Snusk i skärgården

Jag har denna sommar uppmärksammat hur mycket toalett det är över många öar i Stockholms skärgård. Nästan vilken ö man än hamnar på har små högar med toalettpapper och ibland även skit (bokstavligt talat)inom gångavstånd från vattnet.

Jag kan inte förstå hur man kan lämna en rastplats/övernattningsplats/badplats på ett sånt äckligt sätt. Tycker man inte själv att det är otrevligt att komma till ett ställe fullt med papper? Även om man inte har toalett på sin båt så finns det ju sätt att dölja sina förehavanden lite granna tycker iaf jag.

Även om man kommer till ett ställe där man kan anta att massa folk varit förut så kan man iaf få låtsas att man hittat sitt eget hemliga ställe. Detta blir dock svårare med drivor av papper i buskarna...

Någon annan som upplever detta som ett problem eller handlar det bara om på vilka öar man hamnar?

/Katarina

Ett annat variant på samma snusktema är fritidsbåtar som tömmer sin latrintank rakt ut i vattnet, vilket iallafall jag kan tycka är lite "osmakligt" och speciellt när det sker i närheten av land och badplatser.

Tydligen så är det tillåtet också även om det pratas om restriktioner i vissa områden.

J

Övergödning mm

Med tanke på Östersjöns problem är det bättre att kacka och kissa på land. Givetvis med lite finess. Att bränna toapappret är ett alternativ (undvik att tutta eld på marken) liksom toalettspade.

Thure

Re: Övergödning mm

thureb; sa:
Med tanke på Östersjöns problem är det bättre att kacka och kissa på land. Givetvis med lite finess. Att bränna toapappret är ett alternativ (undvik att tutta eld på marken) liksom toalettspade.

Thure

Hallå det står redan i Moseböckerna att när man är ute på hajk och känner för att köra tvåan skall man ta en pinne, gå utanför lägret, gräva en grop med pinnen, göra i hålet, och fylla igen med pinnen. Gammal beprövad visdom som håller än.

Mmm, visst är det äckligt med fiskbajs

Tycker det är äckligt med sälar, valar o annan fisk som får skita i havet ... Borde det inte finnas restriktioner? ;)

Jonas.O; sa:
Ett annat variant på samma snusktema är fritidsbåtar som tömmer sin latrintank rakt ut i vattnet, vilket iallafall jag kan tycka är lite "osmakligt" och speciellt när det sker i närheten av land och badplatser.

Tydligen så är det tillåtet också även om det pratas om restriktioner i vissa områden.

J

Jonas.O; sa:

J

[edit] Jag hann visst inte först.

Vad tycker du vi ska göra med några tusen sälar och några miljoner sjöfåglar, som dessutom säkert har salmonella? Ska vi införa obligatorisk ekoblöja för våra djur som helt ohämmat skiter i vattnet utan att ens betala skatt för det?

Jag har seglat drygt 20.000 sjömil under 28 år på västkusten, och till mer än 99% legat i naturhamn. Bortsett från i gäst-/industrihamn har vi alltid använt helt orenat saltvatten till tandborstning, disk och sköljning, samt koka potatis och pasta. Det har aldrig någonsin hänt att någon ombord blivit dålig eller upplevt vattnet som äckligt under den här tiden, dessutom har jag aldrig hört om någon av mina seglarvänner som upplevt några problem. Själv har jag holdingtank ombord som jag med mycket gott samvete tömmer i havet när man kommer någon distans ut från land.

Att båtfolket skulle vara snuskigt och miljöförstörande är, åtminstone vad gäller västkustseglare, en stor myt. Hur det ser ut i övriga landet vet jag inte men jag har svårt att tro att skilnaden skulle vara gigantisk mellan en stockholmare och en göteborgare (även om vi kanske är lite trevligare...). Eftersom det inte finns någon miljövinst i en begränsning av svartvattenutsläpp, ska man heller inte införa en sådan. Det skall dock påpekas att utsläppsbegränsningar som innebär en reell miljöförbättring bör genomföras!

/Jakob Alander
[Ändrat av j.alander 2006-08-28 kl 22:09]

Re: Mmm, visst är det äckligt med fiskbajs

Albertsson; sa:
Tycker det är äckligt med sälar, valar o annan fisk som får skita i havet ... Borde det inte finnas restriktioner? ;)

Jo det vore verkligen på sin plats kan man tycka. Vicken skräck att simma på en "whale-turd"!!;)

J

Var ute och seglade för första gången sedan barnsben för någon månad sedan.

Aldrig mera jag stannar där retarderade seglare (även en del med större motorbåtar) stannar. Så skabbigt.

Så jag köper en motorbåt i stället för jag hoppas komma ifrån slöddret.
[Ändrat av crazy 2006-08-29 kl 02:05]

Glitttertind; sa:
Jag har denna sommar uppmärksammat hur mycket toalett det är över många öar i Stockholms skärgård. Nästan vilken ö man än hamnar på har små högar med toalettpapper och ibland även skit (bokstavligt talat)inom gångavstånd från vattnet.

Jag kan inte förstå hur man kan lämna en rastplats/övernattningsplats/badplats på ett sånt äckligt sätt. Tycker man inte själv att det är otrevligt att komma till ett ställe fullt med papper? Även om man inte har toalett på sin båt så finns det ju sätt att dölja sina förehavanden lite granna tycker iaf jag.

Även om man kommer till ett ställe där man kan anta att massa folk varit förut så kan man iaf få låtsas att man hittat sitt eget hemliga ställe. Detta blir dock svårare med drivor av papper i buskarna...

Någon annan som upplever detta som ett problem eller handlar det bara om på vilka öar man hamnar?

/Katarina

Toalettpapper kan, som bekant, i många fall rationaliseras bort dvs. ersättas med tex. fuktigt gräs som fyller ett bättre ändamål. Härigenom kan man delvis eliminera papper som har en, som bekant, lång nedbrytningstid bortsett från att det ju är oesteiskt. Har under de senaste månadslånga vandringarna i Alperna med tältövernattningar helt bortrationaliserat toalettpapper. Helt smärtfritt!

Re: Re: Övergödning mm

[OT]
sachsaren; sa:
kacka låter ju så...tyskt.

kacka

kack`a verb ~de ~t
ORDLED: kack-ar
SUBST.: kackande
• ha avföring [vard.; åld.]
IDIOM: ~ i eget bo tala illa om sina egna eller sitt eget
KONSTR.: ~
HIST.: sedan 1640; ljudhärmande barnord; jfr lat. cacare med samma bet.

KÄLLA: NATIONALENCYKLOPEDINS ORDBOK

:)

[/OT]

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg