Snörisk i Sarek i september?

Jahaja...

... Så runt 1000-lappen för helikopter var bara om man delade den med arton andra personer... Jaa, då måste jag kanske tänka om ändå. Men jag förstår inte riktigt; hur tar jag mig snabbast och enklast (läs; med kortast möjliga anmarsch, samt utan helikopter) till Aktse då? Och hur löser jag båtskjutsen från Aktse in i Rapadalen? Behöver DETALJERADE beskrivningar, så jag kan stämma av med kartan när jag kommer hem; sitter på annan ort nu och har inte alla punkter och orter på kartan i huvudet...

Tänk såhär; ni ska förklara för en 10-åring...

Aktse...

Nu är jag ju helt ensam, och vill hellre landa direkt i Aktse så jag kan börja med Skierfe direkt och slippa gå 16 km på "stig/väg". Taxi kommer inte på frågan; helikopter är säkert några hundralappar dyrare, men jag slipper gå onödiga transportsträckor och jag får en häftig upplevelse på väg in i Sarek... Lutar mer och mer åt helikopter!

Du kan inte landa i Aktse eftersom helikoptern bara får landa utanför nationalparken.
En tänkt helilandning innebär alltså att du ändå måste knata några timmar innan du kommer fram till och förbi Skierfe och kan knata ner i rapadalen.

Båttrafik: vi gick andra veckan i september nu senast, och fick blankt nej pga älgjakten. Det gällde både över sjön och upp i dalen förbi skierfe.

Dessutom fick vi veta att om det i fortsättningen skulle vara trafik så är det STF som troligen tar hand om det. Hur de i så fall kör vet man ju inte. Över sjön vid Kungsleden är ju givet, men det är osäkert om de kör från vägen.

Så tipset är att planera för att knata de 16 kilometrarna tills vidare...och gå upp bakom och förbi skierfe för att sedan gå ner i Rapadalen längre fra, efter Nietter.

...eller lägg turen längs annan rutt...

//J

Du kan inte landa i Aktse eftersom helikoptern bara får landa utanför nationalparken.

Aktse ligger utanför parkgränsen! Om du ändå ska flyga till Aktse kan du lika gärna landa uppe på fjället vid parkgränsen så tjänar du några kilometer i längd och några hundra höjdmetrar. Fiskflyg flyger även från Sjöfallet. Dom har ett fast pris till ett par platser längs Sareks gräns. Det låg ifjol på under 4000 för hela helikoptern (kommer inte ihåg exakt pris).

Angående alternativet med Sitoälvsbron har jag ett blogginlägg om detta här från en vandring som jag och min kompis gjorde i juni 2010. Vi gick över Skierffe för att passa på att göra ett toppbesök. Om det är mycket låga vattennivåer, vilket det mycket väl kan vara i september, kan man gå under Skierffes stup utmed flodstranden, men vid höga vattennivåer tror jag det är en mycket jobbig väg i stenskravel, sankmarker och kanske även kvicksand utmed stranden.

Taxi till Sitoälven är förstås ett relativt kostsamt alternativ om man går helt själv som du tänkt göra. Någon bra lösning på det har jag inte... tror jag.

Jaa, alltså; jag vill Upp på Skierfe för att se ut över Rapadeltat. Sen vill jag gå i Rapadalen ända till Smajlaträffen, för att... Jag vill se Rapadalen och eventuellt spana in lite vilt... Vill alltså INTE gå upp på Skierfe och sedan gå vidare däruppe för att SKIPPA halva Rapadalen. Det lär ska vara en riktig djungel som jag förstått, men jag har för mig att det på kartan är markerat en hyfsat synbar stig, som börjar i deltat ungefär där båtskjutsen från Aktse landar? Om båtskjutsen ej går pga älgjakt eller whatever, är det då enklast att följa foten av Skierfe fram till sagda stig börjar?

Jaa, alltså; jag vill Upp på Skierfe för att se ut över Rapadeltat. Sen vill jag gå i Rapadalen ända till Smajlaträffen, för att... Jag vill se Rapadalen och eventuellt spana in lite vilt... Vill alltså INTE gå upp på Skierfe och sedan gå vidare däruppe för att SKIPPA halva Rapadalen. Det lär ska vara en riktig djungel som jag förstått, men jag har för mig att det på kartan är markerat en hyfsat synbar stig, som börjar i deltat ungefär där båtskjutsen från Aktse landar? [...]

Just det, precis så ville vi också! :) I mitt blogginlägg finns en karta som visar hur vi gick ned från Skierffe och hamnade vid båtlänningen inne i deltat. (Jag hoppas att jag förstått dig rätt, på detta sätt får man både Skierffe och början av stigen vid båtplatsen.)

Det är alltså som du skriver, att en tydlig stig börjar vid båtlänningen och det är en härlig vandring på den. Och ja, kanske man kan kalla det djungel på sina ställen. Fint är det i varje fall. Vi gick vidare på den stigen genom hela Rapadalen fram till Skårkistugan. De flesta går sedan upp i Snavvavagge men vi gick runt Låddebaktes västsida (kanske inte optimalt om man går själv, det är rätt så ödsligt där om något skulle gå snett.). Mellan Alep Vassjajågåsj och Skårkistugan rekommenderar jag starkt att man letar reda på den s k strandstigen, för naturupplevelsens skull. Undvik den dock om vattennivåerna skulle vara höga. (Mycket om detta finns i mina redogörelser på bloggen. Från flera olika vandringar i Rapadalen, men allt är kanske inte så lätt att hitta.)

Lycka till i allt funderande över planerna, du har ju gott om tid ;)! Och det är ett väldigt fint och spännande område du har valt att ströva genom. /Hans

Angående alternativet med Sitoälvsbron har jag ett blogginlägg om detta här från en vandring som jag och min kompis gjorde i juni 2010. Vi gick över Skierffe för att passa på att göra ett toppbesök. Om det är mycket låga vattennivåer, vilket det mycket väl kan vara i september, kan man gå under Skierffes stup utmed flodstranden, men vid höga vattennivåer tror jag det är en mycket jobbig väg i stenskravel, sankmarker och kanske även kvicksand utmed stranden.

Taxi till Sitoälven är förstås ett relativt kostsamt alternativ om man går helt själv som du tänkt göra. Någon bra lösning på det har jag inte... tror jag.

OK, vart någonstans exakt ligger Sitoälvsbron? Finns den med på kartan? Ligger den öster om Aktse? Och hur långt är det med taxi från Jokkmokk till Sitoälvsbron (läs; vad landar taxametern på)?

Helikopter till Nammásj

har just betalat helikopter från Kvikkjokk till Nammásj. Fiskflygs lilla helikopter med plats för 4 personer/max 400kg inkl packning.
Den kostar 3850:-

Har en plats ledig i vår helikopter.
Vi flyger in den 3 september c:a kl 18 i anslutning till att bussen från Jokkmokk kommer. Vill du åka med är priset 1200
Hör av dig till mig via mail. eller om du kommer med samma tåg (92 från stockholm) så sitter vi i vagn 36 på plats 55 och 56.

MVH ///Claes

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Totteman Det gamla Sarek Fjällvandring 40
Onesport Ruttförslag ensamvandring Sarek Fjällvandring 18
GenomsnittligSarekLängtare Vandring på Bårddejiegna/Pårtejekna? Fjällvandring 15
GenomsnittligSarekLängtare Suorva-Stora toppen Sarek-Suorva Fjällvandring 8
jaguaren Söker input Sarekvandring 13-20/9. Suorva-Álgajávrre-Kvikkjokk eller Kvikkjokk-Njoatsevagge-Sarvesvagge-Lullihavágge-Kvikkjokk Fjällvandring 8
olably Sarek Fjällvandring 2
Materialaren Sökinsats i Sarek efter försvunnet par Fjällvandring 194
GenomsnittligSarekLängtare Kvikkjokk-Bårddetjåhkå-Kvikkjokk 2025 Fjällvandring 23
Merckx Pass 1425 i Sarek Fjällvandring 5
Elvah Standárjåhkå mellan Alep och Lulep Várddo Fjällvandring 0
Wotan88 Sarek Suorva till Kvikkjokk. Fjällvandring 2
Materialaren Den Stora tråden om Tielmavadet Fjällvandring 21
readyeddie Avstickare in Sarek från kungsleden (behöver tips) Fjällvandring 3
LejonetFrånNorden 100 km, 20 tim - Kvikkjokk, Taraluoppal, Pårte, Kvikkjokk - 28/6 Fjällvandring 0
oskar_thulin Söker vandringskompis till Sarek-tur i mitten av augusti Fjällvandring 8
Hankster Ligger länsstyrelsens roddbåtar mellan Aktse och Laitaure i vattnet än? Fjällvandring 5
Mapalon Sarek antal reservdagar. Fjällvandring 18
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
kmsellin När lyfts broarna bort i Sarek i år - 2020? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg