Sökes: vettigt multiverktyg

Jag har nu fått min Leatherman Juice Kf4 och måste konstatera att imponansfaktorn är stor. Allt sitter tight, verktygen är vassa och exakta och ergonomin är perfekt (åtminstone för mina medelstora händer).

Enda "nackdelen" var att jag inte lyckades fästa en äkta paracord i säkerhetshålet för att kunna fästa tången till mitt bälte (eller annat), eftersom diametern på hålet är för liten. Fick i stället använda en flagglina med 3 mm:s diameter.

Har ännu inte använt tången ute men återkommer med en kortfattad resumé när så har skett.

~Paul~

Hejsan...

JAg har en Leatherman Charge Ti och är supernöjd med den...
knivarna håller sjukt länge. och utbytbara bist är perfekt.. det händer ju att man sliter ut dom.
Den har lås på alla verktyg vilket är ett måste om man inte bara vill använda den att titta på.

jag har inte hittat något som är dåligt med den än. ..
Okej.. möjligtvis priset.

Charge Ti

En dålig sak (har samma) är att lilla skruvmejseln inte går att skifta utan en tång.....annars ett underbart verktyg.

(Köpt på e-bay för nästan halva priset mot Sverige....)

Är hålet för litet?

Sätt dit ett större! På PSII sitter ett fjuttigt litet hål som inte ens släpper igenom en persiennlina, 1,4 mm. Sportfiskeaffären har lösningen, det finns "nyckelringar" i små diametrar som man fäster krokar och blänken mm med, plötsligt får både paracord och rep plats...

Go tur

Ang. Leatherman

- avbitartång

Ett skämt på Leatherman. Klarar najtråd och elkabel, men inget hårdare.

/Björn, bortskämd med Knipex och Bacho

Ang avbitartången: Vad är det för variant av leatherman du använt? Ngn med "hard wire cutter på"?
ÄR problemet att det går trögt att knipsa eller är problemet att man helt enkelt förstör avbitaren?

Victorinox Swisstool!!!

Jämför Du vilken multitång som helst med denna märker du skillnaden!

Alla verktyg går att ta fram utan att öppna den, alla har låsning och är stadiga, inget glapp och tången är den bästa jag använt. Sedan har den självklart Victorinox berömda lilla sax aom verkligen fungerar.

Ska jag pressa fram lite negativt så är den lite tyngre än Leatherman Wave och liknande(tror jag) och en aning kantig form på "greppet" men oj vilken skillnad. Känn på den i butik så förstår Du...

Och ett pris på 995:- är ingen nackdel...
[Ändrat av vonlarsson 2006-01-24 kl 12:14]

Instämmer helt. Min modell är mer hardcore och saknar sax, men maken till kvalitet har jag inte sett i någon annan tång...

Nu finns en lättare version, ca 180 gr, (min väger ca 280 !) som alldeles säkert fungerar bra för allround vandring. Samma kvalitet och låsbar men i mindre och lättare utförande.

Man vill man ha en kraftigare tång som faktiskt går att använda som verktyg så rekommenderas originalversionen :).

//J

Bumpar denna...

Nån som vet om det finns multitänger utan knivblad? Eller med utbytbara delar så man kan byta mot nåt annat vettigt?

Tröttnat på Farbror Blå som beslagtar dom enbart för att de vill ha nåt att skriva rapport om, och en kniv-kniv har man ju alltid med sig hur som helst ute i bushen.

jag har haft en Gerber Suspension i jobbet ett par åt och tycker den funkar riktigt bra!
Skönt med fjädrande tång, mjukt och fint grepp när man använder tången (till skilland från alla leatherman där verktygen sitter på tusidan när tången är utfälld?), saxen påstår dom är från fiskars och är riktigt bra. Har inte använt kniven så värst mycket men har inte upplevt några problem med den.. Sågen är riktigt bra trots sin storlek! Koniskt blad och dubbelt tandat..

Har råkar nypa av den en gång när jag skulle klippa en 4mm saxpinne (och dom är rätt hårda, klar överbelastning av tången dvs mitt fel, avbitartänger för sånna saker är stooora.. den funkar dock att bita av 3mm saxpinnar med), en spärr tången ligger an mot gick av.. Fick dock en ny av Gerber ändå!

Och dessutom.. så är den billig! (435 kr för dom som inte orkar klicka)
http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=GERBERSUSPENSION

Leatherman har en "Knifeless Fuse". Annars är det väl bara att köpa ett verktyg som passar dig och om möjligt ta bort knivbladet eller bryta av det.

jag har haft en Gerber Suspension i jobbet ett par åt och tycker den funkar riktigt bra!
Skönt med fjädrande tång, mjukt och fint grepp när man använder tången (till skilland från alla leatherman där verktygen sitter på tusidan när tången är utfälld?), saxen påstår dom är från fiskars och är riktigt bra. Har inte använt kniven så värst mycket men har inte upplevt några problem med den.. Sågen är riktigt bra trots sin storlek! Koniskt blad och dubbelt tandat..

Har råkar nypa av den en gång när jag skulle klippa en 4mm saxpinne (och dom är rätt hårda, klar överbelastning av tången dvs mitt fel, avbitartänger för sånna saker är stooora.. den funkar dock att bita av 3mm saxpinnar med), en spärr tången ligger an mot gick av.. Fick dock en ny av Gerber ändå!

Och dessutom.. så är den billig! (435 kr för dom som inte orkar klicka)
http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=GERBERSUSPENSION

Jo, Leatherman är lite keff på det sättet, med greppet bakvänt. Gillade Sideclip som inte tillverkas längre, hade varit fin att utgå från.

Men kom igen nu, Suspension har 2 (!) knivblad plus såg, men visst, man kan ju alltid stoppa dit tre kapsylöppnare.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Halvandra Sökes: Sittunderlag skumplast tåligt Utrustning allmänt 13
Mugen Sökes: Osprey Aether AG 85 L Grön Utrustning allmänt 0
NaturRasmus Märkning av tillfälliga vandringsleder - tips sökes! Utrustning allmänt 29
NaturBoel Tips på bra och vattentäta walkingskor sökes! Utrustning allmänt 2
salvion Råd sökes om, Liggunderlag, Sovsäck för nybörjare Utrustning allmänt 20
salvion Tips på Strumpor till kängor sökes Utrustning allmänt 19
krille d knivsmed sökes Utrustning allmänt 8
frilufsaren PLB sökes Utrustning allmänt 3
Iggle Fällkniv EDC sökes Utrustning allmänt 11
Iggle Svampkniv sökes Utrustning allmänt 18
luktafotogen H3 Ledlampa 6V- seriös leverantör eller hemmapulare sökes. Utrustning allmänt 0
mick102 Väckarklocka sökes Utrustning allmänt 8
Sten-Olle Sökes: Bushcraft knivar! Utrustning allmänt 46
niking Tips på bra finbryne sökes Utrustning allmänt 79
skogsmästaren nätbutik från USA/kanada sökes? Utrustning allmänt 2
tomas b Rekomenderad Cykeldator, Pulsmätare + andra funktioner sökes. Utrustning allmänt 0
farsgubben länktips sökes Utrustning allmänt 4
Nirrebosse Erfarenheter om luftgevär sökes Utrustning allmänt 1
Candid Hopfällbar snösåg sökes Utrustning allmänt 4
zeromaker Jobb sökes!! Utrustning allmänt 0
_Mirella_ Vandring: Multiverktyg eller inte Utrustning allmänt 49
Ngez Multiverktyg... nja Utrustning allmänt 14
Silverswede Bra och dåliga multiverktyg Utrustning allmänt 1
Arvidsjaur Litet multiverktyg Utrustning allmänt 31
kanis Multiverktyg till prylnörd Utrustning allmänt 0
Jamte Multiverktyg - vllken skall man välja? Utrustning allmänt 21
Alexgi93 Schweizisk armékniv eller multiverktyg? Utrustning allmänt 8
hallonraden spyderco multiverktyg Utrustning allmänt 1
CeciliaF Nytt multiverktyg Utrustning allmänt 37
ChristerMattsson Bästa märket på multiverktyg: Röstning! Utrustning allmänt 16
Higgis Val av multiverktyg Utrustning allmänt 110
bredviken Billig multiverktyg? Utrustning allmänt 37
Keras2006 Multiverktyg för fjällvandring? Utrustning allmänt 38
Brune Såg på multiverktyg Utrustning allmänt 4
CE Multiverktyg Utrustning allmänt 26

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg