Snusk i skärgården

Jonas.O; sa:
Ett annat variant på samma snusktema är fritidsbåtar som tömmer sin latrintank rakt ut i vattnet, vilket iallafall jag kan tycka är lite "osmakligt" och speciellt när det sker i närheten av land och badplatser.

Tydligen så är det tillåtet också även om det pratas om restriktioner i vissa områden.

J

Ofattbart att sunt friluftsfolk kan bete sig på det här sättet. Saknas verkligen medvetenhet om Östersjöns svåra övergödningsproblem eller är det ren bekvämlighet?

viavescovile; sa:
Ofattbart att sunt friluftsfolk kan bete sig på det här sättet.
Att tömma tankarna nära land är onekligen osnyggt, men hur vanligt det är tror jag är svårt att få något grepp om.
Saknas verkligen medvetenhet om Östersjöns svåra övergödningsproblem eller är det ren bekvämlighet?

Det har sags förut i tråden men det tål tydligen att upprepas - fritidsbåtarnas bidrag till övergödningen är "en droppe i havet". Betydligt bättre att lägga sin energi på de stora bidragarna (jordbruk t.ex.) än att skälla på båtfolket.

dabac; sa:
Det har sags förut i tråden men det tål tydligen att upprepas - fritidsbåtarnas bidrag till övergödningen är "en droppe i havet". Betydligt bättre att lägga sin energi på de stora bidragarna (jordbruk t.ex.) än att skälla på båtfolket.

Om vi skäller både på de stora förorenarna och båtfolket? Är det ok?

//Anders

dabac; sa:
Att tömma tankarna nära land är onekligen osnyggt, men hur vanligt det är tror jag är svårt att få något grepp om.

Jag vet att jag läst utredningar där man testat vattnet vid badstränder längs de popouläraste farlederna i Stockholms skärgård. Man har då letat efter de bakterier som förekommer i svartvatten, utan att hitta några oroande mängder. Jag tor nog de flesta håller sig till att tömma tankarna där vattnet är någorlunda öppet.

Själv har jag seglat runt med båt där toaletten varit en hink. Behöver jag säga att den tömts över relingen? Som jag ser det finns ingen annan smidig lösning på detta.

mvh

Anders

andersmossing; sa:
Själv har jag seglat runt med båt där toaletten varit en hink. Behöver jag säga att den tömts över relingen? Som jag ser det finns ingen annan smidig lösning på detta.

mvh

Anders

Jag har aldrig seglat! Därför kanske jag borde hålla käft, men är inte tömning av hinken på land med hjälp av en spade en tänkbar lösning?

//Anders

graylingman; sa:
Jag har aldrig seglat! Därför kanske jag borde hålla käft, men är inte tömning av hinken på land med hjälp av en spade en tänkbar lösning?
//Anders

Jaa...jooo, ....jag kanske är lite känslig, för jag tycker det känns äckligt att ha kiss och bajs skvimpandes runt i en hink några timmar innan man når hamn. Det luktar illa och hinken kan välta när min lilla båt (som iofs är såld nu) rullar omkring i vågorna. Nej, då häller jag ut skiten i drickat.

Hålla käften är det sista man ska göra på ett diskussionsforum. Det här är precis rätt forum för skitsnack :)

/Anders

Glitttertind; sa:
Visst har du rätt i att det är en liten del av näringstillförseln som kommer från fritidsbåtar och att man bör satsa mest resurser på de stora utsläppen som jordbruk och trafik. Jag håller helt med. =)

Jag har ändå dock svårt att bortse från de små medel man kan använda för att få en bättre miljö. Även om den faktiska effekten kanske är liten så tror jag att det är bra att i allmänhet iaf reflektera lite över vad man gör och vilka effekter det får. Precis som du gör. Men alla är nog inte medvetna om Östersjöns problem och varifrån de kommer och därför kan det kanske vara bra med lite upplysning i stort. Att förbjuda folk att tömma sina latrintankar (vilket jag själv också gör) i havet får nog ingen effekt däremot kan man informera om de effekter som näringstillförsel i ett större perspektiv (tex jordbruk) kan få i ett hav. Att veta varför en liten handling är bra eller dålig tror iaf jag kan leda till en större förståelse för de riktigt stora problemen.

Intressanta frågeställningar sånt här tycker jag, hur man kan uppmärksamma folk på de stora miljöproblemen och vad man kan göra åt dem!

Katarina, vad trevligt att vi är överens om vad problemet är. Som du säger är det en både intressant och viktig frågeställning hur man ska driva miljöfrågor för att få största möjliga genomslag. Jag tror vi har ganksa skilda åsikter här, och var och en brukar vara salig i sin egen tro. Det hindrar ju dock inte att man luftar sina argument och därmed ökar sin medvetenhet och kanske får en ännu djupare insikt.

Jag är skeptisk till att hålla på och rota i småsaker för att förbättra miljön, jag vill gå på de stora bovarna och skapa en förbättring där. Det är naturligtvis både svårt och tidskrävande men för mig är det rätt ända att börja nysta i. Jag accepterar gärna att enskilda människor som du har en väldigt hög moralisk uppfattning och vill leva på ett sätt som i alla avseenden minimerar miljöbelastningen. Däremot tror jag det är fel att tvinga på alla människor ett sådant levnadssätt. Svartvatten är ett jättebra exempel, det kan vara moraliskt riktigt att inte släppa ut det trots att det inte har någon teknisk betydelse. Att då lagstifta mot svartvattenutsläpp innebär att man inför en begränsing som många inte förstår nyttan av och därmed skapar man mer motvilja mot miljöfrågor än höjer den allmänna moraliska nivån. Jag tror att grunden för en långsiktigt hållbar miljöpolitik är förståelsen och intresset hos allmänheten, och det kan man inte tvinga fram genom förbud och bestraffningar.

Jag skulle önska att våra politiker och miljöorganisationer var mer intresserade av att diskutera de stora och svåra miljöfrågorna, och verkligen försöka övertyga allmänheten om varför det är viktigt att vi tar hand om till exempel Östersjön. Lyckas man skapa en förståelse för östersjöns problem, med både orsak och verkan, så tror jag att vi i större utsträckning skulle vara intresserade av att betala mer för våra jordbruksprodukter för att få ner kväveläckaget. Det är ju ingen idag som skryter med att de har kläder sydda av barnarbetare, tänk om vi en dag skulle skämmas över att inte köpa miljömässigt riktigt odlade jordbruksprodukter?! Det kommer inte att gå över en natt men jag tror det går om man verkligen försöker. Sorgligt nog är alla våra politiker och miljöorganisationer för fega för att våga säga vad som krävs, för det skulle initialt vara väldigt impopulärt. I vårt samhälle sträcker sig miljöintresset inte längre än till att det inte får kosta en krona extra och inte påverka köpkraften.

Som sagt, en intressant fråga utan några rätta svar.

/Jakob

graylingman; sa:
Om vi skäller både på de stora förorenarna och båtfolket? Är det ok?

//Anders

Alltså, principen att var och en tar hand om sitt eget avfall på bästa möjliga sätt (oavsett procentuellt bidrag) är ju bra rent generellt och får gärna stärkas/främjas så gott det går. Men risken med att skälla på de små förorenarna är att de blir så irriterade över att någon ids bråka över deras försumbara bidrag att de blir mer negativ inställda till miljöaspekter i allmänhet. Att ifrågasätta folks omdöme är sällan ett bra sätt att få folk positivt inställda till ett övergripande mål.

Hmm... funderade just på om det är så jäkla mycket sundare att använda världens bästa dricksvatten till att transportera fekalier med, vilket vi ju gör varje gång vi spolar.

Men jag tycker fortfarande att det här är en inställningsfråga. Om alla på alla nivåer tog hand om sin skit skulle vi inte ha några miljöproblem.

Jag kan inte förstå...

Jag är mycket i skärgården både i saltsjön och Mälaren, det som jag misstycker är att när man kissar på land varför kan man inte plocka med sig papperhandduken (servetten) med sig?

Jag är medveten om att jag sticker ut hakan när jag påstår att det är kvinnar som gör detta! samma gäller förutom servetter även bindor.

Jag har vid ett flertal tillfällen plockat upp en liten påse av färska servetter utan "bromsspår" och gått med dem till Skärgårdsstifteksens sopmajor!

Får jag be alla kvinnor och skärpa sig med "servetterna" sedan kan vi börja snacka om fekalierna då nöden inte har lag...

Jag håller med Glittertind om att det ser för j-kligt ut på vissa öar där N.Ågon boksatvligen inte har grävt ner skiten ordentligt. Det skulle det vara bra med en skärpning på land. Tyvärr krävs det inte många missar innan en ö känns rätt .... "trist" (vilket är en underdrift).

Yep, det finns vissa sopor som bara kvinnor ger upphov till och de ska inte grävas ner överhuvudtaget (bryts ner för långsamt).

Med vänliga hälsningar,
Aina

Olika problem!

Lite skit och papper i skogen eller på en ö är sannolikt inte skadligt för naturen, men rätt äckligt att snubbla över. Som liten fick jag lära mej att alltid gräva ner skiten. Det ser ju bättre ut, men är det bra för naturen? Små rötter och mossa rycks ju loss? Bränna papper är inget jag rekommenderar i skärgården. Det är alldeles för torrt. Stor skillnad mot fjällen.

Skit i havet nära förtöjningsplatser och badstränder är äckligt. Längre ut är det inte äckligt, det späds ju ut så kraftigt. Är det då ovänligt mot östersjön? Jag tror inte det. Antalet spolningar i havet torde bli relativt få. Större delen av dygnet ligger båtar i hamn. Alla hamnar och många naturhamnar har toaletter. Många använder hellre dessa än båtens egna toalett. De övernattningar som sker där toalett inte finns är nog mindre än hälften. Många gillar att klumpa ihop sig på de populäraste ställena.

Ska man prata om miljöförstöring i samband med båtliv så tror jag att båtmotorerna är en väsentligt större bov en toletterna.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg