Snart finns det kanske förutsättningar att få bättre ordning på genetiken ?

Vet nästan inget om genetik (sov på lektionen, bakåtvänd keps, osv) men jag har för mig att ju mindre en population är destå värre blir det om man för in en ny individ med dåliga gener.

Ja, det är ju fullt rimligt att det går åt båda hållen.

Kommer det en med önskvärda friska gener gör det större nytta i en liten stam, samtidigt och det kommer ett som har en genetik som motsvarar ett helsyskon riskerar det göra snabbare skada i en liten population.

Därför bör ju rimligen dom revir som har minst "invandrade" gener i sig och mest inavel tas bort först nu när det är bestämt att stammen ska halveras.

Vargen har inte vildsvinen som favoritföda och klarar inte ens i vargbältet där vargstammen är som tätast hålla vildsvinsstammen i schack, skulle det behövas en enorm vargstam i södra Sverige för att ens komma i närheten av att klara den uppgiften.

Men skulle vi leka med den tanken så offrar vi all tamdjurshållningen på landsbygden på köpet och det är det väl ingen utom möjligen militanta veganer som önskar ?
Det som är ängar och betesmark nu skulle bli villatomter, industritomter, energiskog eller tall och granplanteringar när det inte längre går att leva på att ha djur där.
Äng och betesmark är väl något vi behöver mera av, inte mindre ?

Kommer det att gå ha hästar gå i hagar, vart ska man ha hästarna annars ?

Älgstammen kommer att krascha på köpet.

Dessutom gör dom det ganska ineffektivt då tycket på bytesdjur tenderat att bli högt i reviren och väldigt lågt utanför och då passar Nasse på att föröka sig där då dom är ökända för att kunna få mycket avkomma per sugga/år.

Det man gör med foderplats, åtel och skyddsjakt är att man försöker styra bort vildsvinen från åkrar, grödor och tomter.......kommer vargen att jobba så ?
Sådärja. Nu handlar diskussionen om att du inte vill ha en naturlig vargstam, inte som du ville förespegla någon slags omsorg om en inavlad vargstam. Om vargstammens storlek kan man ha olika åsikter, men det kan man inte om inavel och populationsgenetik såvida man inte har egna vetenskapliga rön att lägga fram.
Att det inte skulle gå att hålla tamdjur i Sverige med en naturlig vargstam är naturligtvis inte sant. Det finns flera länder i Europa med betydligt större tamdjursstockar och med mångdubbelt så stora vargstammar.
När det gäller tamdjursproblematiken skulle det hjälpa mycket om vi stängde ned nöjesjakten på varg och istället sänkte trösklarna för skyddsjakt. På så sätt gallrar vi ut de djur som tenderar att närma sig människor. Nörjesjakten gör ju ingen sådan nytta alls.
Det stämmer att vargen väljer bort vildsvin som byte om det finns enklare byten att tillgå. Men de tar mycket vildsvin, framför allt kultingar under 25 kilo även i Sverige. När man tex undersöker DNA-rester i vargspillning kan man se att vildsvin dominerar kosten för italienska vargar. Så kan det även bli i Sverige, när vargen har fått knapra ned de överdimensionerade stammarna av hjortdjur som vi lider av. Jägarna får tyvärr stå tillbaka från sitt särintresse. Hela landet kan inte betala för deras hobby.

Jägarna får tyvärr stå tillbaka från sitt särintresse.

Tycker du ?
Var inte beslutet att vargstammen skulle ungefär halveras i en inte alltför avlägsen framtid ? ;)

Det blir nog jägarna som får ta ansvar och se till att din tomt och platsen där din mat odlas inte blir uppbökad av vildsvin samt reglera antalet vargar under överskådlig framtid ska du se. :)

Sådärja. Nu handlar diskussionen om att du inte vill ha en naturlig vargstam, inte som du ville förespegla någon slags omsorg om en inavlad vargstam.
Det ena måste inte utesluta det andra, alla är inte 100% för eller 100% emot.

Vargen har väl rätt att leva den med, hellre en mindre friskare stam än en större gravt inavlad säger jag.

Tycker du ?
Var inte beslutet att vargstammen skulle ungefär halveras i en inte alltför avlägsen framtid ? ;)

Det blir nog jägarna som får ta ansvar och se till att din tomt och platsen där din mat odlas inte blir uppbökad av vildsvin samt reglera antalet vargar under överskådlig framtid ska du se. :)
Du är rolig du. Det är ju jägare som odlar vildsvinen och hjortarna. De har bara glömt att stängsla in dem. Men du har nog rätt i att populismen får styra politiken framöver och vetenskap stå tillbaka. Vi lever ju i dumskallarnas diktatur.

Hoppla hoppla.

Naturvårdsverket ser ut att börja fundera lite i samma tankebanor kring genetiken vid tex jakt i för när dom ska presentera det nya referensvärdet, senast Juli 2025.

"Referensvärdet bedöms kunna vara i den lägre delen av intervallet under följande ytterligare förutsättningar:

- övervakning och förvaltning av populationen blir ytterligare mer individbaserad, inkluderande utökad genetisk provtagning och analys som underlag för olika typer av förvaltningsbeslut om till exempel jakt, märkning och flytt"

Senast ändrad:
Hoppla hoppla.

Naturvårdsverket ser ut att börja fundera lite i samma tankebanor kring genetiken vid tex jakt i för när dom ska presentera det nya referensvärdet, senast Juli 2025.
Anledningen till det är att Naturvårdsverket är en myndighet, som får uppdrag av regeringen. Regeringen i detta fall är en samling högerpopulister som totalt skiter i vetenskap och forskare (inte bara i denna fråga utan generellt):

Jag föreslår att du sätter dig in vad populationsgenetiker säger om saken istället. Om du nu skulle vakna en morgon och plötsligt vara intresserad på riktigt.

Finns inga vetenskapliga studier som visar att vargen som art mår bättre i det fria än på skansen och Kolmården.

Finns inga vetenskapliga studier som visar att vargen som art mår bättre i det fria än på skansen och Kolmården.
Det är sant. Det finns heller inga vetenskapliga studier som visar att du inte är en skalbagge eller att Eifeltornet inte är en rymdraket.
Ibland får man generalisera andra studier eller slutsatser. Eller kanske inte ibland utan hela tiden. En av grundstenarna för vetenskapen som metod.

Jo, det finns det. Det var flertalet människor som var med då jag föddes och även senare i livet som kan intyga att jag inte är en skalbagge. Det är i allra högsta grad en realitet kan samtliga intyga. Och ingenstans i historien har det kunnat bevisats att skalbaggar heller kan uttrycka sig i skrift, eller ens använda en dator.

En varg kan du inte fråga hur det känns att sitta på Skansen jämfört med att springa i Sjundareviret och äta lamm. Det är bara antaganden som ligger till grund för slutsatsen de drar. Såna antagande är som gissningar och grundar sig på känsloargument och projiceringar.

Jo, det finns det. Det var flertalet människor som var med då jag föddes och även senare i livet som kan intyga att jag inte är en skalbagge. Det är i allra högsta grad en realitet kan samtliga intyga. Och ingenstans i historien har det kunnat bevisats att skalbaggar heller kan uttrycka sig i skrift, eller ens använda en dator.

En varg kan du inte fråga hur det känns att sitta på Skansen jämfört med att springa i Sjundareviret och äta lamm. Det är bara antaganden som ligger till grund för slutsatsen de drar. Såna antagande är som gissningar och grundar sig på känsloargument och projiceringar.
Vet du... jag orkar inte. En helt annan diskussion, väldigt ointressant i sammanhanget.
Men oavsett det: Att några i din omgivning kan intyga att du inte är en skalbagge är inte en vetenskaplig studie. Du kan säkert hitta folk som intygar att jorden är platt, Trump är intelligent eller att Bibeln är sann.

Vet du... jag orkar inte. En helt annan diskussion, väldigt ointressant i sammanhanget.
Men oavsett det: Att några i din omgivning kan intyga att du inte är en skalbagge är inte en vetenskaplig studie. Du kan säkert hitta folk som intygar att jorden är platt, Trump är intelligent eller att Bibeln är sann.
Du orkar inte, men fortsätter ändå. Det är bra. :D

Jag ska suga på karamellen ett tag och se om jag återkommer med en kommentar på om det inte är en vetenskaplig studie att flertalet människor i ett rum kommer fram till samma slutsats att en bebis inte är en skalbagge. Det är ju trots allt OT.

Hur som helst så borde vargen interneras mera, som vi gör med människor som far runt i skogarna och dödar och begår övergrepp. Det är ett skadedjur vi borde ha mer kontroll på. Fri jakt året om tex för de som vill äta den eller bara bidra till utrotningen. Hade människan också inavlats så mycket som vargen, hade vi nog också varit lika aggressiva och lynniga.

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg