Snusk i skärgården

Nordesjö; sa:
[OT]
sachsaren; sa:
kacka låter ju så...tyskt.

kacka

kack`a verb ~de ~t
ORDLED: kack-ar
SUBST.: kackande
• ha avföring [vard.; åld.]
IDIOM: ~ i eget bo tala illa om sina egna eller sitt eget
KONSTR.: ~
HIST.: sedan 1640; ljudhärmande barnord; jfr lat. cacare med samma bet.

KÄLLA: NATIONALENCYKLOPEDINS ORDBOK

:)

[/OT]

Tack för upplysningen!
Hur pass vanligt är det ordet? Där står ju åld. vilket förmodligen betyder ålderdomligt, eller? Under mina 13 månader i Sverige har jag aldrig hört eller läst kacka. Var på en gymnasieskola, förutsättningen fanns alltså. ;)

Visste inte att det är latinskt från början. På tyska är det ett ganska grovt ord. Fast Scheiße är ju ännu grövre. Tuffare, liksom. Scheiße sägs av typ Clint Eastwood i de tyska dubbningarna, aldrig Kacke. Skulle inte passa.

Sedan 1640?? Måste vara ett byte från 30åriga kriget.

Såvitt jag vet används det i stort sett bara i uttrycket "kacka i eget bo". Här i Stockholmstrakten har jag aldrig hört det användas i andra sammanhang, men det kanske finns regionala skillnader.

j.alander; sa:
Eftersom det inte finns någon miljövinst i en begränsning av svartvattenutsläpp, ska man heller inte införa en sådan. Det skall dock påpekas att utsläppsbegränsningar som innebär en reell miljöförbättring bör genomföras!

/Jakob Alander
[Ändrat av j.alander 2006-08-28 kl 22:09]

Det är en viss skillnad i känslighet mellan öst och väst vad gäller havet. Östersjön är kraftigt övergödd och att då ohämmat tömma latrintankar i vattnet kan inte direkt gynna havet, förutom de alger som kan tillgodogöra sig näringsämnena. Det finns ju en anledning till att man på land har reningsverk och inte släpper ut orenat avloppsvatten i vatten. Hur kan en begränsning av utsläpp av sådant vatten inte ha en positiv effekt på vattenmiljön?

mielo; sa:
Såvitt jag vet används det i stort sett bara i uttrycket "kacka i eget bo". Här i Stockholmstrakten har jag aldrig hört det användas i andra sammanhang, men det kanske finns regionala skillnader.

Som så infödd stockholmare som jag är så har jag under alla år medfört en "kacka-spade" vid vandring, längre cykelturer eller paddling!

Glitttertind; sa:
Östersjön är kraftigt övergödd och att då ohämmat tömma latrintankar i vattnet kan inte direkt gynna havet, förutom de alger som kan tillgodogöra sig näringsämnena.

För mig är den en fråga om inställningen till havet, oavsett om båtfolkets latrintömmande i Östersjön påverkar havet negativt eller inte.

Varför skulle industri och jordbruk bry sig ett skit om vad de pumpar ut i havet om inte ens de som använder havet för rekreation gör det?

Skiter du i havet så skiter havet i dig.

Georg, på en gymnasieskola lär du inte höra ordet, däremot torde det vara välbekant i sammanslutningar av typen "1919 års män".Används alltså, mig veterligt, i huvudsak av äldre, eller mycket äldre, män med god borgerlig uppfostran. Ett uttryck på utdöende.

Glitttertind; sa:
[Det är en viss skillnad i känslighet mellan öst och väst vad gäller havet. Östersjön är kraftigt övergödd och att då ohämmat tömma latrintankar i vattnet kan inte direkt gynna havet, förutom de alger som kan tillgodogöra sig näringsämnena. Det finns ju en anledning till att man på land har reningsverk och inte släpper ut orenat avloppsvatten i vatten. Hur kan en begränsning av utsläpp av sådant vatten inte ha en positiv effekt på vattenmiljön?

Du har förstås helt rätt i att Östersjön är känsligare än västerhavet i många avseenden. Sedan kan man ju se olika lösningar på att göra Östersjön friskare, man kan tänka sig att börja med de lättaste lösningarna eller så börjar man med de som ger mest effekt. Utan att ha några siffror att stödja mig på är jag ändå övertygad om att fritidsbåtarnas svartvatten bara är "en piss i havet" ;-). Om vi kikar på kvävetillförseln till Östersjön så tror jag inte att vi kan räkna fritidsbåtarnas bidrag i procent utan snarare promille och knappt det. Jämför med vad våra lantbruk läcker ut, vad vår tunga trafik bidrar med, vad våra grannländer släpper ut, etc. Att förbjuda fritidsbåtarnas utsläpp är säkerligen en av de allra enklaste lösningarna att genomföra, men jag tror inte för ett ögonblick att det påverkar Östersjön "ett skit". Om vi däremot går på lantbruken, då tror jag vi kan åstadkomma verkliga förändringar, men det kommer att öka priset på jordbruksprodukter och det vill de flesta tyvärr inte betala för.

Alla typer av fasta anläggningar, såsom städer och byar, ska naturligtvis ha en bra avloppshantering. 5000 männsikor som släpper ut kväve genom ett rör 24/7/365 kommer skapa en lokal övergödningskatastrof. Skulle 10 miljoner männsikor runt Östersjön pumpa ut sitt avlopp orenat skulle det innebära för stora utsläpp även totalt och därför har vi som tur är reningsanläggningar.

Jag är väldigt miljövänlig, men jag blir upprörd när man i miljödebatten silar mygg och sväljer elefanter. Därför eldar jag gladeligen mitt trangia med fotogen, men cyklar till jobbet. Visst kan jag elda trangiat med bioetanol och minska mina utsläpp av koldioxid men hur mycket skulle det påverka växthuseffekten egentligen? I samma anda tänker jag fortsätta att tömma mitt svartvatten väl ut från land.

/Jakob

Nordesjö; sa:
Glitttertind; sa:
Östersjön är kraftigt övergödd och att då ohämmat tömma latrintankar i vattnet kan inte direkt gynna havet, förutom de alger som kan tillgodogöra sig näringsämnena.

För mig är den en fråga om inställningen till havet, oavsett om båtfolkets latrintömmande i Östersjön påverkar havet negativt eller inte.

Varför skulle industri och jordbruk bry sig ett skit om vad de pumpar ut i havet om inte ens de som använder havet för rekreation gör det?

Skiter du i havet så skiter havet i dig.

Det är ju den främsta anledningen. Den faktiska effekten av att båtfolk släpper ut bajs i havet är så försumbar att man helt kan bortse från den. Det rör sig om bråkdelar av miljondelar av de totala utsläppen i Östersjön.

Sedan finns det en politisk sida också: det är enkelt för politiker att besluta om förbud mot tömning av båttankar eftersom det rör sig om en så liten grupp och det dessutom finns alternativa lösningar. Samtidigt framstår politikerna som handlingskraftiga och miljövänner, trots att det egentligen är en icke-fråga.

Johannes

CEN; sa:
... däremot torde det vara välbekant i sammanslutningar av typen "1919 års män".Används alltså, mig veterligt, i huvudsak av äldre, eller mycket äldre, män med god borgerlig uppfostran. Ett uttryck på utdöende.

Jobbig insikt, jag använder det förhållandevis ofta...

j.alander; sa:
Glitttertind; sa:
[Det är en viss skillnad i känslighet mellan öst och väst vad gäller havet. Östersjön är kraftigt övergödd och att då ohämmat tömma latrintankar i vattnet kan inte direkt gynna havet, förutom de alger som kan tillgodogöra sig näringsämnena. Det finns ju en anledning till att man på land har reningsverk och inte släpper ut orenat avloppsvatten i vatten. Hur kan en begränsning av utsläpp av sådant vatten inte ha en positiv effekt på vattenmiljön?

Du har förstås helt rätt i att Östersjön är känsligare än västerhavet i många avseenden. Sedan kan man ju se olika lösningar på att göra Östersjön friskare, man kan tänka sig att börja med de lättaste lösningarna eller så börjar man med de som ger mest effekt. Utan att ha några siffror att stödja mig på är jag ändå övertygad om att fritidsbåtarnas svartvatten bara är "en piss i havet" ;-). Om vi kikar på kvävetillförseln till Östersjön så tror jag inte att vi kan räkna fritidsbåtarnas bidrag i procent utan snarare promille och knappt det. Jämför med vad våra lantbruk läcker ut, vad vår tunga trafik bidrar med, vad våra grannländer släpper ut, etc. Att förbjuda fritidsbåtarnas utsläpp är säkerligen en av de allra enklaste lösningarna att genomföra, men jag tror inte för ett ögonblick att det påverkar Östersjön "ett skit". Om vi däremot går på lantbruken, då tror jag vi kan åstadkomma verkliga förändringar, men det kommer att öka priset på jordbruksprodukter och det vill de flesta tyvärr inte betala för.

Alla typer av fasta anläggningar, såsom städer och byar, ska naturligtvis ha en bra avloppshantering. 5000 männsikor som släpper ut kväve genom ett rör 24/7/365 kommer skapa en lokal övergödningskatastrof. Skulle 10 miljoner männsikor runt Östersjön pumpa ut sitt avlopp orenat skulle det innebära för stora utsläpp även totalt och därför har vi som tur är reningsanläggningar.

Jag är väldigt miljövänlig, men jag blir upprörd när man i miljödebatten silar mygg och sväljer elefanter. Därför eldar jag gladeligen mitt trangia med fotogen, men cyklar till jobbet. Visst kan jag elda trangiat med bioetanol och minska mina utsläpp av koldioxid men hur mycket skulle det påverka växthuseffekten egentligen? I samma anda tänker jag fortsätta att tömma mitt svartvatten väl ut från land.

/Jakob

Visst har du rätt i att det är en liten del av näringstillförseln som kommer från fritidsbåtar och att man bör satsa mest resurser på de stora utsläppen som jordbruk och trafik. Jag håller helt med. =)

Jag har ändå dock svårt att bortse från de små medel man kan använda för att få en bättre miljö. Även om den faktiska effekten kanske är liten så tror jag att det är bra att i allmänhet iaf reflektera lite över vad man gör och vilka effekter det får. Precis som du gör. Men alla är nog inte medvetna om Östersjöns problem och varifrån de kommer och därför kan det kanske vara bra med lite upplysning i stort. Att förbjuda folk att tömma sina latrintankar (vilket jag själv också gör) i havet får nog ingen effekt däremot kan man informera om de effekter som näringstillförsel i ett större perspektiv (tex jordbruk) kan få i ett hav. Att veta varför en liten handling är bra eller dålig tror iaf jag kan leda till en större förståelse för de riktigt stora problemen.

Intressanta frågeställningar sånt här tycker jag, hur man kan uppmärksamma folk på de stora miljöproblemen och vad man kan göra åt dem!

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg