Stackars stackars peter. För det första skrev jag sköldpaddsskal. Inte svart. Och för det andra, clubmasters introducerades på 50-talet och räknas till klassiker. Klassiker blir aldrig omoderna och passar alltid. Som trench coat och skepparkavaj. Du har förmodligen missat det, men en av de bästsäljande modellerna just i år bland solglasögon är Ray-Ban wayfarer, som är jämngammal med clubmasters. (för oss som haft wayfarers i ett par år nu, så är det inget kul när alla andra har dem, clubmasters är dessutom mer snäppet snyggare).
Om vi istället kollar på vad oakleys glasögon ger för vibbar, så blir det plastiga trefjärdedelsbyxor, ärmlösa t-shirts med tribaltryck och plastsandaler. Förmodligen åker bäraren inlines också. Den fulaste sporten av dem alla. De må vara praktiska (glasögon, inte inlines, de är bara fula och skräniga), men det är ingen ursäkt, vad man än gör ska man göra det med stil. Det fulaste årtiondet någonsin, 90-talet, producerade inga klassiker. Kan vi inte bara lämna den estetiken nu?
Och fraewu, nej jag måste inte bära några, men jag måste se andra ha dem. Fula saker provocerar mig. Måste ha skygglappar när jag åker förbi ett lidl.
Och nej jag bryr mig inte vad ni svarar. Ni har fel, jag har rätt, det vet jag redan.
HAHAHA, fan vilken lirare! Sån't här gillar jag, inte nog med att du faktiskt har rätt på många punkter (kulturkollen är det uppenbarligen inget fel på, gillade ffa analysen av Oakleys!) men du har dessutom vett att skriva så inte ens ett barn kan missa ironin. Först sakligt, sen raljant, sen hårresande ärligt introvert.
Den bästa ironin är f ö den som rymmer ett rätt stort korn av allvar, som i inlägget ovan. Jag kan inte heller tycka annat än att överlappet mellan funktion och stil inte är helt 100% på solglas. Detta löser jag genom att välja när jag vill se ut, och när jag vill "se ut". Dvs:
-Fiske: gröna nylonbyxor, stövlar och gigantiska 100-kronors polariserande från OK, blåfärgade så man ser ut som en stor insekt.
-Fjällen, sommar: billigast tillgängliga från sportaffären, så jag har råd att sitta på dem om så behövs. Matchar mina joggingbyxor med hål i grenen.
-Fjällen, vinter: Glaciärglasögon med skinnlappar på sidan. Mörka som svetsglas, men det fyller sitt syfte. Röd jacka och dito näsa.
-Löpning/skidor: sportmodell som täcker mot vinden, ofta rödtonade så livet blir lite roligare en stund. Matchar perfekt till 3/4-tights och vätskebälte eller gula salomonpjäxor och värmeväxlare.
-Vardags: ett par risiga RayBans nonchalant nedstuckna i i bröstfickan på kavajen (eftersom de är så repiga att man bli illamående av att titta genom dem), eller mina Tiger om jag måste använda dem. Går lika bra till svart trench som till ljusgrå kostym. 300 spänn, knappt, på rea.
Ni fattar. Jag kan inte komma på en enda modell som skulle passa till allt ovanstående. Lika lite som jag fjällvandrar/-skidar i fiskestövlarna, går i sommarfjällen i min vinterjacka, eller fiskar iförd kavaj och uddabyxor...