Sökinsats i Sarek efter försvunnet par

Med andra ord enbart pappersexercis och inga riktiga pengar. Precis som jag misstänkte.
Det är inte så att det kostar mig 4000kr varje gång jag tar bilen till ICA...

Nu börjar vi äntligen komma nånstans.
Och det verkar ju vara precis den bluff jag sade.
Ingen betalar något till någon för sökningen i Sarek. Kostnaderna är i mångt och mycket redan gjorda (inköp).

Det är alltid någon som betalar, i det här fallet i slutänden skattebetalarna.

När man tex räknar ut milkostnad på en bil så måste ju även servicekostnader, värdeminskning, försäkringar, ev besiktning och skatter, mm räknas med och inte bara bränslekostnad.

Allt annat skulle bara vara självbedrägeri.
 
Absolut.
Vettigaste svaret hittills.

Det handlar alltså enbart om pappersexercis och inga faktiska kostnader.
Det är inte så att jag betalar 4000kr varje gång jag tar bilen och åker till ICA...

Att då påstå att Helikoptern kostar 25 000kr/timmen + personalkostnader när de letade efter försvunna paret i Sarek är alltså en direkt lögn.
Det är inga "riktiga" pengar som betalas av någon, till någon, för detta.
Precis som jag misstänkte.

Och för att krångla till det ännu mera så hävdar militären att en helikopter är lika dyr om den står på marken som den är när den flyger!? :)

Så varför gapas det då varje gång det ska flygas?? :)

Vissa fasta kostander har man oavsett om man kör eller inte:
Garage, lön till servicepersonal mm kostar avsett

Hur gör du när du köper ny bil?

Går du till bilhandlaren och säger kostnaden är bara pappersexceris, jag betalar inte för ny bil och sen kör du därifrån med ny bil?

Gissar inte det, vem ska betala för din nya bil om inte du?

/Patrik
 
Att Helikoptern skulle kosta 25 000kr/tim plus kostnaderna för personal måste ju vara en otrolig lögn?

Flygbränslet kostar 8-12kr/L och den drar ca 400 liter per timme.
I vad består övriga 21 000kr/tim i för kostnader??

Och varför kostar då en biljett Nikkaloukta - Kebnekaise så lite som 1000kr/person ?? Måste ju vara en GIGANTISK förlustaffär att flyga den sträckan då...

Varför överdrivs hela tiden kostnaden för en helikopter??
Allt beror på hur man räknar och vem som betalar de olika kostnaderna. Privata helikopterfirmor får se till att gå runt. Statens och regionernas helikoptrar betalar du och jag via skatten

Att ha en helikopter startberedd med erfaren och utbildad besättning standby på en helikopterbas är en större del av totalkosnaden än bränslekostnad och kostnaden för löpande service utbyte av delar som rotorblad etc. på själva helikoptern. Ju mer helikoptern flyger ju billigare blir kostnaden utslaget per flygtimme.
Jämförbart med reguljärt passagerarjetflyg där flygbolagen har som målsättning att flygplanen skall vara i luften 16h/dygn. Så mycket flygtid per dygn är inte aktuellt med helikoptrar. Besättningen måste flyga mycket för att klara räddningsuppdrag i bergsterräng, kostnaden för denna träning tillkommer på totalen.

Sen har vi miljöbelastningen men det kan vi lämna för ögonblicket.

Thure
 
Det är nog direkt nödvändigt att det kostar en bra slant ur egen ficka om man belastar fjällräddning eller ambulanshelikopter "för att man är trött".

Det hör ju liksom ofta lite till fjällvandring att man blir trött ibland, blir man helt slutkörd har man sannolikt planerat för dåligt, tränat för dåligt eller gett sig ut på en tur som tagit en vatten över huvudet.
 
För att inte slösa bort en hel kväll på att googla...(lathet).

Hur fungerar en nödsändare utan abonnemang? Man trycker på knappen och inom 30min har man en helikopter över huvudet var än i Sverige man befinner sig? Om man aktiverar den av misstag i köket hemma har man en räddningsstyrka bredvid spisen strax efter? Hur funkar det och vad för typ av sändare är något att ha?
 
För att inte slösa bort en hel kväll på att googla...(lathet).

Hur fungerar en nödsändare utan abonnemang? Man trycker på knappen och inom 30min har man en helikopter över huvudet var än i Sverige man befinner sig? Om man aktiverar den av misstag i köket hemma har man en räddningsstyrka bredvid spisen strax efter? Hur funkar det och vad för typ av sändare är något att ha?
Inga nödsändare fungerar utan abonnemang.
En enkel nödsändare med bara envägskommunikation fungerar väl (killgissning) så att det går ett larm till närmsta polisstation eller liknande så får de avgöra hur de ska agera. (Förhoppningsvis tar de det säkra för det osäkra)

Med typ inreach som även kan ta emot meddelanden kommer räddningsledningen försöka kontakta dig för att få en bild av läget. Svarar du inte får de dra sina egna slutsatser. Se ovan.

Men som sagt. Utan abonnemang händer ingenting.
 
Inga nödsändare fungerar utan abonnemang.
En enkel nödsändare med bara envägskommunikation fungerar väl (killgissning) så att det går ett larm till närmsta polisstation eller liknande så får de avgöra hur de ska agera. (Förhoppningsvis tar de det säkra för det osäkra)

Med typ inreach som även kan ta emot meddelanden kommer räddningsledningen försöka kontakta dig för att få en bild av läget. Svarar du inte får de dra sina egna slutsatser. Se ovan.

Men som sagt. Utan abonnemang händer ingenting.
Men hittar ju flera sändare som säger inget abonnemang behövs? Registrering dock men en annan sak. Hålla på och messa och trixa med gps punkter klarar jag mig utan men få hjälp den dagen björnen släpar iväg mig i benet kan ju vara ok om den möjligheten finns tänker jag.

Låter ju ändå som att larmen borde tas på allvar beroende på varifrån man larmar, ett larm från ett bostadsområde i någon storstad alternativt från Sarek toktryckande på knappen.
 
Senast ändrad:
Men hittar ju flera sändare som säger inget abonnemang behövs? Registrering dock men en annan sak. Hålla på och messa och trixa med gps punkter klarar jag mig utan men få hjälp den dagen björnen släpar iväg mig i benet kan ju vara ok om den möjligheten finns tänker jag.

Låter ju ändå som att larmen borde tas på allvar beroende på varifrån man larmar, ett larm från ett bostadsområde i någon storstad alternativt från Sarek toktryckande på knappen.
Jag ska lära mig att googla innan jag svarar :)
Hm, vem som betalar satellitkostnaderna i det fallet vet jag inte men i övrigt är det ju samma som med en spot. Räddningstjänsten får göra en bedömning.
 

Finns ingen källa till siffrorna i tabellen. Jag misstänker att siffrorna förutsätter att den som hyr har helikoptercertifikat och flyger själv vilket blir missvisande.

Som exempel från Stockholm kostar en rundtur över staden 6000 kr för 20 minuters flygning för en helikopter som har pilot och fyra passagerarplatser.

Thure
 
Jag ska lära mig att googla innan jag svarar :)
Hm, vem som betalar satellitkostnaderna i det fallet vet jag inte men i övrigt är det ju samma som med en spot. Räddningstjänsten får göra en bedömning.
Jag åkte ju själv på att googla bara för det vilket jag egentligen inte orkade med så förstår dig. 😂

Inte tänkt för allvarligt på det tidigare men är väl smidigt med en sändare ha med sig den dagen det gått åt helvete om så sker.

Runt 7 års batteri på flera modeller för 3000-4000, en billig försäkring ändå känns det som. Så tillvida nu någon kommer då... Är ju träligt lägga sista energin i livet trycka på en knapp i timmar om det är i onödan.

Någon som aktiverat en sändare någon gång och har erfarenhet av det?
 
Finns ingen källa till siffrorna i tabellen. Jag misstänker att siffrorna förutsätter att den som hyr har helikoptercertifikat och flyger själv vilket blir missvisande.

Som exempel från Stockholm kostar en rundtur över staden 6000 kr för 20 minuters flygning för en helikopter som har pilot och fyra passagerarplatser.

Thure
Nej, det gör det inte! Som jag tolkade texten så är det med pilot.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jaguaren Söker input Sarekvandring 13-20/9. Suorva-Álgajávrre-Kvikkjokk eller Kvikkjokk-Njoatsevagge-Sarvesvagge-Lullihavágge-Kvikkjokk Fjällvandring 8
olably Sarek Fjällvandring 2
GenomsnittligSarekLängtare Kvikkjokk-Bårddetjåhkå-Kvikkjokk 2025 Fjällvandring 23
Merckx Pass 1425 i Sarek Fjällvandring 5
Elvah Standárjåhkå mellan Alep och Lulep Várddo Fjällvandring 0
Wotan88 Sarek Suorva till Kvikkjokk. Fjällvandring 2
Materialaren Den Stora tråden om Tielmavadet Fjällvandring 21
readyeddie Avstickare in Sarek från kungsleden (behöver tips) Fjällvandring 3
LejonetFrånNorden 100 km, 20 tim - Kvikkjokk, Taraluoppal, Pårte, Kvikkjokk - 28/6 Fjällvandring 0
oskar_thulin Söker vandringskompis till Sarek-tur i mitten av augusti Fjällvandring 8
Hankster Ligger länsstyrelsens roddbåtar mellan Aktse och Laitaure i vattnet än? Fjällvandring 5
Mapalon Sarek antal reservdagar. Fjällvandring 18
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
kmsellin När lyfts broarna bort i Sarek i år - 2020? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mumfi Saltoluokta - Rapadalen - Pielastugan - Saltoluokta Fjällvandring 1
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32

Liknande trådar