Snörisk i Sarek i september?

Här en liten teaser om hur fint det kan vara i September. Personligen tycker jag det är den överlägset bästa fjällmånaden. Eller månad och månad; det sker som regel stora förändring i september men de två första veckorna är väldigt trevliga.
MEN som påpekats är det en orolig tid. Den här bilden är från 2007 och då kom det ganska stora mängder snö redan i slutet av augusti. Vi mötte några som pulsat omkring i ganska djup snö på höjderna ovan Skierfe. Temperaturerna låg ner mot tio minus på nätterna i dalgångarna. Men fantastiskt vackert, dramatiskt och fina färger.
Eventuella toppbestigningar får man nog se som en bonus, särskilt Akka. Snö komplicerar lite på glaciärer då den döljer farligheter och i blockterräng kan det bli väldigt svårt att gå.
Men den ger ju också fina bilder när den lägger sig som puder på topparna.

Under senaste Sarekvandringen 2011 (Stalo-Alkajaure-Njåtsosvagge-Kvikkjokk) var dock inte problemet snö utan regn. Det regnade i princip varje dag under 8 dagar vilket ledde till höga flöden och svårvadade jokkar i Njåtsosvagge. Jag rekommenderar att ha back-up-planer och tänka sig in i "om-föreställningar", t ex vägval om man inte tar sig över en jokk. Eller om snön kommer i mer rikliga mängder. 2007 fick vi göra en del ändringar i de ursprungliga planerna just pga rätt stora mängder tidig snö på höjderna.

2011 flög vi Kvikkjokk-Staloluokta. Minns inte vad det kostade, men det är en fin flygning.

Bilagor

• Sarek2007-8726Lo.jpg
    Sarek2007-8726Lo.jpg
    67.9 KB · Visningar: 1,415
Under senaste Sarekvandringen 2011 (Stalo-Alkajaure-Njåtsosvagge-Kvikkjokk) var dock inte problemet snö utan regn. Det regnade i princip varje dag under 8 dagar vilket ledde till höga flöden och svårvadade jokkar i Njåtsosvagge. Jag rekommenderar att ha back-up-planer och tänka sig in i "om-föreställningar", t ex vägval om man inte tar sig över en jokk.

Även i september 2012 var det mycket regn. Jag och min kompis hade regn 8 dagar av 12. Även vi gick Njoatsosvagge. Lokalbefolkningen i Kvikkjokk sa att vattenflödena var lika höga som på våren. Vi hade även snö en dag. Jag har skrivit om denna resa i min blogg, med början här: http://www.utsidan.se/blogs/fowwe/septembervandring-1-anok-och-tjuoldav-gge.htm

Första halvan av september 2010 var det däremot ett helt annat väder i Sarek, helt enkelt sommarlikt. Denna resa är också omskriven, med en egen artikel här: http://www.utsidan.se/cldoc/hostfargerna-i-sarek.htm

Sarek på hösten är fascinerande!

Även i september 2012 var det mycket regn. Jag och min kompis hade regn 8 dagar av 12. Även vi gick Njoatsosvagge. Lokalbefolkningen i Kvikkjokk sa att vattenflödena var lika höga som på våren. Vi hade även snö en dag. Jag har skrivit om denna resa i min blogg, med början här: http://www.utsidan.se/blogs/fowwe/septembervandring-1-anok-och-tjuoldav-gge.htm

Första halvan av september 2010 var det däremot ett helt annat väder i Sarek, helt enkelt sommarlikt. Denna resa är också omskriven, med en egen artikel här: http://www.utsidan.se/cldoc/hostfargerna-i-sarek.htm

Sarek på hösten är fascinerande!

Härliga berättelser! Du nämner en sak som jag tycker är värt att lyfta fram och det är att det är mörkt på nätterna och med det har man chans att se fantastiska skådespel i form av norrsken eller bara en extremt stjärnklar natthimmel utan störande påverkan från omgivande ljus.

Som sagt en fascinerande tid!

Wow...

... Andra veckan i september it is! Ni har övertygat mig; toppturerna och vaden kanske jag får tänka om när jag väl är på plats, men kanske går det ju. Och jag älskar också höstfjället, verkligen. Kyla och regn är heller inga problem egentligen, bara snön; vill inte pulsa som sagt.

Börjar dessutom luta åt att flyga till Aktse från Kvikkjokk, så jag slipper tråkig transportsträcka och dessutom sparar nästan 2 dagar som jag istället kan använda om jag måste lägga om min planerade rutt eller vill vänta in en bra dag för Ahkkatoppturen...

Man kan också fundera över om taxi direkt från Jokkmokk till Sitoälvbron kan vara ett alternativ. Från bron är det ca 16 km vandring till Aktse på lättgången väg/stig. Tidigare kunde man ta buss till Tjåmåtis och sedan boka taxi ca 20 km till Sitoälven med Harry Skarin men jag är inte säker på att han kör längre. Man kan ju alltid ringa och fråga, men för något år sedan hade han svårt att lova i förväg.

Taxi Jokkmokk - Sitoälvsbron kostar ett par tusen minst, som man kan dela på om man är flera. Om man är 2 personer bör taxi bli billigare per person än helikopter, är man 3 blir det säkert så. Jag tror inte helikoptern går reguljärt till Aktse, så det kan bli en dyr historia. Kolla upp i god tid.

Det där med vaden ska inte vara något en septembervandrare behöver oroa sig för mer än under sommaren. Normalt ska ju september vara torrare än både juni och juli vad gäller vattennivåer eftersom föregående säsongs snö smält undan. Det är väl snarast så att i Sarek vet man inte i förväg ;-).

Nu är jag ju helt ensam, och vill hellre landa direkt i Aktse så jag kan börja med Skierfe direkt och slippa gå 16 km på "stig/väg". Taxi kommer inte på frågan; helikopter är säkert några hundralappar dyrare, men jag slipper gå onödiga transportsträckor och jag får en häftig upplevelse på väg in i Sarek... Lutar mer och mer åt helikopter!

Är du ensam så kan det nog kosta en slant med helikopter. Jag hittade fakturan för vår flygning och det gick på 5900 kr för sträckan Kvikkjokk - Staloluokta för en chartrad helikopter men då vi var 4 st så blir det ju hanterbart. Nu är det närmare till Aktse, men räkna med ett antal tusenlappar. Å andra sidan kan du känna dig som en riktig schtekare om du chartrar en helikopter själv. ;)
Jag kommer nog btw också vara i Sarek i september, oklart vilken sträckning dock men det är som sagt något speciellt med höstfjäll i allmänhet och höst i Sarek i synnerhet.

Om du åker buss går det väl att åka till Suorvadammen och vandra över, skulle jag gissa, någon som vet? Då slipper man problemet med brist på båttransporter... Eller slutar bussarna också gå?

Jag vandrade i Sarek 18-26 september 2008. Vattenståndet var så lågt att vi kunde gå till fots genom rapadeltat mellan Aktse och Nammatj, med bara ett par enkla vad. Vaknade till snö en dag, som försvann snabbt. Annars soligt och varmt nästan varenda dag. Det låg bara lite snö på hög höjd. Så vi hade väl maximal tur :)

P9213691.jpg

Jag har åkt helikopter-, motorbåt- och skotertransporter i fjällen och kommer säkert att göra det igen men tycker att man ska fundera innan man väljer bullrande transporter. Känslan av avskildhet minskar i tex. Aktse och även Skierfe när helikoptertransporterna ökar . Det finns platser i fjällen som många av oss numera inte uppskattar lika mycket sedan motortransporterna ökat. Om man kan få skjuts till Sitobron kan jag inte se att tre timmars trevlig vandring är ett hinder som motiverar helikopter för en vanlig vandrare.

Rent egoistiskt ger det dessutom nästan alltid en större upplevelse att knyta ihop en fjällvandring med några timmar barrskog i början på vandringen. Jag har nog aldrig hört någon klaga på sina anmarscher i efterhand, tvärtom får man relativt ofta en positiv överraskning.

Finns det någon som tar över Harry Skarins transportverksamhet om han vill trappa ner? För mig fungerade hans "taxi" perfekt för att komma till Aktse. Att vandra bilvägen förbi Om man bor i närheten och har flexibel tid verkar det var en bra timlön/extrainkomst men årslönen är nog inget man blir rik på.

Jag glömde att svara på din fråga. Jag har två-tre gånger vandrat i andra veckan i september. En morgon har jag vaknat med en decimeter snö utanför tältet, men i dalarna smälte den bort under förmiddagen. Två dagar har jag haft heldagar med snöblandat regn och blåst. Det har gjort mig rätt ointresserad av lunchrast och genomfrusen fram på eftermiddagen.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Totteman Det gamla Sarek Fjällvandring 40
Onesport Ruttförslag ensamvandring Sarek Fjällvandring 18
GenomsnittligSarekLängtare Vandring på Bårddejiegna/Pårtejekna? Fjällvandring 15
GenomsnittligSarekLängtare Suorva-Stora toppen Sarek-Suorva Fjällvandring 8
jaguaren Söker input Sarekvandring 13-20/9. Suorva-Álgajávrre-Kvikkjokk eller Kvikkjokk-Njoatsevagge-Sarvesvagge-Lullihavágge-Kvikkjokk Fjällvandring 8
olably Sarek Fjällvandring 2
Materialaren Sökinsats i Sarek efter försvunnet par Fjällvandring 194
GenomsnittligSarekLängtare Kvikkjokk-Bårddetjåhkå-Kvikkjokk 2025 Fjällvandring 23
Merckx Pass 1425 i Sarek Fjällvandring 5
Elvah Standárjåhkå mellan Alep och Lulep Várddo Fjällvandring 0
Wotan88 Sarek Suorva till Kvikkjokk. Fjällvandring 2
Materialaren Den Stora tråden om Tielmavadet Fjällvandring 21
readyeddie Avstickare in Sarek från kungsleden (behöver tips) Fjällvandring 3
LejonetFrånNorden 100 km, 20 tim - Kvikkjokk, Taraluoppal, Pårte, Kvikkjokk - 28/6 Fjällvandring 0
oskar_thulin Söker vandringskompis till Sarek-tur i mitten av augusti Fjällvandring 8
Hankster Ligger länsstyrelsens roddbåtar mellan Aktse och Laitaure i vattnet än? Fjällvandring 5
Mapalon Sarek antal reservdagar. Fjällvandring 18
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
kmsellin När lyfts broarna bort i Sarek i år - 2020? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg