Glitttertind; sa:
[Det är en viss skillnad i känslighet mellan öst och väst vad gäller havet. Östersjön är kraftigt övergödd och att då ohämmat tömma latrintankar i vattnet kan inte direkt gynna havet, förutom de alger som kan tillgodogöra sig näringsämnena. Det finns ju en anledning till att man på land har reningsverk och inte släpper ut orenat avloppsvatten i vatten. Hur kan en begränsning av utsläpp av sådant vatten inte ha en positiv effekt på vattenmiljön?
Du har förstås helt rätt i att Östersjön är känsligare än västerhavet i många avseenden. Sedan kan man ju se olika lösningar på att göra Östersjön friskare, man kan tänka sig att börja med de lättaste lösningarna eller så börjar man med de som ger mest effekt. Utan att ha några siffror att stödja mig på är jag ändå övertygad om att fritidsbåtarnas svartvatten bara är "en piss i havet" ;-). Om vi kikar på kvävetillförseln till Östersjön så tror jag inte att vi kan räkna fritidsbåtarnas bidrag i procent utan snarare promille och knappt det. Jämför med vad våra lantbruk läcker ut, vad vår tunga trafik bidrar med, vad våra grannländer släpper ut, etc. Att förbjuda fritidsbåtarnas utsläpp är säkerligen en av de allra enklaste lösningarna att genomföra, men jag tror inte för ett ögonblick att det påverkar Östersjön "ett skit". Om vi däremot går på lantbruken, då tror jag vi kan åstadkomma verkliga förändringar, men det kommer att öka priset på jordbruksprodukter och det vill de flesta tyvärr inte betala för.
Alla typer av fasta anläggningar, såsom städer och byar, ska naturligtvis ha en bra avloppshantering. 5000 männsikor som släpper ut kväve genom ett rör 24/7/365 kommer skapa en lokal övergödningskatastrof. Skulle 10 miljoner männsikor runt Östersjön pumpa ut sitt avlopp orenat skulle det innebära för stora utsläpp även totalt och därför har vi som tur är reningsanläggningar.
Jag är väldigt miljövänlig, men jag blir upprörd när man i miljödebatten silar mygg och sväljer elefanter. Därför eldar jag gladeligen mitt trangia med fotogen, men cyklar till jobbet. Visst kan jag elda trangiat med bioetanol och minska mina utsläpp av koldioxid men hur mycket skulle det påverka växthuseffekten egentligen? I samma anda tänker jag fortsätta att tömma mitt svartvatten väl ut från land.
/Jakob