Sökes: vettigt multiverktyg

Jag har en SOG av någon modell (möjligen Power-plier) inköpt 1997 som verkar uppfylla dina krav.

- Syl
- Fil
- En kryssmejsel
- Spårmejsel i 3 storlekar
- Platt- och avbitartång.

Tången har utväxling genom kugghjul så att säga (svårt att förklara med det borde gå att hitta en bild om du googlar). Jag upplever att avbitaren klarar att bita av rätt kraftiga grejor. Bl a har jag vid flera tillfällen nypt av sådana där skruvar som håller fast medbringaren i dörrhantaget. (Ca 4 mm tjocka skruvar med M-gänga).

Men där finns givetvis också två halvslöa knivar och en kapsyl- och konservöppnare... :-D

EDIT: En pocket powerplier var det visst: http://www.sogknives.com/pckpwrpli.htm
 
Med tanke på vad alla ( de flesta iaf ;) ) skriver om "sina" multiverktyg; de prisar och lovordar men avslutar med några "men..." så ställer jag mig frågan om det finns ett enda helt vettigt multiverktyg? Är det inte så att vilket verktyg du än tittar på så finns det en svag länk som drar ner betyget.
 
Jag vill minnas att Gerber hade just den lösningen att man fick välja innehåll (och färg) sitt verktyg själv. Problemet för mig var att de bara levererade till USA. Nu har jag inte sett den tjänsten på ett tag men den kanske finns kvar.

/Holst

[Edit: Jag ser att Gerber slutat med denna tjänst:( ]
[Ändrat av BaseCamp 2006-01-24 kl 15:45]
 
Bugar!

Tack för alla synvinklar och recensioner. Ska kolla upp dessa SOG, Gerber och Wave...

Nå nä det är väl bara så att man får finna sig i en "onödig" korkskruv när man köper ett verktyg. :)

Inlägget väcktes av en viss frustration över att det inte verkar finnas ett "renodlat" friluftsverktyg utan krafs - så som korvskruv exempelvis - som enligt min mening bäst hör hemma i, eller nära, civilisationen.
 
Re: Bugar!

kitkiö; sa:
Inlägget väcktes av en viss frustration över att det inte verkar finnas ett "renodlat" friluftsverktyg utan krafs - så som korvskruv exempelvis - som enligt min mening bäst hör hemma i, eller nära, civilisationen.

1. jag tror att du blir nöjd oavsett vilket av dessa märken du köper, multifunktionstängerna i prisklassen över 700:- är väldigt bra..

2. MAN skall aldrig inbilla sig att en multitång kan ersätta ett riktigt verktyg, en multitång är en halvtaskig ersättning till en mindre verktygslåda då man av olika anledningar inte kan ha riktiga grejer med sig..

3. korkskruv, friluftsliv.. de e klart man måste ha korkskruv med sig, hur fan öppnar du annars ditt vin till din nyfångde öring.. trycker du ner korken i pavan... BARBAR!!!!

(hehe)
 
Re: Re: Bugar!

-PaTRiC-; sa:
3. korkskruv, friluftsliv.. de e klart man måste ha korkskruv med sig, hur fan öppnar du annars ditt vin till din nyfångde öring.. trycker du ner korken i pavan... BARBAR!!!!

(hehe)

Jag har sett en Fransman klara sig utan korkskruv. Han vände flaskan uppochned och bankade på botten med sin sko till dess att korken rört sig en halv centimeter. Sen drog han ur den med tänderna. Börjar förstå varför frasmännen har så lite packning jämfört med kevlarsvenskar och lädertyskar... Det man inte har i väskan får man ha i skallen ;)
 
Re: Re: Re: Bugar!

Vandrare; sa:
Jag har sett en Fransman klara sig utan korkskruv. Han vände flaskan uppochned och bankade på botten med sin sko till dess att korken rört sig en halv centimeter. Sen drog han ur den med tänderna.

alla sätt e bra utom de dåliga.. :)
 
Jag kör med två...

Jag har två olika, en Leatherman Supertool ( http://store1.yimg.com/I/greatoutdoorsdepot_1885_39493423 ) och en Gerber MP400 ( http://www.teknikmagasinet.se/prod/stor_bild/540029.jpg ).

Gerbern har jag vid fiske för enkelt handhavande (går att hantera med en hand nästan) och den utmärkta Fiskars-saxen. Bra mellanstort multiverktyg.
Går inte att klubba gädda med.

Leathermanverktyget är för skitigare jobb och är mycket mer stabil än Gerbern som kan upplevas som fladdrig nästan. Den har även syl som du kan se på bilden.
Går med lite armkraft att klubba gädda med.

Tyvärr görs inte Supertool längre tror jag, men det borde finnas någon efterföljare (Wave?).

Mvh
/ Stefan
 
Re: Bugar!

kitkiö; sa:
Nå nä det är väl bara så att man får finna sig i en "onödig" korkskruv när man köper ett verktyg. :)
Inte nödvändigtvis. Vad jag vet så har inte den här någon korkskruv. Har precis ropat in en sådan på "Tratten" :)
jkf4o.jpg

Leatherman Juice Kf4

~Paul~
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Halvandra Sökes: Sittunderlag skumplast tåligt Utrustning allmänt 13
Mugen Sökes: Osprey Aether AG 85 L Grön Utrustning allmänt 0
NaturRasmus Märkning av tillfälliga vandringsleder - tips sökes! Utrustning allmänt 29
NaturBoel Tips på bra och vattentäta walkingskor sökes! Utrustning allmänt 2
salvion Råd sökes om, Liggunderlag, Sovsäck för nybörjare Utrustning allmänt 20
salvion Tips på Strumpor till kängor sökes Utrustning allmänt 19
krille d knivsmed sökes Utrustning allmänt 8
frilufsaren PLB sökes Utrustning allmänt 3
Iggle Fällkniv EDC sökes Utrustning allmänt 11
Iggle Svampkniv sökes Utrustning allmänt 18
luktafotogen H3 Ledlampa 6V- seriös leverantör eller hemmapulare sökes. Utrustning allmänt 0
mick102 Väckarklocka sökes Utrustning allmänt 8
Sten-Olle Sökes: Bushcraft knivar! Utrustning allmänt 46
niking Tips på bra finbryne sökes Utrustning allmänt 79
skogsmästaren nätbutik från USA/kanada sökes? Utrustning allmänt 2
tomas b Rekomenderad Cykeldator, Pulsmätare + andra funktioner sökes. Utrustning allmänt 0
farsgubben länktips sökes Utrustning allmänt 4
Nirrebosse Erfarenheter om luftgevär sökes Utrustning allmänt 1
Candid Hopfällbar snösåg sökes Utrustning allmänt 4
zeromaker Jobb sökes!! Utrustning allmänt 0
_Mirella_ Vandring: Multiverktyg eller inte Utrustning allmänt 49
Ngez Multiverktyg... nja Utrustning allmänt 14
Silverswede Bra och dåliga multiverktyg Utrustning allmänt 1
Arvidsjaur Litet multiverktyg Utrustning allmänt 31
kanis Multiverktyg till prylnörd Utrustning allmänt 0
Jamte Multiverktyg - vllken skall man välja? Utrustning allmänt 21
Alexgi93 Schweizisk armékniv eller multiverktyg? Utrustning allmänt 8
hallonraden spyderco multiverktyg Utrustning allmänt 1
CeciliaF Nytt multiverktyg Utrustning allmänt 37
ChristerMattsson Bästa märket på multiverktyg: Röstning! Utrustning allmänt 16
Higgis Val av multiverktyg Utrustning allmänt 110
bredviken Billig multiverktyg? Utrustning allmänt 37
Keras2006 Multiverktyg för fjällvandring? Utrustning allmänt 38
Brune Såg på multiverktyg Utrustning allmänt 4
CE Multiverktyg Utrustning allmänt 26

Liknande trådar