hänvisning till deras ansvar....så kommer jag hem utan förpackningar...bra va väl? men usch så ohygieniskt tänker svenskarna då...om vi alla körde stoppa säsongens varor i papppåsar...skulle det helt klart vara bättre...eller hur?
kram anna

Jag såg framför mig en spännande tråd som ifrågasatte hur folk kan tycka att soppa är gott :) Ack vilken besvikelse.

Har själv jobbat som distributör på ett av landets ledande bagerier, vars returbröd används som bl.a. djurmat. Nu är det klart att det är ju bättre att det används som djurmat än hamnar på tippen, men policyn är att ta det i retur när det legat på butikshyllan i tre dagar! Normalt håller sig ett bröd minst 10 dagar från bakdatumet, och ett par gånger fick man höra (av äldre personer) att de tyckte brödet var som godast när det fått "ligga till sig" en vecka. En annan policy är att man SKA ha en viss procent i retur (vill minnas att det var 5%) - har man mindre (eller ve och fasa - 0%!) returer får man helt enkelt lava in mer bröd nästa vecka. Detta gäller nog många färskvaruföretag, eftersom varor säljer varor. Finns endast ett fåtal kvar av en viss vara i hyllan ser det inte lika "fräscht" ut som en fullmatad hylla. Sen att bästföredatumet ligger en vecka framåt, ja det ser man ju först om man tittar efter lite noggrannare, vilket många inte gör.

ja...hur vi...i väst...resonerar...

...kan man verkligen undra...när vi slår ut andra länders produktion utan att tveka...ta bara kycklingarna i afrika...ja...typ västra delarna...där har du hönor...som är magra och danna...men ändock färska...som man förr åt själv...sen anser väst...att så går det inte att ha det...alltså tar man de magra hönorna...mal ner dem till djurfoder...exporterar tjocka fina hönor...till afrika...i värmen...utan kylmöjligheter...vad som händer kan vem som helst räkna ut...alltså har du som invånare alternativen...första stadiet av förruttnelse...dyr mat...andra stadiet...något billigare...tredje stadiet...det är det man får köpa...och sen lägger man det i saltsyra...sen går det att äta...rimligt??? nej nej nej...nåt borde man väl kunna göra tycker man? men...det verkar stört omöjligt...inte ens om du kämpar som lobbyist i eu med näbbar och klor verkar du ha en chans mot maskineriet...fram för närodlat och närproducerat...skicka allt gammalt bröd till mig...känner många fattiga svenskar som hellre äter gammalt bröd än inget...keep fighting mot resursslöseriet!!!
kram anna

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg