Jösses!
Jösses vad trött man blir, när folk snackar miljö! Att snacka om att förbjuda skotertrafiken för miljöns skull är som att tro att man gör ett kolkraftverk med anor från Östtyskland miljövänligt genom att ha oblekt toapapper på personaltoaletten. Men ja, skotertrafiken bidrar inte till en bättre miljö - precis som alla annan trafik, som i de flesta fall dock har en betydligt större negativ effekt. Men som vanlig när kreti och pleti snackar miljö så handlar det om att sila mygg medans vi utan besvär sväljer kameler som med strömhopp fyller våra munnar.
klippen; sa:
Mot bakgrund av detta enkla och i mitt tycke pedagogiska exempel så anser jag att det finns goda skäl till att begränsa snöskotertrafik i vår natur, idealet vore förbud mot all körning som inte görs för brödfödan och fjällräddning.
OK, men då får vi förbjuda all annan motortrafik som inte har med anskaffning av brödfödan att göra. Den tillåtna trafiken borde kunna begränsas till resor till och från jobbet samt ev. till och från konsum. Förbjudet blir: bilsemester, ta bilen när man ska gå på bio, bil, och för den delen också buss, till träningen, I princip all utlandssemester. Har några kollegor som brukar cykla genom Europa på somrarna. Ni kan säkert få tips av dom på bra utlandssemsetrar. Och inte behöver vi åka och hälsa på farmor heller. Det kvalar knappast in under anförskaffning av brödföda. Motorporsport lär jag väl inte behöva ta upp i den här tråden för det är ni väl alla aktiva motståndare till.
A.S.; sa:
Jag åker aldrig bil för nöjes skull!
HA HA HA HA! Tillåt mig småle. Så du har aldrig använt bilen till annat än för resor till och från jobbet? Se ovan!
Haddock; sa:
Att döma av vad jag sett, skulle nog många skoterförare bara må bra av lite motion istället för skoteråkning
Nedlåtande uttalande av en översittare! Med mina mått skulle du nog behöva en personlig tränare och ett par decenium för att komma i vad jag räknar som form. (Ungefär lika faktagrundat uttalnde som ditt.)
Skulle kunna fortsätta med att citera dumma uttalanden men det får räcka med ett axplock från första sidan.
Vad jag egentligen vill säga är att ta nöjet från några stackare som vill ut i naturen, på sitt sätt, genom att förbjuda skotertrafiken kanske inte är den primära åtgärden om man vill göra något för naturen. Det kostar nog mer än vad det gör nytta. Och då menar jag i förlorad livsglädje för våra skoterburna medmänniskor (jo de är faktiskt människor) kontra positiv miljöeffekt. Om miljön verkligen ska förbättras gäller det att lägga krutet på kamelerna. Forskning på rätt områden är ett steg i rätt riktning. Etanolbilar är inte ett av dessa, medans däremot kärnkraften är ett utmärkt exempel på det.
/R
P.S. Jag tycker vi ska förbjuda skåningar och folk från andra nordtyska provinser i fjällen, för de snackar så mycket. Jag kan faktiskt bli störd av det när jag går i fjällen. Så det så! DS
[Ändrat av Surjamten 2005-05-11 kl 22:17]