Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Snöskotrar! Varför jag är emot.
- Trådstartare klippen
- Start datum
Vad är det som diskuteras här egentligen; att redan rådande regleringar, förbud inte efterlevs, eller att det behövs mer av regleringar, förbud?
Lösningen på problemet blir ju helt olika i de olika fallen. Eller är problemet både och, dvs. redan existerande förbud efterlevs inte och det behövs mer förbud och därmed mer "reinforcement", om det nu är ett problem?
För egen del såg och hörde jag vattenskootereländet komma, accellerera till olidlighet i Stockholms skärgård för 10-talet år sedan, innan det reglerades. Är helt övertygad om att eftersom det finns en mängd människor som skiter i hur störande de är för andra med skoterkörandet, så kommer regleringar och förbud att öka även här.
I Norge hade de lite mer framförhållning och lät aldrig norrmännen vänja sig vid att skoteråkande inte skulle vara kraftigt reglerat. Svårt vänja om människor när de vant sig vid ett visst beteende.
Motiveringen att skotertrafik ska tillåtas eftersom båtar tillåts i skärgården och bilar bränner omkring haltar. Att vi redan saboterar miljön med två ting kan väl inte motivera användningen av en tredje?
Raskesven
[Ändrat av Raskesven 2004-02-25 kl 12:52]
Lösningen på problemet blir ju helt olika i de olika fallen. Eller är problemet både och, dvs. redan existerande förbud efterlevs inte och det behövs mer förbud och därmed mer "reinforcement", om det nu är ett problem?
För egen del såg och hörde jag vattenskootereländet komma, accellerera till olidlighet i Stockholms skärgård för 10-talet år sedan, innan det reglerades. Är helt övertygad om att eftersom det finns en mängd människor som skiter i hur störande de är för andra med skoterkörandet, så kommer regleringar och förbud att öka även här.
I Norge hade de lite mer framförhållning och lät aldrig norrmännen vänja sig vid att skoteråkande inte skulle vara kraftigt reglerat. Svårt vänja om människor när de vant sig vid ett visst beteende.
Motiveringen att skotertrafik ska tillåtas eftersom båtar tillåts i skärgården och bilar bränner omkring haltar. Att vi redan saboterar miljön med två ting kan väl inte motivera användningen av en tredje?
Raskesven
[Ändrat av Raskesven 2004-02-25 kl 12:52]
Re:
Förbud vore nog inte så bra, hur ska det gå för de handikappade och varutransporter om hissar förbjuds?
Däremot borde man kanske fundera på att sänka hastigheten på hissarna och därmed göra det mindre attraktivt att åka hiss av ren slöhet?
Jag blir t.ex. rätt irriterad på jobbet när jag står och ska köra en lastpall med grejer upp med godshissen och får vänta i flera minuter eftersom folk på tredje våningen ska ta hissen ner för att gå på lunch.
Det finns ju fler sätt att reglerna saker än just bara förbjuda (förbud kräver ju nämligen övervakning också). Tänk om vi hade en "svart låda" i alla bilar och försäkringsbolagen sa att "om du kört för fort vid en olycka så får du inte ut nåt på försäkringen" (gäller då inte den del av trafikförsäkringen som betalar skadan på andra utan bara den del av försäkringen som betalar skador på egna bilen). Jag tror att det skulle sänka hastigheten effektivare än dessa automatiska hastighetskameror.
Och Raskesven, måste vi veta vad vi diskuterar? Räcker det inte med att vi är oense och kastar paj på varandra?
frosty; sa:Varför inte förbjuda rulltrappor i varuhus och inte minst dessa energislukande hissar som finns i var och varannat hyreshus. Då kanske vi skulle bli av med det växande fettberget i Svedala.....och vilken bra miljö vi skulle få.
Förbud vore nog inte så bra, hur ska det gå för de handikappade och varutransporter om hissar förbjuds?
Däremot borde man kanske fundera på att sänka hastigheten på hissarna och därmed göra det mindre attraktivt att åka hiss av ren slöhet?
Jag blir t.ex. rätt irriterad på jobbet när jag står och ska köra en lastpall med grejer upp med godshissen och får vänta i flera minuter eftersom folk på tredje våningen ska ta hissen ner för att gå på lunch.
Det finns ju fler sätt att reglerna saker än just bara förbjuda (förbud kräver ju nämligen övervakning också). Tänk om vi hade en "svart låda" i alla bilar och försäkringsbolagen sa att "om du kört för fort vid en olycka så får du inte ut nåt på försäkringen" (gäller då inte den del av trafikförsäkringen som betalar skadan på andra utan bara den del av försäkringen som betalar skador på egna bilen). Jag tror att det skulle sänka hastigheten effektivare än dessa automatiska hastighetskameror.
Och Raskesven, måste vi veta vad vi diskuterar? Räcker det inte med att vi är oense och kastar paj på varandra?
Nja det kanske inte är så bra att förbjuda allt....
När det gäller skotertrafiken så är den redan idag reglerad, att inte alla efterlever dessa enkla regler löser man nog tyvärr inte med ett totalförbud eller ännu mer reglering.
Nog finns det plats för alla i vår stora natur skidåkare ,snöskorslöpare, skoterförare,ekor,segelbåtar, motorbåtar m.m.
När det gäller miljöfrågan så går det inte att komma ifrån att skotern släpper ut en hel del avgaser men det ska oxå sättas i relation till den nedsmutsning som kommer från annat håll.
Att jämnt behöva höra och läsa en massa onödiga diskussioner om förbud och annat elände gör en ganska less..............................
Tänk om man skulle förbjuda kängor i fjällvärlden eftersom "tror jag" dessa sliter mer på naturen än gummistövlar, men å andra sidan kanske kängor är mer miljövänliga att tillverka..
När det gäller skotertrafiken så är den redan idag reglerad, att inte alla efterlever dessa enkla regler löser man nog tyvärr inte med ett totalförbud eller ännu mer reglering.
Nog finns det plats för alla i vår stora natur skidåkare ,snöskorslöpare, skoterförare,ekor,segelbåtar, motorbåtar m.m.
När det gäller miljöfrågan så går det inte att komma ifrån att skotern släpper ut en hel del avgaser men det ska oxå sättas i relation till den nedsmutsning som kommer från annat håll.
Att jämnt behöva höra och läsa en massa onödiga diskussioner om förbud och annat elände gör en ganska less..............................
Tänk om man skulle förbjuda kängor i fjällvärlden eftersom "tror jag" dessa sliter mer på naturen än gummistövlar, men å andra sidan kanske kängor är mer miljövänliga att tillverka..
Vem ska leka polis?
Frågan är vem som ska se till att nya restriktioner och lagar efterlevs? Arjeplogs kommun t.ex ,med en yta som motsvarar lite mer/mindre än Skåne och Blekinges sammanlagda areal, har 2-3 poliser stationerade.
Ska dessa överge sina normala åtaganden som lagens väktare för att jaga skoterhuliganer?
Så här ser det ut i hela Norrlands inland. Fråga en
norrbottning hur han ser på saken, han kommer skratta
och köra!
Frågan är vem som ska se till att nya restriktioner och lagar efterlevs? Arjeplogs kommun t.ex ,med en yta som motsvarar lite mer/mindre än Skåne och Blekinges sammanlagda areal, har 2-3 poliser stationerade.
Ska dessa överge sina normala åtaganden som lagens väktare för att jaga skoterhuliganer?
Så här ser det ut i hela Norrlands inland. Fråga en
norrbottning hur han ser på saken, han kommer skratta
och köra!
Re: Vem ska leka polis?
Kan man inte bara förbjuda norrbottningar? Så många kan det ju inte finnas.
straylight; sa:Så här ser det ut i hela Norrlands inland. Fråga en
norrbottning hur han ser på saken, han kommer skratta
och köra!
Kan man inte bara förbjuda norrbottningar? Så många kan det ju inte finnas.
frosty; sa:Jo vi kan ju oxå kalla oss "fjollträskare" men inte vet jag om det löser skoterproblematiken.
Men om vi tvångsförflyttar er allihopa till Stockholm så blir det på riktigt så att säga. Sen kommer ni inse att det är jävligt kallt att sitta och köa på en skoter i 2 timmar varje dag, och köpa en stor bil istället, som vi andra
mvh Christian
Fjollträskare av födsel och ohejdad vana
Re: Vem ska leka polis?
Det är väl tyvärr därför som ett totalt förbud är det som ligger närmast till hands. Det är enklast att kontrollera. Att kontrollera att folk kör vettigt är svårare.
straylight; sa:Frågan är vem som ska se till att nya restriktioner och lagar efterlevs? Arjeplogs kommun t.ex ,med en yta som motsvarar lite mer/mindre än Skåne och Blekinges sammanlagda areal, har 2-3 poliser stationerade.
Ska dessa överge sina normala åtaganden som lagens väktare för att jaga skoterhuliganer?
Det är väl tyvärr därför som ett totalt förbud är det som ligger närmast till hands. Det är enklast att kontrollera. Att kontrollera att folk kör vettigt är svårare.
Kontrollera snöskoterkörning
Våra länsstyrelser i Sverige har naturbevakare ute i fält nära nog året runt. Det finns några hundra om jag inte missminner mig. Ökade man deras befogenheter vad snöskoterkörning beträffar skulle man komma närmare en lösning på okynnes- och buskörning. Dessutom skulle den illegala jakten minska för den sker i många fall med skoterns hjälp.
Förbud, reglering och bevakning heter konceptet. Det fungerar det vet vi av vägkameror, polismän på gatan, kameror på banker, väktare på banker, osv. De allra flesta människor är ögontjänare så bevakning är ett viktigt sätt. Det skulle f ö ge fler arbetstillfällen.
MVH
Rolf
Våra länsstyrelser i Sverige har naturbevakare ute i fält nära nog året runt. Det finns några hundra om jag inte missminner mig. Ökade man deras befogenheter vad snöskoterkörning beträffar skulle man komma närmare en lösning på okynnes- och buskörning. Dessutom skulle den illegala jakten minska för den sker i många fall med skoterns hjälp.
Förbud, reglering och bevakning heter konceptet. Det fungerar det vet vi av vägkameror, polismän på gatan, kameror på banker, väktare på banker, osv. De allra flesta människor är ögontjänare så bevakning är ett viktigt sätt. Det skulle f ö ge fler arbetstillfällen.
MVH
Rolf
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Jag vill ha Ozonhålet tillbaka... | Miljöpåverkan | 43 |
Liknande trådar
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg