Re: Re: Re: Snöskoter
Sen finns det gott om exempel på slöa svenskar som kommer till Norge på sommaren och förpestar Norsk natur så där tror jag det slutar 50/50.
Problemet är att idag finns det inte så många som vill, kan, orkar eller har tid att åka skidor som gustav vasa.klippen; sa:Ett faktum är att på skidmuseet i Umeå finns det en skida som är flertusenårig, Olaus Magnus beskrev i sin "Historia om de nordiska folken" skidåkning, Gustav Vasa och ett antal masar åkte enligt legenden från Mora till Sälen.
I min fars generation åkte man skidor till och från arbetet i skogen. Man åkte också till dans, bio etc.
Jag menar inte nödvändigtvis att vi ska åter dit men den fria skotertrafiken i svenska marker är ingen förutsättning för skidåkning och om så vore så skulle väl inte så många norrmän tura i sina fjäll då ju förutsättningarna för skidåkning rimligen saknas där. Slöa norrmän förpestar för övrigt de svenska markerna med sin skoterkörning på vår oreglerade sida av kölen.
Snöskotrar var en ytterst rar företeelse i slutet av sextiotalet, ökade långsamt därefter för att bli plågoris från medio åttiotal och framåt, men någon förutsättning för det rörliga friluftslivet har de aldrig blivit. Men väl en ursäkt för det orörliga friluftslivet.
Sen finns det gott om exempel på slöa svenskar som kommer till Norge på sommaren och förpestar Norsk natur så där tror jag det slutar 50/50.