ja fast min poäng var nog att jag för egen del gärna ser att man helt skalar bort det där med trender, stilar och smak. jag tycker det vackra ligger i det kompromisslösa, att man lagt alla resurser på ergonomi, kvalite, användbarhet osv. att detta sedan råkar sammanfalla med att under vissa perioder också vara en trend, ser jag mest som en belastning, efter som jag ogärna vill misstas för att ingå i den grupp av människor som likt vindflöjlar dansar efter producenternas dagordning och andra så kallade gurus tyckande och tänkande.
Hihi, det är en paradox av rang; att ha en bestämd uppfattning om hur saker ska se ut - just för att de inte ska se ut på ett visst sätt av utseendeskäl.
Att anse sig stå över trender och moden är en farlig sak. Det tror jag innebär en risk för att man är särskilt omedveten om hur man påverkas av just trender.
Ungefär som att den sämste förhandlaren är den som är övertygad om att han är en bra förhandlare.
Om jag möter en sådan förhandlare är det förstås bra om han fortfarande är övertygad om sin förträfflighet efter att vi träffat vår överenskommelse. Det skulle jag se som en lyckad insats från min sida, men jag är ju inte säker på att jag kan lyckas med det...
Vidare, bland paradoxerna, så är det förstås ett sätt att vara oberoende av trender och stilar att blanda dem i sitt hem - kanske med utgångspunkt från hur man råkat ärva, eller hur man valt varje möbel efter dess specifika företräden. Problemet är ju bara att det också är trend eller stil - att medvetet bland med gammalt och nytt eller mellan kulturer. Cross-over eller nåt, kanske det kallas.
Avslutningsvis kan man ju ifrågasätta om det verkligen är funktionalistiskt att se till formgivningen av t ex en termometer. Att helt bortse från formgivningen, och istället se om produkten tillmötesgår de funktionella krav man har på den vore ju det mest funktionsinriktade - men egentligen inte funktionalistiskt. Vill man däremot att det ska SYNAS att formgivningen inte innehåller prydnadselement utan är styrd av funktion och ergonomi, så är det väl funktionalism - och en trend/stil.
(För övrigt så känns det här som en sann forumdiskussion!)
Och då vill jag bara påpeka att barocken är en ooootroligt bra stil, den har ju fungerat i århundraden - för jag har en massa outdoorsprylar som diodpannlampor och bensinkök i ett skåp från 1680. Känns mycket ändamålsenligt. Mdernismen är nog bara en fluga.