Victorinox!
Hej jag är en kniv fantast och har ett antal olika knivar.... det jag använder när jag ska ut på fjället är en mora kniv med 90mm långt blad. Och sen har jag med min Victorinox Swiss Champ, anledning till att tar med just den är för att den har så väldigt många olika verktyg som kan vara användbara på fjället och i nöd situationer. Pincett är riktigt bra att ha med tycker jag, bläck pennan är guld om man vill skriva ner något, sågen räcker för mycket mer än vad man kan tro, luppen kan vara bra att ha, tången funkar perfekt till fiske eller böja till ståltråd, sylen är guld, nålen är riktigt bra den med (jag har så klart extra nålar i min överlevnads ask), kniv bladen är stora nog för matlagning och sådant. Allt som allt tycker jag att Swiss Champ har det mesta man kan behöva och lite till. Men såklart att den inte är lika stark som ett multitool men just små grejerna på swiss champ kan vara en livräddare. Men om jag skulle rekommendera ett multitool skulle det absolut vara Victorinoxs Swiss Tool, otroligt stark, har använt den under många år och den funkar fortfarande lika bra som när den var ny. Och tången är riktigt riktigt stark, man kan klippa taggtråd som om det vore smör.
Så slutligen: om man vill kunna såga, bryta, bita av tjock ståltråd då skulle jag välja Swiss Tool
men om man vill ha en kniv som kan användas för det mesta och i nöd situationer och i första hjälpen lådan skulle jag ta Swiss Champ
/Jon