Smidigt 1-2 personskök

Kokade upp lite snabbare än Trangiat och minst 1-2 minuter snabbare än Julakitet. Men framförallt, när det väl börjat koka så är det så lätt att reglera värmen och på så sätt inte stormkoka och även spara bränsle.
Men hörru, den jämförelsen kan du bara göra lika för lika dvs gaskök mot gaskök, spritkök mot spritkök, fotogenkök mot fotogenkök osv... Annars blir konstaterandet fullständigt irrelevant, det är ju som att jämföra apelsiner med Bullens pilsnerkorv - visst, bägge går att äta men det är det enda de har gemensamt!

Men hörru, den jämförelsen kan du bara göra lika för lika dvs gaskök mot gaskök, spritkök mot spritkök, fotogenkök mot fotogenkök osv... Annars blir konstaterandet fullständigt irrelevant, det är ju som att jämföra apelsiner med Bullens pilsnerkorv - visst, bägge går att äta men det är det enda de har gemensamt!

I just detta fallet ror jag att det är det som han gjort, spritbrännare i trangia och spritbrännare i tor-kopian (julaköket är en kopia av ett kök som hette "tor" om jag inte missminner mig).

Tyvärr har man snålat lite med brännaren i en del senare varinter av "julaköket" har jag hört och de ny brännarna är inte så bra som de gamla var (som var helt i klass med trangias, kanske tom samma?). Jag är övertygat om att den skillnad han fick ut i koktid var beroende på brännaren, testar man men en trangia spritkopp i julaköket är det ganka jämt lopp vill jag minnas.

Tor-kopian blir ibland bukigt åt både det ena eller det andra hållet och man får ofta buckla tillbaka det lite...godset är inte lika kralligt på gott och på ont.

Synd att han inte testade ställa tor-kopian ovanpå mimer-brännaren, det hade ev kunnat bli rejäl fart på den kokningen då det köket leder varmluften från brännaren utmed kärlet på ett mycket bra sätt.

Slutligen så vill jag undertrycka det, som någon så fint påpekade, att tor-formen på kärlen gör att de rymmer mindre, det är i första hand ett 1-2 personers kök.
Fördelen med kärlformen är att lagar man lite mat i dem (1 portion) så ligger inte detta som en stor platta i botten och håller på så sätt värmen bättre medans man äter.

Jag skulle sakna min tor-kopia om jag blev av med det trotts att jag har många fräsigare grejer, det finns stunder då det är aldeles lagom och perfekt format, speciellt är jag glad över att kärlen står så grymt stabilt i det, där vinner det över trangia med hästlängder!

Skall man köpa det idag (och vill vinna 1-2min i koktid) så får man nog lägga på kostnaden för en trangiaspritkopp tidigare har de kostat 30-40 spänn men jag set till min förvåning att naturkompaniet tar 99kr(!) för dem nu. Säkerligen går det att köpa en hel del sådanna för en spottstyver begade då det inte är så få som uppgraderat sig till gas och ett par utöver det som kör MF.

Don (och bränsle) efter person (och tillfälle)

Jämförelsen jag gjorde var att jämföra Mimer (gaskök) mot Trangia och Julakitet (spritkök) och nämnde några av skillnaderna mellan dessa kök. Det jag fick fram var att Trangia slog Julakitet, men att båda dessa fick stryk av ett relativt billigt gaskök.........

Det intressanta vore väl att jämföra mot ett trangia med gasbrännare. Och att jämföra hur mycket bränsle som gick åt.

Hög effekt ger kort tid till uppkok, men låg verkningsgrad gör att det går åt mer bränsle.

Gjorde ett prov, iof. inomhus och närmast ideal miljö med Trangia 27 gas och 1 port ris (0.75 dl ris och 1.5 dl vatten - koktid under lock 20 minuter på låg värme). Det drog 7 gram gas totalt vid första försöket - dvs. samma som att koka upp en halv liter kallt vatten. Hade man kört 2 port. så hade det nog dragit ett par gram till - mest för uppvärmningen av mer vatten i början, medans långkoket i sig är nog ganska lika oavsett hur full grytan är.

Det var ingen ideal prov alls utan kanske mer som verklig övning utomhus då felet man gjorde var att man inte drog ned på lågan tillräckligt (man ser ju inget om man inte lyfter på grytan och lock) - man drog ned, drog ned och drog ned så att man trodde lågan hade slocknat flera gånger och det var först i slutet som man började hitta en lämplig miniminivå som fortfarande ger kokning och fortfarande stadig låga - det behövs väldigt liten låga för att hålla igång en grytkok under lock.

Hur som helst var jag tvungen att göra om processen med minimal styrka för att se vad själva långkokdelen drog i gas och att det verkligen var så mycket värme att det verkligen kokar under locket så småningom även om man startade med kallvatten.

Styrkan är lite knepig att komma underfund med, men trixet (efter uppkoket om man inte startar med kallt och med lång uppvärmningstid) är att lyfta av grytan, dra ned så att lågan nästan slocknar och att det börjar puttra hörbart om lågan runt brännarhatten - när man ställer på grytan så tystnar det (andra gasströmmar) och man kan dra ned ytterligare en smula så att puttret precis kommer igång en aning hörbart igen - (ingen fara - det puttrar ganska mycket innan lågan verkligen slocknar - prova själv först innan så att ni vet vad ni skall lyssna efter) Detta här får man passa lite och justera då och då under kokningen för att kompensera att tuber blir kallare etc. Primuskranen på tuben är heller inte det bästa man kan få när det gäller justering på dessa låga nivåer...

Vart fall, med ovanstående premissen så drog 1 timmes renodlad långsamkok under lock (samma lågstorlek hela tiden) ca 8 gram gasol och lägre än så är nog inte möjligt utan att lågan riskera att slocknar.

---

Nu efter detta är jag nyfiken på hur det ser ut med MF-kök (och T-brännare för den som orka med detta...) och dess förbrukning för långkok (räknat som gram bränsle per timme) med och utan simmer-plate för dom som kan ha det...

och kanske också bränslet för en portion ris som ovan från kall kök till kall kök ihoppackat igen då även förvärmningens bränsleförbrukning skall räknas in liksom det som måste eldas ur slangen efteråt för att göra systemet trycklös igen för att kunna packas (om man inte timar eldningen så rätt att det slutar precis när koktiden är slut).

Jag var förut med i en Yahoo-grupp (har jag för mig) som hette nåt "Backpacking light". Där diskuterades det en massa olika kök och det var svårt med rättvisa jämförelser. Det jämfördes äpplen med päron, apelsiner och ananas ungefär.

Det är ju så att med ett kök så är det flera faktorer som påverkar:
- Brännaren
- Kokkärlet
- Stöd och/eller vindskydd

Kör man t.ex. trangia med olika typer av brännare så har man ju i alla fall samma vindskydd. Men att jämföra ett trangia med spritbrännare med ett toppmonterat gasolkök med titankastrull så vet man ju inte om det är vindskyddet, kastrullen eller nån kombination av dem som påverkar.

Jag gjorde ett utkast till en "standard" för att jämföra kök (tanken var främst att få fram enhetliga testmetoder för att kunna jämföra, och att det skulle vara relativt lätt att göra hemma).

http://hemma.nermander.se/stovetest/

Som synes blev den aldrig slutförd, men den kan ju tjäna som inspiration.

För flera år sen fanns det en dylik test utförd av några danskar, utomhus med mätt kokning och vägning av bränsleåtgången. Vidare finns en dylik tabell i gamla Complete Walker av C Fletcher.
Jag vet att efter båda dessa dammade jag av mitt gamla Svea och var nöjd länge.
Gaz toppmonterade känns mickligt och Trangia kontaineraktigt. Först med PR fick Sveat en match.
Vintertid så är GTX svårslaget.
Så svaret IMHO blir som oftast börja med ett PR och blir du biten skaffa dig ett vinterkök oxså.

Såja, nu har mitt mimer fått bekänna färg lite mer och jag e helnöjd....... men dock så saknar jag ett riktigt bra vindskydd och har därmed bestämt mig för en komplettering.

Kommer att fortsätta använda mitt mimer, men vill ha Trangias stabilitet vid vissa tillfällen och funderar därför på nåt av 2 alternativ.

Alternativ 1: Köpa en ny trangia brännare till mitt Jula spritkök, inte biltema som jag skrev innan, och köra med detta när vinden kräver detta.

Alternativ 2: Vad är egentligen skillnaden på Biltemas och Trangia original??

http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=328&iItemId=93204 Är detta jag funderar på, vad jag kan se så verkar det nästan identiskt med Trangia.

Alternativ 2: Vad är egentligen skillnaden på Biltemas och Trangia original??

http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=328&iItemId=93204 Är detta jag funderar på, vad jag kan se så verkar det nästan identiskt med Trangia.

Att biltemas kök är en Trangia ripoff råder det ingen tvivel om. I princip är dom identiska, med vissa små skillnader, vilket också bidrar till det låga priset.
Jag använder biltemas kök med trangias gastillsats när jag paddlar och har inga problem med det. Jag har fått ta hål i sidan på det samt fått fila upp öppningen för att gastillsatsen skall få plats.

Jag har känslan av att aluminiumgodset är något tunnare på biltemas kök vilket gör det känsligt för bucklor och passformen är inte alltid den bästa. Men är det prisvärt? Absolut!

Jag skulle dock aldrig använda det när jag vandrar eftersom det är "onödigt" stort, men det är ju lite beroende på hur många man är.

Köket på bilden är säker någorlunda ok vad gäller vindskyddets och kastrullernas funktion. Det som har klagats på vad gäller vissa kopior är ju själva brännaren, vilken av naturliga skäl kanske kräver något mer av tillverkaren än det övriga.

Själv hade jag bara i situationen "på väg till fjällen och ha glömt ta med kök, men åker förbi biltema på vägen" köpa ett sådant. Du missar ju alla finesser med förberett för gasbrännare etc, samt att kunna köpa nya kastruller, eller andra tillbehör.

Nej om du har tid, spana efter ett ritktigt trangia på blocket eller tradera istället. Om du har tur så får du ett till ett lägre pris, och med en schysst brännare från början :)

Jag tycker det är skitsvårt att få plats med 1-2 personer i mina friluftskök. Typ en fot eller ett par händer kan man få ner, men det blir ju ingen bra soppa.

Liknande trådar

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg