Jag har varit genom det mesta, i princip allt utom de riktigt stora (två plattors) gasolköken och måste säga att jag inte skulle lämna mitt trangia hemma i första taget.
Mina erfarenheter med gaskök är att effekten blir mycket slö när flaskan är lite kall, nått som går att avhjälpa men det kräver lite bök. Jag skulle inte ha nått emot gas för sommarbruk om det inte skulle kräva engångsflaskor, jag är ingen fan av slit och släng och jag har sett aldeles för många sådanna burkar längs spåren för att jag skulle vilja se det som ett vanligt köks alternativ, vilket det tyvärr är.
Att jag sedan inte vill ha fler kök hemma är också en sak som gör att jag drar mig från dem.
Min favorit än så länge är trangia som kök men jag bråkar fortfarande med vilken MF brännare jag ska få i det, Just nu är det ett msr XGK (classic/gammalt) som ligger i, pålitligt som fan men grymt mycket svårare att reglera än mitt whisperlight, snudd på omöjligt faktiskt.
Visst skulle man kunna köpa en orginal men jag gillar whisperlight bättre och har redan två sådanna brännare så den har jag siktat in mig på, dessutom är whisperlight förhållandes lätt att reglera lågan på.
Bättre värmefördelning på större kastruller och tystast i klassen. Att den är enklare att underhålla än nått annat som jag stött på är ju också ett plus.
Ge mig gas som man kan koppla in till sin vanliga mf brännare och jag är på alla gånger, men skippa alla engångsflaskor, bränslet ska vara billigt men flaskan dyr så de hittar tillbaka hem och fylls på.
Förhoppningsvis kan jag fixa problemet med att fixera whisperlight brännaren i tragiaköket nu till nyår, då är mitt superkök fördigt:
Stora trangia köket
Whisperlight brännare
DuoSSAL kärl
Kronans bestickset
Inte lätt men fruktansvärt bra i alla andra avseenden.
Skall jag gå lätt tar jag bara vanligt whisperlight med lämplig kärluppsättning ot.
Vi har ett litet toppmonterat gaskök också men det kommer sällan ut, det är mest för att flickvännen gillar det som det fått stanna.
Don efter person heter det ju och se till att låna och testa grejer innan ni gör några stora investeringar, en investering likt jula-paketet är väl en sak men ett bra MF kök kan gå på en bra bit över 1000kr.
Personligen vill jag tipsa nybörjare med tight budget om denna:
http://www.jula.se/stormkok-131604
Det är ett fint litet spritkök som kan tjäna mycket fint som kök innan man hittat vad man ska ha, konstruktionen är lik trangia men enklare. Fungerar dock lika bra!
Men lite svårare att bygga om för bruk med gas/MF. Jag har hört om en del som helt soknika stält det ovanpå ett toppmonterat gaskök och fått ut mycket god värmefördelning och vindskydd som bonus till att kärlet inte halkar runt...men det sista är inte förstahandsinformation så den får ni ta med en nypa salt.