Softshell jacka

Har du provat någon av movers skaljackor. Har själv en och den funkar kanon.
De är ju gjorda primärt för skidåkning, men de funkar lika bra som t.ex haglöfs jackor när man är ute med en stor ryggsäck. Dessutom har de fördelen att vara utrustade med recco lavinsystem, vilket är trevligt på vinterfjäll.

http://www.mover.se

Hur mycket soft och hur mycket shell?

Det beror ju helt på vad du ska ha den till, är det ett bara i allmänhet lite vindtätare plagg som du ska ha när du inte hehöver ha på dig det riktiga hårdskalet utan har det i väskan eller är det någonting som sommar/vår/höst ska ersätta hårdskalet. Det är två helt olika jackor/tröjor du söker då.

Jag har ett tag sneglat åt Itabs softshell som kostar lite och verkar ok. Den skulle bli mer av en lättre jacko isf och det saknar jag nu.
Jag har sedan en tad tillbaka en av KMs mithrill-tröjor och den är ju just mera av en tröja, denär inte vattentät, bara halv-vindtät men har därigen ochså en enorm bredd i sina användningsområden. Jag har haft den (men ett underställ under) innomhos i stillasittande aktivitet utan att svettas och bara tagit på mig mössa och vantar och varit ute i nån minusgrad under lätt aktivitet (rsk promenad i detta fallet) utan att frysa nämnvärt.

Det beror helt på hur du ska använda den. Ska du ha den som ett förstärkningsplagg under och likväl kunna ha den ytterst även om det är lite råare väder så rekomederar jag denna eller liknade då denna är tokdyr när man inte köper den begad som jag gjorde. Ska du däremot helt ersätta andra jackor under sommarhalvåret med denna i alla väder utom krftig ihållande regnande kanske så ska du nog titta på en jacka typ itabs (eller nått mycket dyrare alternaiv om du inte liter på dem).

Definiera behoven först, många gör felet att tro att en och samma sak bara kan användas på ett sätt och ger råd utifrån det.

Lycka till i djungeln!/F

Prisvärd?

Vet inte om jackan är prisvärd. Den är, tycker jag, väldigt bra Arcteryx Gamma MX kostar dock skjortan men som sagt skön och bra jacka.

tigertamjaren (Gunnar Andersson)
I övrigt verkar Milletjackan W3 hyffsad tycker jag, men något enkel. Skojigast är väl ändå att det börjar poppa upp helt okej lågprissoftisar, exempelvis från Everest (Stadium). Hittade vid surfning även Didriksons "Spoon Jacket" för knappa 800:- från Danmark.

934883.jpg

Men vem vet hur den ser ut IRL.

När det gäller didrikssons jacka så tror jag att jag har jackan som nämndes, i en annan färg bara. Jag använder den mest i stan men har prövat den lite grand på "riktigt". Den tål väl 1-1.5 h ihållande regn innan den läcker, är relativt vindtät. Den har en relativt bra passform, möjligen något kort i midjan. Slitstyrka m.m. vet jag inget om då den inte är prövad ute i bräsket..
[Ändrat av Henriko 2006-05-27 kl 01:46]

Strykarräven; sa:
Om man letar softisar i roligare färger än svart, grå och möjligen röd, så har jag märkt att utbudet är rätt litet. Sneglar lite på Lundhags Baloo och Marmot Mercury. Synpunkter, ni som testat båda dessa? Söker en tunn softshell som går att få i någon nyans av gult (!), vilket är möjligt med ovanstående jackor.

Nöjd nu då? Kanske inte direkt kyckling-gul men inte kräkblå/grå iaf :)

raavi.jpg

öringen; sa:
figgegbg; sa:
Har precis beställt den här http://www.milo.pl/foto/philo-jacket.jpg skall bli spännande att testa :)

Har du beställt från polen och isåfall hur skiljer priset från northstar?

Beställde fråb northstar, Jag kollade dock priset på Raavi från någon webbutik i polen, trodde det skulle var typ havla priset men det skiljde bara ca 50-100 kr så det var lika bra att köpa från sverige..
Philo jackan kostar 1195:- från northstar.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg