Soft shell i sorgfärger. Snyft.

515442; sa:
Jag har nu mailat schoeller med frågan om vad som styr tråk-färgvalet på deras dryskin: de själva, klädfabrikanterna eller konsumenterna. Återkommer med svar.

Hallà där Lars:

bidde det nâgot svar frân Schoeller?

Mats

gult e fult

Ursäkta... men är det bara jag som tycker att svarta kläder är väldigt snyggt?! Tycker ofta att det mesta saluförs i allt för bjärta färger. Alltid synd när en tillverkare skall förstöra en annasr så bra jacka med en otroligt ful färg.

Nej, tacka vetja svart, svart, svart!!!
Man vill ju liksom smälta in lite i bakgrunden. Typ, inte gå runt som en självlysande golfboll på fjället.

Eller är jag ensam om denna uppfattning? I så fall måste nog klädtillverkarna göra lite bättre marknadsundersökningar innan de syr upp kollektionen i diskreta färger!

Förresten, ngn som vet om man kan köpa svart G-1000 väv någon stans?

HMFL

Malindo; sa:
Hallà där Lars:

bidde det nâgot svar frân Schoeller?

Mats

Jodå, de svarade mycket utförligt. Det är tillverkarna som styr färgvalet (så klart utifrån vad de anser sälja bäst - och vi i Norden är konservativa i våra färgval!):
"
Dear Lars Andersson

Thanks for your mail dated 02.03.2004 !

Regarding dryskin fabric and soft shell jackets :

In fact our colour cards are nearly unlimited - but with certain
minimums for production resp. for the dying process.
And the garment-manufacturers are in fact deciding which colours
will be in their collection.
And I belive that they are hardly trying to offer the best selling colours,
hence, in Scandinavia the best selling colours are still rather standard-
colours like black/navy/grey/ brown/dark-green etc.
Some of the garment-manufacturers are trying sometimes to put
some new colours in the collections, but not always with success
(because the nordic people are at least colourwise slightly more
concervative than for example french or italien consumers).

However, actually there are also some Swedish companies which go
more colourful (for sure next season), a good example is certainly "SOS".

Mit freundlichem Gruss / With best regards / Meilleures Salutations
Schoeller Textil AG

Thomas Wyss

Schoeller Textil AG
"

Hoppla! Ett rakt och bra svar frân boysen pâ Schoeller. Koherent, sà att sága, samt i linje med undertecknads teser i ámnet.

Skönt att höra att man har rätt som vanligt (hej hej Martino) ;-)

Malindín-dín-dón

JAG bestämmer

Malindo; sa:
Skönt att höra att man har rätt som vanligt (hej hej Martino) ;-)

Hehe...
Men om jag inte missminner mig var din tes att det var tygtillverkarna som bestämde färgerna.
Tygtillverkarnas tes är uppenbarligen att det är produkttillverkarna (något förenkat: du, Mats) som bestämmer.
Och båda säger att det är konsumenten som styr i sista hand, och att vi i norden är så attans konservativa, buä buä.

Jag säger: den goda smaken styr. JAG bestämmer.
Nordbor har god smak, god känsla för kvalitet och funktion. Sådeså.
Och så länge valet står mellan konservativa, smakfulla färger och tysk-schlager/spansk skolflicka är valet lätt för mig.

Min åsikt är att det är de kontinentala tillverkarna som ska anpassa sin smak efter vår smak, och inte tvärtom.
Det har ju till exempel den stora centraleuropeiska tillverkaren Salomon gjort. Kolla bara på deras vårkollektion av friluftskläder. Bravo!
;)
[Ändrat av Nordesjö 2004-05-13 kl 10:14]

Unge man:

förutom eventuell brasklapp om kandidatens nâgot monolitiska och svenskt nâgot egenmodiga syn pà omvärldens design-kultur (tysk schlager/spansk skolflicka), sà kunna vi, pà det att nämda frâga icke strikt hava med ämnet att göra, denna gâng ge honom en Cum laude, ity han i princip samtliga frâgor svarat rätt.

Vi sammanfatta:

A: Underleverantören, i detta fall váveriet Schoeller Textil AG, presenterar kládtillverkaren sina nya färger (aktörerna kunna látt bytas ut mot exempelvis skinngarveriet resp. sko-tillverkaren)

Ergo: Väveriet hava designat sásongens färger samt gjort sitt urval inför kommande kollektioner.

B: Klädtillverkaren válja ur underleverantörens stora kollektion ett urval av fárger som han tror kan ge hans kollektion optimal attraktion.

Ergo: Tillverkaren hava gjort ett urval av de möjligheter som bjudits av váveriet.

C: Mellanhánder och butiker välja ur klädtillverkarens kollektion de modeller ocg färg-optioner som just de tro vara de som ge deras geschäft maximal omsáttning.

Ergo: Distributions-kanbalerna hava gjort ett urval av de möjligheter som bjudits av väveriet resp. tillverkaren.

D: Konsumenten, dvs Kandidaten, göra det slutliga valet nár han inhandla sitt nya plagg.

Ergo: Konsumenten hava gjort ett val baserat pà de möjligheter som bjudes av tidigare urvalsprocesser enligt ovan.

Eftersom mànga tycker det ár kul med lite nytt, men ingen vill riskera allt pà ett kort, bjudes tillsammans med det nya alltid en klassisk och sáker version. Inte sállan gör ovan urvalsprocess att det är slutligen enbart denna som hamnar i butiken.

Ergo: se trâdens rubrik!

Mvh / mats

[Ändrat av Malindo 2004-05-13 kl 11:01]

Customkläder??

515442; sa:
Jodå, de svarade mycket utförligt. Det är tillverkarna som styr färgvalet (så klart utifrån vad de anser sälja bäst - och vi i Norden är konservativa i våra färgval!):
"

Visst vore det kul att kunna egendesigna kläder. Utgå från en bra modell och anpassa t ex kragmåttet och sedan sätta på en färgkombination som man blir helt ensam om.

Känner ni till någon firma som erbjuder denna möjlighet?

Hälsningar Thure

Det skulle vara en firma med klart begránsad och hantverksmässig produktion, och som tillverkar lokalt i minimala serier. Inom "outdoor-sektorn" undrar jag om sâdana existerar? Kanske?

Mats

Företaget finns...

Jodå, visst finns det ett företag som anpassar kläderna efter kundens val. Byxor, trörjor och jackor i diverse olika Polartecfleece samt olika Schoellertyg. Man väljer själv färg mm (vissa alternativ ges). Sedan är det bara att gå lös på allehanda olikplacerade fickor, luva, thumbloops etc. Man skriver därefter in sina mått och vits så skräddarsyr de plagget efter ens mått. Och till råge på allt så får man (om jag har fattat det rätt) ett nytt plagg om det inte skulle passa, vilket det enligt företaget bara gör i ca 2% av fallen. En "perfect fit" garanti helt enkelt.

Det finns dock ett smärre problem: företage ligger i USA. Hade det funnits i Sverige hade jag gått lös på flera plagg, men nu känns det inte lönt med tull osv.

http://www.beyondfleece.com

/Martin

Re: Företaget finns...

Låter bra men den enda färg de har att välja på avseende den för mig mest intressanta Schoellerjackan är grafitgrå.

Det tål hur som helst att tänka på då priserna är bra och man får måttsydda kläder. Skulle jag beställa skulle jag försöka få kläderna levererade till en adress i USA i och med EUs tullmurar.

Thure

langby; sa:
Jodå, visst finns det ett företag som anpassar kläderna efter kundens val. Byxor, trörjor och jackor i diverse olika Polartecfleece samt olika Schoellertyg. Man väljer själv färg mm (vissa alternativ ges). Sedan är det bara att gå lös på allehanda olikplacerade fickor, luva, thumbloops etc. Man skriver därefter in sina mått och vits så skräddarsyr de plagget efter ens mått. Och till råge på allt så får man (om jag har fattat det rätt) ett nytt plagg om det inte skulle passa, vilket det enligt företaget bara gör i ca 2% av fallen. En "perfect fit" garanti helt enkelt.

Det finns dock ett smärre problem: företaget ligger i USA. Hade det funnits i Sverige hade jag gått lös på flera plagg, men nu känns det inte lönt med tull osv.

http://www.beyondfleece.com

/Martin
[Ändrat av thureb 2004-05-13 kl 16:40]

Malindo; sa:
Det skulle vara en firma med klart begránsad och hantverksmässig produktion, och som tillverkar lokalt i minimala serier.

Ett annat alternativ är det rakt motsatta!
Det stora, världsomspännande och marknadsledande företaget med stor och framförallt smart produktion som kan tillåta ett begränsat, men ändå tillräckligt stort spelrum, i kundens val.

Såna exempel finns det ju flera i andra produktkategorier. Ett bra exempel är Scania, som skräddarsyr sina lastbilar efter kundens önskan, tack vare ett genialiskt modulsystem.
Det finns klädföretag som tar mått på sina kunder runt hela världen och sedan producerar billigt. Välj krage, välj knäppning, välj tyg osv.
Jag har själv flera såna skjortor.

För sportprylar har vi till exempel Nike, som låter kunden stajla sina skor eller sin rygga:
Nikes webbplats -Klicka på NikeID
Begränsade valmöjligheter, men i flera steg, ger en personaliserad produkt!

fel

jag tror inte en sekund på att efterfrågan styr tillverkarnas färgval på sina produkter. vi dumma människor köper det vi matas med. allt är fjällrävens fel som har indoktrinerat hela svenska folket med svart, grönt och grått som det enda tänkbara friluftsfärgerna. en jacka som är röd, orange eller gul är hur snyggt som helst ju! mer färg i detta kontrastlösa fegisland!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pelka Haglöfs soft shell, vilken?? Kläder 5
Millow Skal eller soft shell jacka för alla årstider? Kläder 15
freka586 Gore Tex Soft Shell? Kläder 2
bredviken Soft shell för utförsåkning Kläder 14
thfc Soft shell + windstopper Kläder 9
filipito Tierra jacka Soft Shell Kläder 1
Ellabellakoskälla Skaljacka eller soft-shelljacka? Kläder 27
Skogsanna ITAB's Jacka Windbreaker soft? Kläder 26
DraZ Billiga soft shells / vindtät fleece? Kläder 10
joanna RET vs MTVR - hur jämföra dessa värden? Kläder 2
Ante50 Fjällräven Eco Shell Kvalitet Kläder 3
axed Fjällräven Övik Eco-Shell Jacket Kläder 0
MathiasG1985 Skaljacka FJ Keb Eco Shell eller KM allgrön 2.0 Kläder 10
m490c Fjällräven Bergtagen Eco shell Kläder 9
fredrik.jansson89_gmail.com Fjällräven Keb eco-shell Kläder 12
AXLSN Fjällräven keb eco-shell trousers Kläder 0
Micro553 Fjällräven ECO Shell Jacket eller andra alternativ Kläder 4
LB414 Lundhags Fjell Shell, någon som har erfarenhet? Kläder 3
AnK ME Pro Shell Mitt och Rab PS Grip i Stockholm? Kläder 1
tango Likheter/skillnader på Gore active shell versus pro shell? Kläder 9
Anna90 HAGLÖFS - Spinx Q Jacket VS Lofoten GTX Pro Shell Jkt Kläder 2
tomiso Någon som testat T&P Pro Shell (ITAB) Kläder 14
slugger Vad tror ni om Gore-Tex Active Shell Kläder 10
Anders262 Reklamation: Performance-shell vs XCR Kläder 25
marcusen Haglöfs Gram Shell Mitten Kläder 8
0399 Patagonia Velocity shell Kläder 4
s022vq Windstopper shell jacka Kläder 0
JHK Patagonia Velocity Shell Kläder 4

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg