Alla vet ju att en analog termometer med kvicksilver, helst tillverkad i mässing och ädelträ från regnskogarna är det snyggaste. Och tidlösaste.
Vad är kromade plastlister mot solid mässing?
tänker du på miljön så vill jag nog hävda att det är just trenderna, framdrivna av en skenande och ibland hänsynslös marknadsekonomi, som är det större problemet.
nu behöver väl inte en termometer nödvädigtvis vara gjord av regnskog men även om så är fallet inbillar jag mig att såväl jorklot som regnskog föredrar att ta hand om en sådan, istället för 25st 19:90 bling-bling termoterar.
rejäla, gedigna prylar där fokus ligger på funktion och genuin kvalité har ofta en betydligt större möjlighet att överleva och över tiden bli det mest ekonomiska alternativet, ur de flesta perspektiv.
och tröttnar man själv, finns det ofta en andra handsmarknad som villigt fångar upp bra saker.
bling-blinget och dess kortlivade design har så låg halveringstid att det ofta ligger i drivor nere i soprummet, bara efter något år.
tyvärr upplever jag att trenden är inne i en neråtgående spiral, där många av de gamla seriösa varumärkena /företagen börjat snegla på kina junket, istället för tvärtom, som jag önskat.