Visst har du rätt i att det är en liten del av näringstillförseln som kommer från fritidsbåtar och att man bör satsa mest resurser på de stora utsläppen som jordbruk och trafik. Jag håller helt med. =)
Jag har ändå dock svårt att bortse från de små medel man kan använda för att få en bättre miljö. Även om den faktiska effekten kanske är liten så tror jag att det är bra att i allmänhet iaf reflektera lite över vad man gör och vilka effekter det får. Precis som du gör. Men alla är nog inte medvetna om Östersjöns problem och varifrån de kommer och därför kan det kanske vara bra med lite upplysning i stort. Att förbjuda folk att tömma sina latrintankar (vilket jag själv också gör) i havet får nog ingen effekt däremot kan man informera om de effekter som näringstillförsel i ett större perspektiv (tex jordbruk) kan få i ett hav. Att veta varför en liten handling är bra eller dålig tror iaf jag kan leda till en större förståelse för de riktigt stora problemen.
Intressanta frågeställningar sånt här tycker jag, hur man kan uppmärksamma folk på de stora miljöproblemen och vad man kan göra åt dem!