Smidigt 1-2 personskök

Trangias brännare (för sprit) har hög verkningsgrad, inte hög effekt.

Annars har väl nästan alla gasbrännare (oavsett om de är toppmonterade, spindelkök eller monteras i trangia) nästan samma effekt? Det som eventuellt gör att man upplever skillnad är väl vindskyddet och hur pass lågan är anpassad efter grytan?

Jag har kört toppmonterat, först ett Primus och blandade kärl. Störde mig som f*n att jag tyckte att det är helt kasst att laga mat med i blåst utanför tält eller stuga. Jag har fipplat med folie och ett riktigt köpes-folie/plåt-vindskydd och allsköns grejer som man försöker få lä med också. Sen köpte jag ett EtaExpress som jag är riktigt nöjd med, även i hyfsad blåst. Det blev i alla fall ett Trangia som komplement då det är stadigt och går att laga mat i på ett bättre sätt. Dessutom funkar det i bra i blåst (jag kör bara gas). Ska man bara ha vatten så är EtaExpress super.

Det här 27-5 HA + non-stick blev det:
10920.140275.jpg
(jag handlade från Trangias outlet, fast ej 2:a sortering, om inte non-stick håller måttet om nåt år köper jag nya kärl).

På er låter det som att ett Trangia bör funka, men toppmatat gas e o föredra??

Bör kanske satsa på ett sådant här då:http://www.jula.se/gaskoksset-mimer-stove-classic-set-131577??

Såja, nu ha jag bestämt mig för Trangia iallafall, men vilket???
Ska jag satsa på ett vanligt 273 ul eller ska jag satsa på nån av HA modellerna??

Jag tycker du ska försöka få tag i ett 27 DuoSSAL
(ev. med gasbrännartillägget). Det finns fortfarande restexemplar att hitta i handeln,
eller varför inte; köp ett begagnat - de är nästintill outslitliga...

ser i fram emot recension - metallplåtkrysset som de har tätt förslutet mot hattbrännaren rätt över hattbrännaren bör göra den mindre vindskänslig än annars (ganska smart tänkt faktiskt), skulle vara intressant att veta hur detta fungerar i praktiken.

Jag har varit genom det mesta, i princip allt utom de riktigt stora (två plattors) gasolköken och måste säga att jag inte skulle lämna mitt trangia hemma i första taget.

Mina erfarenheter med gaskök är att effekten blir mycket slö när flaskan är lite kall, nått som går att avhjälpa men det kräver lite bök. Jag skulle inte ha nått emot gas för sommarbruk om det inte skulle kräva engångsflaskor, jag är ingen fan av slit och släng och jag har sett aldeles för många sådanna burkar längs spåren för att jag skulle vilja se det som ett vanligt köks alternativ, vilket det tyvärr är.
Att jag sedan inte vill ha fler kök hemma är också en sak som gör att jag drar mig från dem.

Min favorit än så länge är trangia som kök men jag bråkar fortfarande med vilken MF brännare jag ska få i det, Just nu är det ett msr XGK (classic/gammalt) som ligger i, pålitligt som fan men grymt mycket svårare att reglera än mitt whisperlight, snudd på omöjligt faktiskt.
Visst skulle man kunna köpa en orginal men jag gillar whisperlight bättre och har redan två sådanna brännare så den har jag siktat in mig på, dessutom är whisperlight förhållandes lätt att reglera lågan på.
Bättre värmefördelning på större kastruller och tystast i klassen. Att den är enklare att underhålla än nått annat som jag stött på är ju också ett plus.

Ge mig gas som man kan koppla in till sin vanliga mf brännare och jag är på alla gånger, men skippa alla engångsflaskor, bränslet ska vara billigt men flaskan dyr så de hittar tillbaka hem och fylls på.

Förhoppningsvis kan jag fixa problemet med att fixera whisperlight brännaren i tragiaköket nu till nyår, då är mitt superkök fördigt:

Stora trangia köket
Whisperlight brännare
DuoSSAL kärl
Kronans bestickset

Inte lätt men fruktansvärt bra i alla andra avseenden.

Skall jag gå lätt tar jag bara vanligt whisperlight med lämplig kärluppsättning ot.

Vi har ett litet toppmonterat gaskök också men det kommer sällan ut, det är mest för att flickvännen gillar det som det fått stanna.

Don efter person heter det ju och se till att låna och testa grejer innan ni gör några stora investeringar, en investering likt jula-paketet är väl en sak men ett bra MF kök kan gå på en bra bit över 1000kr.

Personligen vill jag tipsa nybörjare med tight budget om denna:
http://www.jula.se/stormkok-131604

Det är ett fint litet spritkök som kan tjäna mycket fint som kök innan man hittat vad man ska ha, konstruktionen är lik trangia men enklare. Fungerar dock lika bra!
Men lite svårare att bygga om för bruk med gas/MF. Jag har hört om en del som helt soknika stält det ovanpå ett toppmonterat gaskök och fått ut mycket god värmefördelning och vindskydd som bonus till att kärlet inte halkar runt...men det sista är inte förstahandsinformation så den får ni ta med en nypa salt.

Personligen vill jag tipsa nybörjare med tight budget om denna:
http://www.jula.se/stormkok-131604

Det är ett fint litet spritkök som kan tjäna mycket fint som kök innan man hittat vad man ska ha, konstruktionen är lik trangia men enklare. Fungerar dock lika bra!
Men lite svårare att bygga om för bruk med gas/MF. Jag har hört om en del som helt soknika stält det ovanpå ett toppmonterat gaskök och fått ut mycket god värmefördelning och vindskydd som bonus till att kärlet inte halkar runt...men det sista är inte förstahandsinformation så den får ni ta med en nypa salt.

Ganska kul att du länkar till julas stormkök, då det var just detta som fick mig att tänka om till gaskök från Trangia.

Hade ju helst haft ett trangia. fast gasdrivet, då själva köket i sig e kalas, men brännaren och t-röd som bränsle e ren skit enligt mig. Det sotar nåt hemskt och går inte på nåt att reglera lågan.

Fast ska man ha ett Trangia + gas, fast då blir det genast en bra bit dyrare än mitt Mimer kit....

Julas kök (som även finns på andra ställen, vårt är köpt på ÖB) har ett par nackdelar.

Grytorna är koniska, vilket gör att de rymmer mindre än man tror.

"Stekpannans" botten är buktig och saknar beläggning, vilket gör att det är i princip omöjligt att steka i den (allt stekfett samlas i mitten, för att inte tala om ifall man försöker steka pannkakor...).

Jag har modifierat vårt och använde det med trangias gasbrännare senaste vi vandrade hela familjen, men då hade vi bara EN gryta med (och folie-lock) och använde det i princip bara för vattenkokning/frystorkat. (Bottendelen är för låg för att funka bra med trangias gasbrännare, man måste palla upp köket på ett par grenar eller stenar eftersom brännaren sticker ut ungefär 1,5 cm för långt under. Antagligen blir underlaget för varmt om man kör länge också.)

ser i fram emot recension - metallplåtkrysset som de har tätt förslutet mot hattbrännaren rätt över hattbrännaren bör göra den mindre vindskänslig än annars (ganska smart tänkt faktiskt), skulle vara intressant att veta hur detta fungerar i praktiken.

Såja, bara varit ute en sväng i skogen och jämfört mitt Mimer mot mitt gamla "Trangiakopia" inköpt på Jula och Kompisens 20-25 år gamla Trangia av okänd modell ( består av vindskydd, brännare, 2 grytor på c.a 1,5L, stekpanna och kaffepanna. Allt av alu )

Kan ju säga att om man jämför mitt gamla Julakit med kompisens Trangia så e de klassskillnad, Fastän hans e minst 15-20 år äldre o använt grymt mycket så e de fortfarande mycket bättre, värmer snabbare, ger mer värme och jämna platta kärl. Gav även längre brinntid med samma mängd bränsle.

Men jag kommer defenitivt att hålla mig till mitt lilla Mimer. Kokade upp lite snabbare än Trangiat och minst 1-2 minuter snabbare än Julakitet. Men framförallt, när det väl börjat koka så är det så lätt att reglera värmen och på så sätt inte stormkoka och även spara bränsle.
Tempen låg väl runt 0 ungefär och Mimer puttrade på så fint, kokade upp lite makaroner och stekte till några korvar. Det jag märkte var som Nermander påpekade att stekpannan till Mimer e platt så det var mycket lättare att steka i än Julakitet.

Fastän att köket stog helt öppet så behövdes det inget extra vindskydd, konstruktionen verkar funka riktigt bra, visst inte lika stabilt som ett Trangia, men det duger för min del.

Och det bästa av allt...... medans jag bara torkade av mina kastruller så stog kompisen o gormade o svor med kökssvampen i näven, gav upp o la ner sitt sotiga kök i påsen o ner i väskan..........;)

Behöver jag säga att jag e förtjust i mitt Mimer???? Och till det priset med........:)

Det intressanta vore väl att jämföra mot ett trangia med gasbrännare. Och att jämföra hur mycket bränsle som gick åt.

Hög effekt ger kort tid till uppkok, men låg verkningsgrad gör att det går åt mer bränsle.

Liknande trådar

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg