Jag kom igår hem från Kvikkjokk efter en vandring till Pårek i sydöstra Sarek veckan före midsommar (19-23/6). Jag var beredd på att det skulle kunna vara rätt mycket snö på Pårekslätten och att det inte skulle kunna gå att ta sig över vid vadet vid Pårekjaure. Till min förvåning var stigen nästan helt torr och stigen vara bara täckt av snö på några få ställen. Isarna på sjöarna hade gått. Vattendjupet vid vadet vid Pårekjaure var 3-4 dm högre än vad som är normalt vid sommarens sluti. Större snöfält fanns först när jag kom upp på nivåer runt 900m på stigen upp mot Sähkok. Dess nordsida mot Sähkokjåhkå var nästan helt snötäckt så att ta sig över till Njoatsosvágge skulle ha varit besvärligt. Jag kunde också se att det fanns snöfria områden från observatoriet och långt ner SSO därom. Upp till passet väster om Stuor Jierttá fanns snöfria områden på båda sidor om Didnokjågåsj, men själva passet verkade vara snöfyllt. Snön var fast att gå i och mina spår i snön försvann nästan helt på 24 timmar. År 2015 var det betydligt mer snö vid Pårek även en vecka senare vilket jag berättat om i min blogg här på Utsidan. Då kom vi inte närmare vadet än 50m pga all is/snösörja som då låg där.
Snöläge Laponia.
- Trådstartare Mattias70
- Start datum
Liknande trådar
Liknande trådar
-
-
-
-
-
-
-
Nån som har koll på vattennivåer och snöläge i Saltoluokta, Abisko och Kebnekaiseomr?
- Börjat av NaturBoel
- Svar: 3
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Tips på vandringsleder i/runt Laponia UTANFÖR nationalparkerna?
- Börjat av stormfrog
- Svar: 9
-
-
-
-
-
-
-